Annons

Canon 400/5,6-tråden

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har virat in min glugg med kamotejp som jag köpt i jakt -och fiskebutiken i Nybro. 135 kr.
Sen har jag muddrat hustrun på ett par gamla strumpbyxor som jag kan dra över mitt huvud så jag blir betydligt vackrare än innan. Strumpbyxorna går också bra att dra över gluggarna eftersom man kommer åt alla reglage och knappar så man fortfarande kan hantera grejorna.

I kväll kom jag för första gången nånsin nära en flygande rovfågel.
Hjärtat bultade kan man nog säga (kanske inte helt riskfritt i min ålder)
Hon försvann blixtsnabbt när hon blev varse kameraljudet (eller också fick hon helt enkelt syn på mig)

Denna bild är OK tycker jag:
http://lh6.ggpht.com/_lGTpeM8GXAM/TJuZE3DzNEI/AAAAAAAAA5w/ayOI-OxiJZk/50562_W.jpg

Sista rutan, här hängde jag inte riktigt med. Synd att att jag klippte av vingspetsen. I nästa ögonblick var hon borta (ett ögonblick är 1/6 sek med 50D):
http://lh6.ggpht.com/_lGTpeM8GXAM/TJuZEeHldaI/AAAAAAAAA5s/4YesNIBxmcs/50564_W.jpg

Jag instämmer med alla som vill tacka Omar för en mycket inspirerande tråd och fantastiska bilder.
 

MSLink

Aktiv medlem
Omar: Tack för mycket bra tips! Den från England ser mycket intressant ut men jag vet inte om LensCoat är bättre än den pga motsolskydd?

Härnström: Inte dålig med DIY saker :) Måste vara en härlig upplevelse GRATTIS!
 

F.G.

Aktiv medlem
Jag ska sälja en av familjens EF 400/5,6 efter som vi aldrig använder dom samtidigt längre. Någon som vet vad andrahandsvärdet kan tänkas ligga på nu för tiden, i nyskick?
 

MSLink

Aktiv medlem
Hej

Kan du utveckla och det var två olika från England. På vilket sett såg lenscoat bättre ut

Hälsningar

Omar
Hej Omar!

Jag tänkte på att nyare version av LensCoat får en förbättring kring motsolskydd. Men det är kanske samma sak ändå så är den andra riktig bra. En sak till som jag funderar över är att det syns lite vit då man kan inte täcka precis allt på knappar och är det något problem eller ska man helst se till att täcka fullständigt?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag ska sälja en av familjens EF 400/5,6 efter som vi aldrig använder dom samtidigt längre. Någon som vet vad andrahandsvärdet kan tänkas ligga på nu för tiden, i nyskick?
Jag köpte mitt från USA. Det blev en hel del i tillägg för moms och tull. Men det blev ändå billigare än att köpa i Sverige. Just då var objektivet svårt att få tag i över huvud taget.

Om det är i nyskick så är väl 70% av dagens nypris rimligt, det är ett eftertraktat objektiv.
Så en köpare kan nog tänka sig att ge upp emot 10 000 kr. Beroende på vad du lämnar för garantier. Man ser säljannonser då och då och andrahandsvärdet är högt.

MVH J O
 

F.G.

Aktiv medlem
Låter kanon, den är inte helt värdelös då med andra ord. Jag har hängt med dåligt sista åren, vet inte ens vad Canon's senaste kamera heter :)
 

Skarström

Aktiv medlem
För £935 går det få ett nytt 400 5.6 från Kerso på ebay med garanti. Så de som inte är ovana med att handla över internet betalar nog inte 10 000 för ett begagnat.
 

continental

Aktiv medlem
Jag passade på att provskjuta ett 400 med min 7D när jag köpte mitt macro häromdagen. Nu var det visserligen goda ljusförhållanden, men jag kan ju inte direkt säga att jag saknade IS vid DET tillfället. Det gick utmärkt att handhålla och få fina bilder med riktigt bra skärpa.
Jag inser ju att det snabbt kan försämras när det börjar bli skumt och hade ju naturligtvis gärna sett detta med IS iaf.
Men ett oerhört trevligt objektiv som säkerligen kommer att passa perfekt på toppen i min kameraväska.

Som val av nästa objektiv så är det på god väg att konkurrera ut det nya 70-300L IS USM som komplement i min kameraväska, just för att det är mer av ett komplement av min nuvarande utrustning.
 

continental

Aktiv medlem
Efter mycket velande fram o tillbaka mellan detta, nya 70-300L, 300/4 och 100-400 så blev det idag ett 400/5,6. Det bör väl landa hemma i nästa vecka.
 

Rolz

Avslutat medlemskap
Tycker du gjort ett mycket klokt val. Men jag tillhör skaran som mer än gärna hade sett IS på det men de gånger jag använder det så får ljuset vara bra och då saknar jag det inte.

Däremot så testade jag det till att filma lite kronhjort nu under deras brunst och till sist blev det väldigt skumt men i o m stativ så saknades givetvis inte IS då det minsta. 400/5.6 är värda alla lovord det får.

//R
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Nästan gett upp

I morse ( liksom igår) har det varit ljuvligt skönt och mycket vackert ljus.
Efter att ha skrapat rutorna på bilen för första gången i höst bar det iväg ned till Kalmarsund.
Väldigt lite fåglar i luften men riktigt skönt att bara finnas därute.

Nåväl, på hemvägen körde jag väldigt sakta för det fanns jättemånga tofsvipor ute på åkrarna men de var skygga för bilen.
Så i ögonvrån fanns det något. Jodå, en fågel hopkurad på stenmuren intill vägen.
Ormvråken skyggade inte för bilen. Inte ens när jag startade bilen igen för att få en annan bildvinkel, samtidigt vräkte Roger McQuinn's "King of the Hill" på i stereon. Klumpigt men vråken verkade inte bry sig. Då kom det en traktor med ett koppel vagnar så fågeln flyttade sig en bit, från motljus till medljus i mina ögon.
Kraftigt motljus och överstrålning är aldrig kul. EF 5,6/400mm får väl ändå godkänt när det gäller ströljus och antireflexbehandling.

Man ska aldrig ge upp, det kan gå lång perioder utan "napp" och så plötsligt kan nåt hända. Då är det bra om trådens huvudrollsinnehavare finns med och är i beredskap.

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/b6/b66dad0324dd6fb17087f955339ca0cc.jpg

MVH J O
 

Omar

Aktiv medlem
I morse ( liksom igår) har det varit ljuvligt skönt och mycket vackert ljus.
Efter att ha skrapat rutorna på bilen för första gången i höst bar det iväg ned till Kalmarsund.
Väldigt lite fåglar i luften men riktigt skönt att bara finnas därute.

Nåväl, på hemvägen körde jag väldigt sakta för det fanns jättemånga tofsvipor ute på åkrarna men de var skygga för bilen.
Så i ögonvrån fanns det något. Jodå, en fågel hopkurad på stenmuren intill vägen.
Ormvråken skyggade inte för bilen. Inte ens när jag startade bilen igen för att få en annan bildvinkel, samtidigt vräkte Roger McQuinn's "King of the Hill" på i stereon. Klumpigt men vråken verkade inte bry sig. Då kom det en traktor med ett koppel vagnar så fågeln flyttade sig en bit, från motljus till medljus i mina ögon.
Kraftigt motljus och överstrålning är aldrig kul. EF 5,6/400mm får väl ändå godkänt när det gäller ströljus och antireflexbehandling.

Man ska aldrig ge upp, det kan gå lång perioder utan "napp" och så plötsligt kan nåt hända. Då är det bra om trådens huvudrollsinnehavare finns med och är i beredskap.

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/b6/b66dad0324dd6fb17087f955339ca0cc.jpg

MVH J O
Hej

Kul händelse, pulsen slår när man är så nära.

Den ser lite sur ut, kanske är sjuk, ser konstig ut med ögat.

Bra fångat

Mvh

Omar
 
ANNONS