Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon 100 mm F2.8 Macro (ej USM)

Produkter
(logga in för att koppla)

knatte

Aktiv medlem
Tänkte höra lite om synpunkter på den gamla versionen av detta objektiv som inte har USM-motor. Är det någon som har (har haft) detta och kan jämnföra med USM-varianten??
Vilket motljusskydd använder ni till den gamla varianten?? Jag har även även ett Canon EF-S 60 mm varianten och tydligen skulle samma motljusskydd även passa till 100 mm varianten. Så är inte fallet....
Den gamla 100 mm optiken är smalare och 60 mm-motljusskyddet passar inte alls och är för stort/vitt.

Sedan vill jag gärna höra om era erfarenheter om optiska egenskaper, autofokus mm. Själv tycker jag autofokusen är småseg/osäker om man är van vid USM-motorer. Men det kanske inte är något stort på problem på ett macro objektiv, som du ofta ställer in skärpan manuellt med.

Jag har haft båda och optiskt är den gamla riktigt bra men autofokusen är seeeg, jag körde alltid manuell fokus på den.Motljusskydd behövs inte till den äldre modellen,glasen sitter långt in.

Jag har haft båda och optiskt är den gamla riktigt bra men autofokusen är seeeg, jag körde alltid manuell fokus på den.Motljusskydd behövs inte till den äldre modellen,glasen sitter långt in.

Tackar för svaret! Nu såg jag att linserna satt lååångt inne i optiken.
Men kan hålla med om att autofokusen inte kvalar in i sprintklassen :)
Så jag behöver inte fundera på motljusskydd längre.
Någon som vet hur länge den gamla versionen utan USM tillverkades (årtal??) och det finns några gamla tester som man kan kika på??

1990 kom 100 makro utan USM, USM varianten kom år 2000.

Frågan är om inte Tamron 90 eller Tokina 100 är ett bättre val än Canon's 100 utan USM, konstruktionsmässigt påminner dessa 3 mkt om varandra...

1990 kom 100 makro utan USM, USM varianten kom år 2000.

Frågan är om inte Tamron 90 eller Tokina 100 är ett bättre val än Canon's 100 utan USM, konstruktionsmässigt påminner dessa 3 mkt om varandra...
Tack för info! Då är det en gammal goding jag har lagt vantarna på :)
(jag har redan köpt ett ex, så ett byte till Tamron eller Tokina känns inte aktuell)
Tyckte att närgränsen på mitt 60 mm EF-S macro är för nära, därav bytet.

ANNONS
Götaplatsens Foto