Annons

Canon 1Ds uppföljare

Produkter
(logga in för att koppla)
Gammal? Jag vet inte exakt vilka preferenser du har men proffs-(D)SLR-kameror har >något< längre livslängd på 'inne-listan' än mobiltelefoner, om man säger så...
Jag skullle tro att du får vänta ett par, tre år åtminstone. Möjligen kommer en mindre uppgradering innan dess.

Ja, gammal och gammal :)

Undrade egentligen om det var värt att satsa på den nu i år eller vänta till nästa om det kommer någon ny :D

/Patrik

Det är inte livslängden som är intressant här.
1D lanserades i sep-01
1Ds lanserades sep-02

D60 kom i feb-02(tror jag)
10D kom i feb-03

Canon har sina 1 års produktcykler, men i samma fall som med D60, 10D, så är det väl mer än fråga om en uppfräshning än någon revolutionerande ny teknik bakom. Om ens det, men med kodak och deras 14MP(även om den har problem med brus) så ligger nog inte canon på latsidan. Sen att 1Ds inte ersatte 1D utan skapade ännu ett segment i toppen är en sak som är proffshusen förunnat.

10D ersatte D60. Men du kan både köpa 1D och 1Ds idag. Så kommer det en nyare version av 1Ds så kanske den sjunker i pris, eller så blir det bara olika versioner precis som minolta har ett otal Dimage 7, och Nikon har flera olika D1.

Men jag tror att dom lanserar något nytt, frågan är bara vad.

Hmm Tjaaa. gammal och gammal.. Det är ju fortfarande så att ingen annan tillverkare har kunnat uppvisa en lika bra modell som just 1Ds.

Kodaks 14MP är ju ett skott i nacken...

Det finns ju egentligen ingen anledning att upgradera den bara för att det ska så vara.

Däremot tror jag absolut att en uppgradering av 1D lurar runt hörnet (1Dn ;))

8fps?

Sätter en spänn på en uppgradering av buffertkapaciteten från 3fps till 8 fps som 1d:n har. Tror också på en ännu högre kavalitet på sensorn vad det gäller brus och färgåtergivning.
Eventuellt också högre ISO tal. Inom ett år.
Dock fortfarande 11mp.
Den som lever får se......

Tror mer på

Tror mer på att det kommer en uppgraderad 1D med cmos sensor 6-7miljoner pixels( D10's ?) med 1D snabbhet och ljus känslig resten från 1Ds.
Dsv ingen fullframare.

//O.Olsson

Re: 8fps?

Jerry Gladh skrev:
Sätter en spänn på en uppgradering av buffertkapaciteten från 3fps till 8 fps som 1d:n har. Tror också på en ännu högre kavalitet på sensorn vad det gäller brus och färgåtergivning.
Eventuellt också högre ISO tal. Inom ett år.
Dock fortfarande 11mp.
Den som lever får se......

Nix.. Eftersom 1Ds har en sensor av CMOS-typ så är 3 fps det snabbaste som går. Det tar nämligen så lång tid det tar att tömma CMOS'en från information. Därför (som jag sa innan kan vi nog komma att se en 1Dn, vilket passar bra, eftersom s'et i 1Ds står för studio, så borde n'et i en kommande 1Dn stå för news ;)

Men allt detta är rena spekulationer, eftersom det redan idag är fullt tillräckligt för tidningsbruk med de 3.14MP som 1D har

ANNONS
Götaplatsens Foto