Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 350D, batteripack, Extreme III Igb kort, Kitoptik 18-55, 8800 kr. Bra pris?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kalle:

Du måste ha fått en dålig glugg, kitobjektivet är inte uselt, det är perfekt för en nybörjare att komma igång med, dessutom är det billigt. Det duger bra innan man vet vilka brännvidder man vill satsa pengar på. Men visst finns det betydligt bättre gluggar, inte tu tal om annat.
När jag haft fokusproblem med 5000 kronors-objektiv har jag varit glad att jag haft kit-gluggen i reserv, den har betalt sig många gånger om.

Powershooter skrev:
Det är billigare på ZebraMedia:

9 391,44

Går ej att jämföra, de har inte kitet. Kitzoomen går ej att köpa separat vad jag förstår.

Dessutom ingen svensk manual, så Zebramedia är inget alternativ.

Maken till seg webbsida har jag heller aldrig sett... Måste ju vara nåt fel!

RolandM skrev:
Levererar Zebra svenska handböcker?

Nej, det tror jag inte!
De hänvisar bara till en nedladdningsbar (engelsk) manual.

Angående kit-optiken...
Det fungerar ju bra till att upptäcka fotointresset med och lära sig kameran utan att behöva betala massor med pengar.
Däremot känns det inte som man utnyttjar kamerans alla fina egenskaper och möjliga bildkvalitet med den gluggen.
Då tycker jag att Canon 50mm/1,8 II för c:a 1100kr är ett mer prisvärt alternativ.
Fortfarande plastigt och ömtåligt, men mer skarptecknat går nog inte att hitta för de pengarna.
Dessutom får man bra ljusstyrka, även om man får blända ner lite för att det skall bli skarpt.

/Benny

Gadget skrev:

Då tycker jag att Canon 50mm/1,8 II för c:a 1100kr är ett mer prisvärt alternativ.
Fortfarande plastigt och ömtåligt, men mer skarptecknat går nog inte att hitta för de pengarna.
Dessutom får man bra ljusstyrka, även om man får blända ner lite för att det skall bli skarpt.

/Benny

Jodå, 50an blir det nog med all säkerhet så småningom. Men att jämföra kitoptiken med den är inte riktigt bra det heller, det rör sig om helt olika användningsområden.

Jo, Zebramedia brukar ha kitet.
Det var nog något tillfälligt fel på sidan, skulle jag tro!

Zebramedia går att lita på, men kamerorna tar de väl in från Tyskland och det var ju inget alternativ.

Cyberphoto är min favoritbutik! :)

/Benny

Senast ändrad:
Jag tycker att man blir mycket mer kreativ med en fast glugg och lär sig fotografera på ett annat sätt.

Själv inhandlade jag 350D åt min sambo och hon ville ha en "bra zoom"..
De flesta zoomar är kompromisser och man får räkna med att det inte är "perfekt".
Jag kollade på massor med alternativ i olika prisklasser, bl.a Sigma för 3000kr och uppåt.
Ingen är riktigt skarp och de känns helt enkelt inte prisvärda.
Jag köpte tillslut Canon 24-105/4L IS (10 500kr)..
Mycket pengar och fortfarande långt ifrån "perfekt"..men bekvämare än att ha med sig 3 fasta gluggar, i fall man nu vill ha en allround-glugg.
Det är tillräckligt skarpt, men det är ju inte gratis precis..

Senast ändrad:
När jag började fota i RAW istället för i Jpeg tyckte jag att alla mina bilder helt plötsligt blev oskarpa. Särskilt från kit-gluggen. Självklart gjorde jag misstaget att ej efterskärpa bilder på samma sätt som kamerans processor gör i jpeg-konverteringen. Efter lite teori i efterskärpning var detta problem som bortblåst. Kit-gluggen var nu skarpare än någonsin..

j3n5 skrev:
När jag började fota i RAW istället för i Jpeg tyckte jag att alla mina bilder helt plötsligt blev oskarpa. Särskilt från kit-gluggen. Självklart gjorde jag misstaget att ej efterskärpa bilder på samma sätt som kamerans processor gör i jpeg-konverteringen. Efter lite teori i efterskärpning var detta problem som bortblåst. Kit-gluggen var nu skarpare än någonsin..

Jag håller med dig!
Fast det är ju först när man börjar att jämföra sida vid sida som skillnaderna uppenbarar sig..
Sedan finns det ju MÅNGA andra egenskaper som är viktigare med optiken än just att det skall ge superskarpa bilder.

/Benny

Även om din syster har små händer så är det ju skönare att hålla kameran med batterigrepp när man t.ex. ska plåta porträtt.

I och för sig så har jag en tung blixt på också, men jag har väldiga problem med att plåta med kameran stående utan batterigrepp. Jag saknar något att hålla i. Visserligen har jag en 20D men skillnaden borde inte vara så jättestor.

Det var bara en liten parantes. :)

mange78 skrev:
Hur tänker du då?

Tyskland är inte ett alternativ, dom vill ha svensk manual.

Billigaste jag hittat är Dustin:

Kamera + kitoptik= 7995
Grepp= 1195
Minneskort Ultra II= 875

Totalt= 10065

(Visserligen kostar kortet 100 kr mer än Cyberphoto, men totalpriset blir billigast hos Dustin.)

Okej, jag tolkade "batteripack" som ett enkelt batteri, inte som ett batterigrepp. Om det är ett sådant så blev priset helt klart bättre.

Personen i fråga har ju varit medlem i snart två timmar så det är säkert inget att oroa sig för ;)

D76 skrev:
Personen i fråga har ju varit medlem i snart två timmar så det är säkert inget att oroa sig för ;)

Näe, precis så tänkte jag också, men jag blev nyfiken och mailade honom. Får se vad jag får för svar.

Man vet ju faktiskt inte, det KAN ju vara "på riktigt" också :p

/C

4500 kr är väl inget sådär orimligt lågt pris. Jag skulle dock om möjligt försöka köpa "direkt på plats" så att säga för att kunna inspektera varan innan köp.

Hejsan är ni inte låsta till canon,så kolla Olympus E-500 + 14-45 3,5-5,6 + 40-150 3,5-4,5 + laddare och batteri + svensk manual.
På cyberfoto.se

ixox skrev:
Okej, jag tolkade "batteripack" som ett enkelt batteri, inte som ett batterigrepp. Om det är ett sådant så blev priset helt klart bättre.

Upptäckte nu mitt fatala misstag. Batterigrepp skall det naturligtvis vara.

Admin, får gärna ändra detta i rubriken.

benganboy skrev:
Hejsan är ni inte låsta till canon,så kolla Olympus E-500 + 14-45 3,5-5,6 + 40-150 3,5-4,5 + laddare och batteri + svensk manual.
På cyberfoto.se

Det är Canon som gäller. Jag kör Canon själv och därför ser dom fördelarna med att köra samma system... Av nån anledning ;-)...

ANNONS
Götaplatsens Foto