Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 28-300 mm f/3,5-5,6L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

964

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av detta objektiv?

Prisvärt ?

Skarpt i alla brännviderna?

Trevlig midsommar till er alla

964 skrev:
Är det någon som har erfarenhet av detta objektiv?

Jag äger ett, och har använt det en hel del.

Både ja och nej. Det är ett rätt dyrt objektiv, så man får ju vara beredd att ge en del, men åas så täcker det in väldigt stor brännvid, vilket i en hel del fall är smidigt och bekvämt. Det är ju lite speciellt objektiv, superzoom som det är. I de fall man behöver gå från hyfsad vidvinkel(för mig iaf med FF) till lågt tele är det suveränt, smidigt och bekvämt.

Man ska dock vara medveten om att det är stort, tungt och ger rätt stor uppmärksamhet. Tyngden är väl det som de flesta märker, och ska man ha det en hel dag, får man vara beredd på det. Det har ju helt med vad man känner sig vara van vid och så. Jag har vant mig, vid de tillfällen man behöver det. I andra fall, då tar man något mindre om man kan. 24-70 t.ex. (även om jag läst folk som tycker den är "skittung" den med.. oh well)

Skarpt i alla brännviderna?

Som med alla storzoomar är det alltid en viss kompromiss, men man kan ju rätt lätt säga att billiga skit"super"zoomar som 18-200, 18-125, 28-300 mfl från Sigma/Tamron/Tokina är precis det; skit. De kostar åas en bråkdel av Canons L. De spelar i helt olika ligor, och Canons är, faktiskt, riktigt bra. Den är något soft på full öppning i 28-läge, men fullt användbar och därefter blir den bara bättre. Jag har tagit många bilder både i 28 och upp till 300 utan att blända ner, som jag använt och som blivit mycket bra. Lite nerbländat är det ännu bättre. Sen vad gäller färgåtergivning kan man inte klaga. Vad gäller vinjettering och så, är det möjligt att man kan hitta om man letar, jag har iaf aldrig upplevt något jag märkt.
(jag letar inte i 200% i mina bilder åas..)

I övrigt; tyst iom USM, ruskigt snabb AF, suverän IS. Vad man tycker om 'push-pull'-zoom är en smaksak. Jag varken storgillar eller ogillar det. Det fungerar och är OK.

Saker att gnälla lite över(gäller dock Canons övriga L också) är reglageknapparna som alldeles för lätt ändrar läge, om man har kamera/objektiv hängandes i sidan vid kroppen.
Tyngd, som sagt.

Har du andra frågor jag glömt svara på, säg bara till.

Som slutkläm kan jag rekommendera det, om man; har behovet, pengarna och kan leva med tyngden.

Jag är också nyfiken på detta objektiv.

Ngn som har testbilder från den?

Ställer i stort sett samma frågor som författaren.

Jag undrar också över distorsionen,,, stor/form..

MVH Niclas,

FOTO testade det för några nummer sedan (1/2006)

Distorsion har det, går från tunnformig vid 28mm till kuddformig vid 300mm.

Bra objektiv om man bara vill ha ett, personligen hade jag hellre investerat i tre st

28-70/2.8L
70-200/2.8L
300/4L

Tackar er båda!

Jo personligen så ställer jag höga krav på bildkvaliteten och använder själv endast (idag) fasta objektiv.

Men inom en tid kommer mitt behov av flexibilitet vad gäller brännvidder att öka dramatiskt. Därav mina olika funderingar och tankar..

MVH Niclas,

Fina resultat här i alla fall..

http://www.fredmiranda.com/forum/topic2/310622

Frågan är om jag blir tillfredsställd..

En flexibel och täckande lösning är ju det objektivet för flexiblitetens skull och ett par/tre fasta (exvis 24mm, 50mm och 85/135mm) med fin ljusstyrka och bättre skärpa.

Mycket aktuellt just nu känns det som.

Tack gode Gud att jag inte har råd att bestämma mig idag, behöver nog lite mera tid för att bota min velighet,,;)

MVH Niclas,

Hej i tråden ige!;)

Jag undrar vidare.

Vet ngn av er vilken blændare som ær den størsta vi 50mm, 85mm, 135mm och 200mm?

Kan det vara som føljande kanske..

28mm f3,5
50mm f3,5?
85mm f4?
135mm f4?
200mm f5,6?
300mm f5,6

Jag ønskar att det var som føljande.. Men jag misstænker att min førhoppning inte ær den sanna.

28mm f3,5
50mm f3,5
85mm f3,5
135mm f4
200mm f4
300mm f5,6

MVH Niclas,

Brännvidd/f-tal= bländarens diameter

Fast det är kanske inte så du menar?

28/3.5 = 8mm
50/3.5 = 14mm
85/4 = 21mm
135/4 = 34mm
200/5.6 = 36mm
300/5.6 = 53mm

!!

Jeppe skrev:
Brännvidd/f-tal= bländarens diameter

Fast det är kanske inte så du menar?

28/3.5 = 8mm
50/3.5 = 14mm
85/4 = 21mm
135/4 = 34mm
200/5.6 = 36mm
300/5.6 = 53mm

jo det var den effektiva blændaren jag lurade på.. alltså vilken det var på respektive brænnvidd.

Bra att f/3,5 i alla fall håller sig upp till 50mm.
Hade dock gærna sett f/4,5 vid 200mm...

Jag lutar mot detta objektiv nu nær som helst.. Får se var det slutar.

Kommer då att komplettera med ett par små snabba fasta objektiv.

Ngn som har sett praktisk jæmførelse mellan den ældre 35-350 L och den nya? Den nya bættre eller måste man rækna med sæmre prestanda med tanke på IS (=extra linelement) och større omfång vad gæller brænnvidd?

Måste få ok svar på dessa frågor innan jag slår till..;)

MVH Niclas,

Jag undrar vidare..;)

Vad tror ni om skillnaderna skärpa mellan ett vanligt fast Canon EF50 1,8 och denna aktuella zoom inställd på 50mm (båda på öppna bländare) ??

MVH Niclas,

Ps, tro till även ni som inte äger/ägt zoomen..

Re: !!

Niclasfoto skrev:
jo det var den effektiva blændaren jag lurade på.. alltså vilken det var på respektive brænnvidd.

Bra att f/3,5 i alla fall håller sig upp till 50mm.
Hade dock gærna sett f/4,5 vid 200mm...

Aha.. du syftade på just EF 28-300 L och vilken bländare det har vid en bestämd brännvidd. Det är ju bara att fråga Daniel, som äger ett.

Jag tänkte att det kunde vara av värde att hålla frågorna/svaren här inne.

Såg också att du svarade på en fråga gällande detta objektiv i en av de nyare frågeställningarna till "experterna".

Jag kommer att använda objektivet till en variant av kommersiell fotografering där jag behöver flexibilitet och ändå bra kvalitet.

Formatet och vikten är ju ingen fördel men inte heller direkt i vägen. Formatet och vikten är ett litet pris att betala med tanke på flexibiliteten, men det är ju relaterat till det konkreta behovet utifrån situationerna som skall fotograferas.
Av rent privat intresse så hade jag aldrig köt detta objektiv, där gäller endast fasta objektiv av bra kvalitet. Tyvärr är ju inte alla behov de privata och roligaste:)!

MVH Niclas,

Nu närmar jag mig beslutet, om att detta objektivet är eller inte är för mig.

Visst det väger en del, tar en del plats men det väger ändå mindre och tar mindre plats än två/tre objektiv (tex 24-70 f/2,8 + 70-200 f/2,8). Dessutom så slipper jag ju bytet mellan dessa. Samma eller rättare sagt liknande flexibilitet kan man nog uppnå med två hus och de vå zoomarna på var sitt hus, men vem tycker det är direkt praktiskt...

Jag tror att detta objektivet håller måttet för mig. Men visst är jag spänd på kvaliteten vad gäller ffa skärpan..

Privat så hade jag hellre valt tre fasta objektiv, men det låter sig alltså inte göras här och nu.

Jag är fortfarande nyfiken på era tankar om objektivet och det man kan tänkas förvänta av det. Den skall (enligt allt jag läst i saken) ju vara bättre än 35-350 på allt utom att den inte har de sista 50mm,arna.. Vad tror ni? Om den âr bättre än föregångaren så duger den alla gånger till mig.

MVH Niclas,

helomvändning avklarad :)

Nu har jag inhandlat.

Jag spekulerade länge på superzoomen men var lite rädd för att jag skulle vara tvingad att blända ned mot f/8 konstant för att få upp kontrast och skärpa i bilderna.. Orkade inte går runt och tveka på det.

Då det blev 70-200 2,8 i stället! + en helt konventionell normalzoom som jag senare ev kommer att uppgradera till en bättre.

Känner mig mer än nöjd, just nu.

Tack för hjälpen, även om det inte är så många att tacka:)!!

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto