Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Bussmicke skrev:
Det känner jag till.
Det jag vill poängtera var bara det att AWB var sämre på Mk3 än 20D.
det förvånar mig men kan egentligen inte kommentera det eftersom jag inte haft någon 20D. Vid jämförelse med min förra D200 så tycker jag att AWB är lite träffsäkrare med Mark III. Nu spelar det iofs ingen roll då jag uteslutande kör RAW.
 
Det är bara inomhus vid lysrörs- och glödlampsbelysning fenmenet är så.
Om man jämför med Panasonic LX2 så behöver jag inte göra någon justering i datorn om jag fotat i T-banan.
Skulle kunna lägga upp några exempel senare.
 
Omar skrev:
Hej

För de som vill ha lite mer pixlar har info om nya 1Ds MarkIII kommit ut.

Går bara till ISO range: 100 to 1600 sämre där än MarkIII.

Kostar bara 80 lakan

Se

http://www.amazon.com/Canon-1Ds-Mar...e=UTF8&n=502394&s=photo&qid=1187517273&sr=1-6



http://www.amazon.com/Canon-1Ds-Mar...9278895-5203038?ie=UTF8&qid=1187517273&sr=1-6


Nya Canon 40D här (mini MarkIII)

http://www.amazon.com/Canon-40D-10-.../103-9278895-5203038?ie=UTF8&n=502394&s=photo

Mvh

Omar

Alla länkar går ej..
 
Tjaaa, många rykten florerar.

Som jag ser det har 40D stora möjligheter att bli en riktigt trevlig fågelkamera.

1,6 crop
Bättre AF (än 20/30D)
Lägre brus( " )
6,5 bilder/sek
Vädertätad
Lättare (än MkIII)

Vi får snart se ;-)
 
Hej

Test av Canon 1d MarkIII i senaste FOTO är ute nu för prenumeranterna, kommer väl snart i butik.

Läser nu!

Bild på 6400 ISO ser ju bra ut i tryck, dvs användbart.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Test av Canon 1d MarkIII i senaste FOTO är ute nu för prenumeranterna, kommer väl snart i butik.

Läser nu!

Bild på 6400 ISO ser ju bra ut i tryck, dvs användbart.

Mvh

Omar

Hej

"Test Världens bästa digitala systemkamera"

Står bla

"Vad skall man med Live View till? Att ha funktionen för frihandsfotografering är definitivt inte att rekommendera"

"och är svårt att hålla tillräckligt stadigt med utsträckta armar för att garantera skarpa bilder"

MarkIII är ju delvis riktade till tex pressfotografer, bröllopsfotografer. Ibland ser man ju tex pressfotografer som håller kameran med en hand och med utsträck arm får att få "a clear shoot"

Jag har ej testat och är ingen pressfotograf men om man skall tex fotografera en "kändis" och det står en hel bunt journalister, filmare, fotografer etc framför och runt omkring och man kanske är lite kort i rocken och inte får "a clear shoot" så kan man väl höja kameran till skyarna och försöka kolla på displayen att kändisen är med och plåta på.

Frysa bilden kan man ju få med blixt eller höja ISO så man får minst typ 1/500s eller mer. I realiteten utomhus kanske man får typ 1/4000s på 800 ISO eller så.

Vad säger ni som testat eller vet eller annat :) :)

Mvh

Omar
 
Jag använde funktionen mycket i helgen när jag plåtade ett bröllop. Mycket bra funktion!! Jag ställde bara focus på motivet med AF, sedan aktiverade jag Liveveiw och höjde kameran. Visst, det blir inga fotografiska mästerverk, men utfallet blev typ 1/3 mot 1/20 och det säger en hel del tycker jag.

(Körde med 17-40/4 och 24-70/2.8, 580EX-II i taket eller med bouncer snett framåt. Full öppning och tider runt 60-del inne, 250-del ute.)

Pinsamt att skriva en sådan kommentar i en tidningstest, visar att testaren inte förstått vad kameran kan komma att användas till.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Pinsamt att skriva en sådan kommentar i en tidningstest, visar att testaren inte förstått vad kameran kan komma att användas till.

Hej

Kan tänka mig att han tänkte på de som är vana vid att använda kompaktkamera (lätt kamera) och skärmen som sökare med utsträckta armar, men är ju lite fel målgrupp.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:

"Vad skall man med Live View till? Att ha funktionen för frihandsfotografering är definitivt inte att rekommendera"

"och är svårt att hålla tillräckligt stadigt med utsträckta armar för att garantera skarpa bilder"

MarkIII är ju delvis riktade till tex pressfotografer, bröllopsfotografer. Ibland ser man ju tex pressfotografer som håller kameran med en hand och med utsträck arm får att få "a clear shoot"

Jag har ej testat och är ingen pressfotograf men om man skall tex fotografera en "kändis" och det står en hel bunt journalister, filmare, fotografer etc framför och runt omkring och man kanske är lite kort i rocken och inte får "a clear shoot" så kan man väl höja kameran till skyarna och försöka kolla på displayen att kändisen är med och plåta på.

Det man (eller det jag gör iaf) gör är att man kör på 10 b/s (eller motsvarande), så mycket vidvinkel som möjligt upp med kameran och håll in avtryckaren. Utan af är så tror jag inte att det funkar så bra att göra en sk hail mary (asså skjuta utan att kolla i sökaren).
Att ställa in af först och sedan upp och kolla i live-view tror jag (har aldrig använt en 1dmkIII så det är en gissning) tar i många fall tar för lång tid för en pressfotograf, samt att det kanske inte går att ställa fokus för man har saker i vägen
 
Med en 16-35/2.8 eller 24-70n på 24 läget så behöver man inte vara spot-on på focus. Att jag ställer med AF första steget är för att skalan på gluggarna är för grov, när jag väl gjort det vet jag ungefär vad jag skall försöka hålla för avstånd. Jag tar inte ner kameran och ställer om avståndet mellan var bild.

För mig har problemet vart större att kamerna ställer skärpan på backen/golvet eller någon annan stans när jag försökt ställa focus med kameran över huvet.
 
Jonsjoberg skrev:
Det man (eller det jag gör iaf) gör är att man kör på 10 b/s (eller motsvarande), så mycket vidvinkel som möjligt upp med kameran och håll in avtryckaren. Utan af är så tror jag inte att det funkar så bra att göra en sk hail mary (asså skjuta utan att kolla i sökaren).
Att ställa in af först och sedan upp och kolla i live-view tror jag (har aldrig använt en 1dmkIII så det är en gissning) tar i många fall tar för lång tid för en pressfotograf, samt att det kanske inte går att ställa fokus för man har saker i vägen

Hej

Tänkte att man kunde använda Hyper focal skalan. Om man tex använder Canons 16-35mm 2.8 och sätter den på manuell AF, 16mm, avståndsringen på tex 2m så har man vid bländare f/4 skarpt från ca 1m till oändligt. Vid f/8 blir det skarpt från ca o.6m till oändligt.

Så det ända man behöver tänka på att minst ha ca 1m till objektet, sen klart rikta åt rätt håll :) :)

Kan man sin glugg lär man sig Hyper focalskalan utantill (de inställningarna man brukar använda), vilket är ju lätt.

Har använt Hyperfocalskalan mycket vid landskapfotografering, man vill ju vara säker att förgrund som bakgrund är skarp, dvs skarp över hela bilden. En gammal bild (dia) här från Nikontiden, Nikkor 24mm objektiv som har utmarkerad Hyperfocal skala.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/39458424

Man kan skriva ut en lathund här som man kan plasta in och ha i fickan

http://www.johnhendry.com/gadget/hf.php

Mvh

Omar
 
Robert_Vallentuna skrev:
Med en 16-35/2.8 eller 24-70n på 24 läget så behöver man inte vara spot-on på focus.

Det beror väl på avståndet och bländaren, med 16/2,8 får man ju ett skärpedjup på 0,53m vid 1 m avstånd och 2,7 m vid ett avstånd på 2 m. För 24/2,8 blir motsvarande siffror 0,2 m och 0,94 m. Jag vet inte hur väl man ser om man är i fokus eller inte med live-view, men jag skulle nog ha problem att hitta de där 0,53 resp. 0,2 m av skärpedjup.

Sedan är ju ett problem om man har saker i vägen så man inte kan ställa skärpan innan man håller upp kameran att man måste upp med båda händerna för att dels fokusera och dels trycka av.

Men jag är inget proffs och har inte använt funktionen så jag bygger min argumentation till viss del på spekulationer, så jag kan mkt väl ha fel.
 
Omar skrev:
Hej

"Vad skall man med Live View till? Att ha funktionen för frihandsfotografering är definitivt inte att rekommendera"


Dom kanske har en poäng men,
själv lyckas jag oftast få en något sne horisont, när jag tar nattbilder och landskap. Och om man kan se i Live View med rutnät (det går väl?) så blir det ju mycket lättare att få det rätt från början :)
(enklare än att byta sökarskivan)
 
ANNONS