Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 300D rödaktig färg på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Har tagit några kort på mitt barnbarn med Sigma 70-210f/2,8 APO inne på terassen utan blixt på dagen. Tycker att jag har fått lite rödaktiga bilder.

Jag har grönt solskydd i taket, kan det vara detta som gör att bilderna blir lite rödaktiga?

Mvh Agneta

Bilagor

• simon.jpg
    simon.jpg
    41.7 KB · Visningar: 491
Blir färgstick om vitbalansen i kameran inte är ställd för den ljustemperatur som finns där du fotograferar. Enklast är att antingen fota i RAW och ställa vitbalansen efteråt alternativt ställa en manuell vitbalans. Hur du gör de här står klart och tydligt i manualen.

mvh Erik

Precis, eller kolla WB är det lysrör o sådant så blir ju bilden gärna röd aktig.. men detta går ju väldigt lätt att fixa till i photoshop på 2 sekunder.

Bilagor

• simon.jpg
    simon.jpg
    48.5 KB · Visningar: 378
Ett fint porträtt!

Trots allt har AWB gett ett ganska hyfsat resultat, förmodligen i närheten av vad en neutral diafilm återger.
Man ser i det som skall var vitt ett färgstick som drar åt det gröngula till. Detta går ju att filtrera bort i redigeringsprogrammet.
Bilden har ganska hög färgmättnad vilket bidrar till att ansiktsfärgen blir kraftig.

Hur gör jag för att få bort den röda färgen eller färgsticket i photoshop elements?

Nu har jag inte Elements men med PS har jag gjort så här. Se detta som ett exempel. Du kanske vill ha det annorlunda!

Image/Adjustments/Colour Balance:
Ökat blått med 10 för mellantoner och ljusa toner
Ökat cyan med 10 för mellantoner och ljusa toner

Image/Adjustments/Hue-Saturation
Minskat saturation (mättnad) med ca 10.

Jag har i praktiken minskat på de gulröda färgerna och mättnaden.
Om sen färgerna stämmer bättre kan bara du avgöra.

*När jag laddat upp bilden igen ser jag att den förlorat en del i kvalitet vilket inte är så mycket att göra något åt*

Bilagor

• bebis.jpg
    bebis.jpg
    44.3 KB · Visningar: 189
Senast ändrad:
Tack för hjälpen. Ska kolla i photoshop, men det kan ju inte vara så stor skillnad.

Agneta

ANNONS
Götaplatsens Foto