Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

camera profil i camera raw 4.5

Produkter
(logga in för att koppla)

nick_74

Aktiv medlem
Hur funkar kamera profilerna i camera raw 4,5.
Jag har laddat ned profiler i från adobes sida. men jag kan bara välja mellan olika presets som poträtt landskap osv.
Jag trodde att det skulle finnas olika profiler för olika tillverkare och modeller tex. nikon D3 Canon 1dmarkIII osv.

Profiler

Titta under:

On Mac OS X:

/Library/Application Support/Adobe/CameraRaw/CameraProfiles
On Windows 2000 / XP:

C:\Documents and Settings\All Users\Application Support\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles

On Windows Vista:

C:\ProgramData\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles

Du kan läsa mer på http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles_FAQ och även ladda ner DNG Profile Editor för att skapa egna profiler för din kamera ocm du har ett ColorChecker kort.

/Tomas

Alla profiler (ca 300) installeras men Camera Raw visar bara de profiler som hör ihop med den kameramodell som den aktuella bilden är tagen med.

Tack för svaren!

Jag insåg inte att camera raw automatiskt valde rätt profiler.
Är det någon som har använt funktionen?
Det lilla jag testat verkar rätt lovande.

Jag har just laddat ner profilerna och måste säga att vid ett snabbt test blev det en rätt stor skillnad till det bättre, särskilt vissa rödtoner blev klart bättre. Jag har tidigare idag gjort en del bilder av valmoblommor som jag fick justera en hel del för att få till rätt ton i men genom att ändra profilen i ACR till antingen Adobe Standard eller någon av Nikons profiler blev färgen rätt direkt -mycket mycket bra!

Egentligen borde man väl ta och skaffa sig en colorchecker så att man kan göra en egen profil men det kanske kostar mer än det smakar...vi får se.

/Daniel -nu riktigt nöjd med ACR.

Hur funkar kamera profilerna i camera raw 4,5.
Jag har laddat ned profiler i från adobes sida. men jag kan bara välja mellan olika presets som poträtt landskap osv.
Jag trodde att det skulle finnas olika profiler för olika tillverkare och modeller tex. nikon D3 Canon 1dmarkIII osv.

Om man har en Canon så kan man komma åt andra kamerors profiler mha DNG Profile Editor. Man kan tex göra en 40D profil som baseras på en Nikon D300 profil eller tvärtom.

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto