Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

byte av batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

Lou_Lee

Medlem
Hej. Jag vet inte hur länge jag har funderat och provat mig fram för att byta batteriet på min Pentax K1000. Det är ett mysterium på hur man får upp locket verkar det som. Min far brukade använda en 50öring och skruva den upp men det fungerar inte för mig. Något tips? Kan man kanske annars gå till närmaste fotoaffär och be en hjälpa?

Jag antar att det är en sådan här som är problemet. De var vanliga förr när kamerorna bara behövde ett knappbatteri.

Prova med en vanlig skruvmejsel ca 5 mm bred coh tryck hårt i spåret medan du vrider moturs. Så gör jag om jag är hemma och ska byta batteri på gammelkamerorna. Att använda mynt ser jag som en nödlösning.

Tvärtemot vad man skulle kunna tro är en bredare mejsel inte bättre, den kommer kommer att få för lite metall att ta spjärn mot eftersom botten på spåret är rundad.

Kameran på bilden är en Pentax ME som jag inte använder alls den bara ligger i en väska.
-
-

Bilagor

• r0015208 batterilock.jpg
    r0015208 batterilock.jpg
    80 KB · Visningar: 124
Jag provade det innan, men gav det ett försök nu igen när jag fick ditt tips men det var förgäves. Kanske har jag slitit ut skrån så pass mycket i mina försök att det hela är omöjligt.
Men tack för ditt intresse för att ge mig hjälp.

ANNONS
Götaplatsens Foto