Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 28-300 3,5-5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

Director

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av Canon 28-300 3,5-5,6? Jag har läst en massa utlåtanden, och för ett par år sedan så ansågs objektivet ge dålig skärpa och inte vara något vidare bra. Jag har också läst ett par utländska odaterade recensioner där det står att den vinjetterar efter ca 100. Jag plåtar väldigt mycket rockkonserter, festivaler och liknande, och vill gärna ha feedback på detta objektiv. Kör idag med bl.a. Sigma 70-200, och man tappar förvisso ett steg, men när det gäller tyngden så är inte Canon-objektivet mycket tyngre. Vikten är 1670 gram mot Sigmans 1370 gram. Priset är naturligtvis väl tilltaget och det gör ju att jag även funderar över andra alternativ, men en stor fördel är att slippa byta objektiv under konserterna.

För konserter skulle jag inte vilja ha ljussvagare än 2.8. Viss blir det ibland utomhuskonserter i dagsljus på festivaler, men överlag skulle jag inte välja det objektivet. Känns som det kommit till för tillfällen där du absolut inte kan eller vill byta objektiv, men endå vill ha L-byggkvalitet.

Som konsert och festivalräv skulle jag nog istället rekomendera ett kamerahus till och kompletera med en 24-70 i stället.

/Björn

Idag har jag utöver mitt Sigma 70-200 ett Sigma 18-50. Jag plåtar många olika konserter, allt från stora festivalscener till små inomhusgrejer. Jag har tänkt uppgradera mig från en Canon 350D till en 5D Mark II, och i samband med detta funderar jag över bästa alternativ. På festivaler, när man har max tre låtar på sig, så brukar jag byta objektiv och det är rätt kämpigt. Det är klart att jag kan ha ett objektiv på min 350 och köra med två kameror, men det känns heller inte som bästa alternativ. Därför som jag funderar över alternativa lösning, men jag är samtidigt orolig för vad det kan medföra att tappa ett steg.

Det enda jag kan säga är att det är extremt sällan jag ser folk med 28-300:an i diket. Tror jag bara gjort det en gång om jag tänker efter. (blev 100 spelningar förra året)

Jag tycker att det fungerar bra med två kamerahus, och det ger den trevliga bonusen med redundans, så om ett hus slutar fungera så kan du fortfarande jobba vidare. Du har per automatik också med dig två uppsättningar batterier och minneskort.

Ang oroligheten, kan du inte prova att ställa in dina sigmor på 3,5 och 5,6 och se hur det fungerar?

Vad jag menade med "orolig för att tappa ett steg" är att jag har bryderier kring att skaffa ett 28-300 och tappa ett steg, förutom att det är dyrt och kanske inte håller måttet när man använder längre brännvidder. Därav min fråga från början.

När jag byter upp mig till en 5D Mark II så vinner jag en hel del i prestanda, och en fundering har varit just att köra med två kameror. Helst skulle jag då ha ytterligare en bättre än 350D, men det är en kostnadsfråga. Bästa alternativet är förmodligen som du också skriver att köra med två kameror på större konserter - något som jag överväger. Tack för dina åsikter!

ANNONS
Götaplatsens Foto