.
Pris med kamera,2 bra objektiv och 2blixtar har tänkt mig i spannet 40-45 där kameran får stå för 20-25 och objektiv 10-15. Resten ska läggas på blixtar.
Att 5D är populär beror nog på:
- riktigt bra bildkvalité, fortfarande bland det bästa trots 3 år på nacken.
- billigaste alternativet om man vill ha FF (24x36mm)
- bra vid höga ISO (men lite bandningsproblem vid ISO 3200)
5D:s nackdelar mot senare kameror är främst:
- AF
- ingen vädertätning
- "bara" 3 bilder per sekund
- inte lika välbyggd/robust
Där är tex 1DsMKII och D3 överlägsna 5D, men i ditt fall i studio är du inte beroende av några av 5D:s nackdelar mot 1Ds och D3. Tvärt om skulle jag personligen hellre ha 5D som är lättare och mindre i studion.
Eftersom du ändå ska köpa blixtar, så är inte ljusstyrkan det absolut primära för dig i studion, + att om du kör på bländare 1.4-1.8 får du nog oönskat kort skärpedjup (tänkte på dom bilder du lagt upp här på fotosidan). Så primära är väl att få bättre skärpa, färger, kontrast mm än vad din nuvarande kombination av kamera/objektiv ger.
Mitt förslag är:
- Begagnad 5D i bra skick för 10.000:- (ev med batterigrepp, för att underlätta att ta bilder i höjdformat)
- Tamron 28-75/2.8 för 3200:- (riktigt skarp och har bra ljusstyrka)
- Canon 50/1.4 för 3500:- om du ibland vill köra med fast ljus för ljusstyrkans skulle, eller vill leka med kort skärpedjup som 1.4 ger.
(eg skulle jag föredra 85/1.8 för samma peng som 50/1.4, men din studio har begränsat utrymme, så 50/1.4 passar nog bättre).
Ev byta ut Tamron 28-75/2.8 till 24-105/4L IS. Lite sämre ljusstyrka, men IS och framför allt större brännviddsomfång. Den är också skarp, med bra kontrast och färger.