Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte till 5D - kan jag använda mina objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

sirugo

Medlem
Har en Canon 500 D, med Sigma 10-20, Tamron 60 makro och Canon 18-55
Har planer på att byta till en 5D Mark III.

Vet att jag kommer få kraftig vinjettering om jag använder min 10-20.
Men någonstans läste jag också att jag kan förstöra kameran om jag kopplar på den på 5D:n.
Är det så?

Och hur går det för de andra objektiven?

Och... om jag köper en Sigma 12-24 som passar till 5D:n, kan jag även använda den på 500D:n om jag väljer att inte sälja den?

Kraftig vinjettering är en rejäl underdrift. Objektiven kommer inte att teckna ut hela den större sensorn i 5D och bilderna kommer i princip bli runda med svart ram. Detta gäller tyvärr alla dina objektiv så räkna med att måsta skaffa nya.
Att man kan förstöra kameran har jag inte hört talas om, låter osannolikt, men vågar inte garantera något.
Finns nog ingen som använder EF-S objektiv på fullformat.

Köper du objektiv som passar 5D (EF) så passar de även din cropkamera.

Spegeln i huset slår emot objektivet på EF-S så dessa sticker längre in i kameran

/Stefan R. Nilsson

Ojdå, bra att veta.
Har för mig att min kompis testade mitt sigma ef-s på sin 5D. Kanske är så att det funkar på vissa objektiv men det är nog dumt att chansa.

Sigma har vissa objektiv som egentligen passar aps-c som inte går in så långt.
Mitt svar gällde EF-S fattning och den är specifik för Canon.
Jag rekommenderar dock inte använda dina objektiv till FF. Sälj och köp ny.

Sigman förstör inget på 5d:, men som sagt, tecknar inte ut hela formatet på alla inställda brännvidder. Mitt Sigma 10-20/3.5 tecknar ut hela formatet mellan ca 14-20mm, det är rätt kul. Däremot kan andra piratobjektiv innebära att spegeln slår i. Canons egna EF-S objektiv går överhuvudtaget inte att montera så de är ingen fara

Sigman förstör inget på 5d:, men som sagt, tecknar inte ut hela formatet på alla inställda brännvidder. Mitt Sigma 10-20/3.5 tecknar ut hela formatet mellan ca 14-20mm, det är rätt kul. Däremot kan andra piratobjektiv innebära att spegeln slår i. Canons egna EF-S objektiv går överhuvudtaget inte att montera så de är ingen fara

Tack för alla svar.
Håkan, så du menar att jag kan använda min Sigma 10-20 och att den klarar att fånga bilder utan vinjettering från 14 mm och uppåt? I så fall klarar jag mig ett tag eftersom 14 är rätt bra vidvinkel.

Men i så fall undrar jag varför mitt Tamron 60 mm makro skulle orsaka vinjettering. 60 mm är ju bra mycket längre från "gränsen". Eller beror det på hur själva objektivet är byggt?

Jag tycker det låter vansinnigt att köpa en så bra (och dyr) kamera och sedan hänga på objektiv som inte ens passar. Tror du kommer bli grymt besviken och nyhetens behag med den nya kameran kommer vara över på ett ögonblick.

Varför ska du byta till 5D3?

Ditt Sigma 10-20mm går som sagt att tekniskt använda på 5D men resultatet är undermåligt.
Skaffa då hellre Canons EF 17-40mm L som är bättre på alla punkter.

Jag tycker det låter vansinnigt att köpa en så bra (och dyr) kamera och sedan hänga på objektiv som inte ens passar. Tror du kommer bli grymt besviken och nyhetens behag med den nya kameran kommer vara över på ett ögonblick.

Varför ska du byta till 5D3?

Känner att jag slagit i taket med min 500D, framförallt när det gäller ljuskänslighet.
Den har också en uppskattad brusreducering och jag tar mycket HDR-foton där jag nu måste fingra på kameran för att få fler än 3 bilder i en serie. Här kan jag låta kameran jobba själv i vilket spann jag vill och upp till nio bilder i serie utan att jag rör kameran. Och eftersom jag ofta tar bluehour- och nattbilder i HDR väger kombinationen 9-HDR och bättre ljuskänslighet tungt.

Klart jag inte ska hänga objektiv som inte passar. Bara undrade så att jag vet vad slutsumman kommer att bli om jag nu ska byta till fullformat.

Tack för alla svar.
Håkan, så du menar att jag kan använda min Sigma 10-20 och att den klarar att fånga bilder utan vinjettering från 14 mm och uppåt? I så fall klarar jag mig ett tag eftersom 14 är rätt bra vidvinkel.

Men i så fall undrar jag varför mitt Tamron 60 mm makro skulle orsaka vinjettering. 60 mm är ju bra mycket längre från "gränsen". Eller beror det på hur själva objektivet är byggt?

Mitt f/3.5 funkar från ca 14mm utan mörka hörn, men som andra säger, nog inte bästa lösningen, men är ju kul att leka lite. Har dock inte jämfört med mitt 16-35L på motsvarande brännvidder.

Mitt f/3.5 funkar från ca 14mm utan mörka hörn, men som andra säger, nog inte bästa lösningen, men är ju kul att leka lite. Har dock inte jämfört med mitt 16-35L på motsvarande brännvidder.

Bra att veta. Tänker självklart byta till 12-24 men det är ju alltid kul om det gamla funkar tills vidare så man inte går helt utan om man nu inte vill köpa kamera för 25.000 och objektiv för lika mycket på en och samma gång.

ANNONS