Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte till digital Nikon- vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

perrobert

Ny medlem
Hej!
Inom några månader hoppas jag kunna byta upp mig från Nikon F90s till något digitalt kamerahus (beg el nytt). Vad skall jag tänka på? Fungerar mina objektiv och blixtar ihop med ett digitalt hus?
Jag har : AF20-35/2,8 D, AF35-70/2,8D, AF80-200/2,8D, AF 50/1,8 blixt sb25 och sb 26. Pengar har jag inte gott om (längre...)

Är Nikon D100 ett bra alternativ? Är D70s bättre? Eller D50? D80 är nog för dyrt.

Mvh
Per

D100 är ju ett rätt gammalt hus. Du får bättre bilder med D50 som har en bättre sensor. Hittar du en bra begagnad D70s skulle jag hellre ta den. Den är bättre ergonomiskt då den har dubbla inmatningsrattar.

Dina blixtar fungerar inte!!! Visst kommer de att, med visst besvär, ge ifrån sig en blixt men automatiken fungerar inte med något digitalt hus.

SB-600 eller ännu hellre SB-800 är det som gäller.
Sigma har också en blixt som fungerar till Nikons digitalkameror.

Alla dina uppräknade objektiv fungerar perfekt till vilken Nikon digital SLR som helst. Det enda du behöver tänka på är minskade bildvinklar pga crop-faktorn. Du får inte med lika mycket i sökaren och på bilden med ditt 20-35a utan kommer troligen att vilja ha en bättre vidvinkel. Det finns massor att välja på idag. Även riktigt bra tredjepart. Sök lite här på forumet och du skall finna massor av nyttig information.

/AnWi

Ja obketiven kommer fungera utmärkt. Men tänk bara på att sensorn är mindre än ett 35mm filmplan. Cropfaktorn är 1.5x på nikon så multiplicera brännviddarna med 1.5x så får du rätt utsnitt.

AnWi skrev:
D100 är ju ett rätt gammalt hus. Du får bättre bilder med D50 som har en bättre sensor. Hittar du en bra begagnad D70s skulle jag hellre ta den. Den är bättre ergonomiskt då den har dubbla inmatningsrattar.

Dina blixtar fungerar inte!!! Visst kommer de att, med visst besvär, ge ifrån sig en blixt men automatiken fungerar inte med något digitalt hus.

Alla dina uppräknade objektiv fungerar perfekt till vilken Nikon digital SLR som helst. Det enda du behöver tänka på är minskade bildvinklar pga crop-faktorn. Du får inte med lika mycket i sökaren och på bilden med ditt 20-35a utan kommer troligen att vilja ha en bättre vidvinkel. Det finns massor att välja på idag. Även riktigt bra tredjepart. Sök lite här på forumet och du skall finna massor av nyttig information.

/AnWi

Blixtens automatik fungerar nog. Dvs blixtens "A"-läge, (ställ bländare och tid och någon av blixtens autolägen) men inte blixtljusmätningen genom huset. I dag heter det i-ttl. fint ska de va:)

/K

SB-80DX och D80

Jag har liknande fråga.
Jag vet att dom inte är direkt kompatibla men nåt läge borde väl fungera, eller?

Re: SB-80DX och D80

MSt01 skrev:
Jag har liknande fråga.
Jag vet att dom inte är direkt kompatibla men nåt läge borde väl fungera, eller?

Jag har en gammal SB-24:a. Kan inte påstå att jag använt den på mitt kamerahus, men den är bakåtkompatibel på det viset att man ställer in den på "A"-läget i stället för TTL. Man väljer bländare enligt skalan på blixten, mellan dom ungefärliga avstånden man tänkt att fota på. Blixten själv har en automatik för att ställa in intensiteten på ljuset om man håller sej innom de avstånden. Man kan ganska enkelt prova sej fram till bästa resultat. Inte lika exakt metod som TTL, men funkar iaf. Så använde man alla blixtar före TTL-tiden.

/K

(i)TTL är dock ett stort, stort lyft. har fotat massor innan TTL men det är nog den största förden med nyare blixtar.

Kameran reagerar endast på det som kommer med i bild till skillnad från sensorn som sitter på blixten. Det har hänt mej många gånger genom åren att blixten slagit av för något vitt (eller reflekterande) som inte synts i bilden. Denna har då blivit besynnerligt mörk.

Fint och fint. TTL bygger på att filmen reflekterar blixtens ljus till sensoren i kamrahuset som stänger av när blixtljuset är lagom.

Digitala sensorer är så blanka att inget ljus når sensorerna. Det reflekteras bara tillbaka i strålgången. Då fick man ändra systemet så att en blixt avges innan spegeln fällts upp. Den vanliga exponeringsmätaren mäter mängden blixtljus. Sedan fälls spegeln upp och kameran styr då blixten till att avge den mängd ljus som kameran tidigare mätt upp.

Detta kräver nya blixtar som dels klarar av att ge blixtar med korta mellanrum och även hanterar denna typ av kommunikation. (intelligent) TTL.

Nikon har nog marknadens bästa blixtsystem. Utan tillsatser fungerar även blixten trådlöst.

/AnWi

Jo, SB-600 kan vara slav till inbyggda blixten eller till en SB-800. Dock kan den inte vara master.

SB-80DX som slav

Dessutom kan väl SB-80DX styras av både den inbyggda och en SB-800?

Markus som helst vill behålla "gamla" super blixten

AnWi skrev:

/AnWi

Tack för informationen!
Är det stor skillnad på D70 och D70s? Har sett att en del "uppgraderat"(eller nå´t) D70 till D70s-vad har de då gjort? Om valet står mellan en "gammal"D70 och den nyare D50 vilken är att föredra?
Mvh
Per

Re: SB-80DX som slav

MSt01 skrev:
Dessutom kan väl SB-80DX styras av både den inbyggda och en SB-800?

Markus som helst vill behålla "gamla" super blixten

Det har jag mycket svårt att tro. Den är inte gjord för det protokollet. Troligen får du en förblixt och ingen blixt till exponeringen (om den inte missar förblixten).

Jag har provat att använda min Metz 45a ihop med Metz fjärrutlösare och iTTL. Fjärrutlösaren är så långsam att den inte hinner med förblixten. Metz-45an ger sitt ljus till exponeringen men kan inte kontrolleras av kameran.

/AnWi

perrobert skrev:
Tack för informationen!
Är det stor skillnad på D70 och D70s? Har sett att en del "uppgraderat"(eller nå´t) D70 till D70s-vad har de då gjort? Om valet står mellan en "gammal"D70 och den nyare D50 vilken är att föredra?
Mvh
Per

Nästan ingen skillnad alls. Skärmen på D70s är en aning större.

Man kan byta ut programvaran i en D70 så att den i allt väsentligt liknar en D70s. Märkligt nog tar Nikon inget ansvar alls för att det går bra - man gör det helt på egen risk.(Jag har aldrig hört talas om att någon har haft problem med bytet) Det blir lite snyggare menyer och någon sorts förbättring av autofokusen.

Du kommer att få olika åsikter om D50 kontra D70. Själv tycker jag att två inmatningsrattar är mycket bättre än en.

D70 !!!

Hellre en D70 än en D50 !!!

De flesta har väl uppgraderat firmware i sina D70 (gratis/do-it-yourself) till samma som i D70s.

Det som skiljer efter en uppgradering är:

1. Större display 1.8" -> 2"
2. Inbyggda blixten poppar upp högre så att objektivet in skall skymma så mycket
3. 1500mAh batteri istället för 1400mAh

Ett D70 hus bör du kunna få riktigt billigt.
Finns massor till salu nu från 3000-5000:-

perrobert skrev:
Om valet står mellan en "gammal"D70 och den nyare D50 vilken är att föredra?

Jag skulle välja den som var billigast och har eventuell garanti kvar, förmodligen blir det en D50 då.

Dessa kameror är mycket lika, och man kan ta i stort sett samma bilder med D50 som med D70. Skillnader har räknats upp, men det finns ungefär lika mycket som talar för D70 som för D50, beroende på vad man är ute efter. Finns trådar om skillnader, vissa har tagits upp här, men kort sagt är D70 lite proffsigare (dubbla inmatningshjul, några fler funktioner man kan nå via direktknappar istället för gå in i menyn) medan D50 är mer modern (större display, snabbare USB-överföring, bättre jpeg-bilder direkt ur kameran).

Återigen - jag skulle ta den som var billigast, om det inte var någon speciell funktion som var livsnödvändig. D70 är ofta dyrare begagnad än D50, så man kan få en sex månader gammal D50 med garanti kvar som gått hälften så många exponeringar som en äldre D70 - till ett lägre pris! Nyare kamera, garanti och mer pengar över till objektiv - jag tar det mycket hellre än en extra inmatningsratt.

ANNONS
Götaplatsens Foto