Annons

Canon 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Malle777

Aktiv medlem
Jag vet inte om detta är rätt tråd men det går väl att flytta isf.

Jag har beställt en 400D häromdagen och väntar på leverans från Dustin. Min farbror sa någonting om att 400D har antingen en för stor eller för liten sensor vilket gör att kameran inte kan ge "det där lilla extra (!?)". Han menade att detaljerna inte kommer fram osv.

Han har själv en 350D, han har väl hört det från någon annan antar jag eftersom han själv inte är något proffs.

Hur som helst, stämmer detta? Och vilken av 350D och 400D är bäst?

hej

De har båda samma storlek på "filmen", dvs plattan som fångar bilden.
400D gör det med mer punkter, dvs du har högre upplösning.

Den platta Ni har är något mindre än fullformat, som fullformat räknas vad en gammal filmbaserad småbildskamera har. 24x36mm

Man brukar säga att Ni har APS-C storlek, eller 1,6 crop, DVS Som om du tar en 24x36 bild och klipper bort lite runt kanterna då plattan är mindre.

Större platta ger bättre förutsättningar för vissa optiska egenskaper, men ni båda har nog kamera som räcker för de flesta av oss, så nu är det viktigate tänka på att skaffa bra objektiv som ger skärpa och bra färger.och framför allt vara ute och fotografera och inte fastna i teknikträsket

Roine

Så.. Till den eviga frågan. Vad för objektiv ska man köpa? Jag är alltså en nybörjare och har knappt hållt i en systemkamera innan :D

Det verkar kul, och nu behöver jag lära mig allt.

Hej

Antar du köpt kameran med det sk kit objektivet.

Mitt råd är att börja med det, lär dig kameran och kör tex fotokursen som finns här på fs om du inte kan alla begrepp som slutare och bländare.

Då får du ju ett behov med tiden, tex att du vill macrofotografera blommor, eller fota racerbilare eller fåglar, streetfoto eller rockkoncerar osv. Då är det lättare att fråga och få bra svar. Vi har ju alla olika krav.

Roine

Säger som Roine. Börja såhär och se hur det går. Risken finns att du inte kommer att tycka det är kul (måste vara en ooooootrolig liten risk, hihi) Kanske du utvecklar nåt specialintresse inom foto, och då kan det vara värd att spendera lite extra på sån utrustning. Det ger sig själv eftersom.

Lycka till.

Tack för era svar!

roinek skrev:
hej

De har båda samma storlek på "filmen", dvs plattan som fångar bilden.
400D gör det med mer punkter, dvs du har högre upplösning.

Roine

Men det går väl att ändra upplösningen så att den jag använder är samma som i 350D. Borde jag då inte ha samma förutsättningar för att få lika skarpa bilder som man kan få med hans 350a, då filmen är lika stor?

Eller är skärpan inte beroende av upplösningen?

Skärpa är ett subjektivt begrepp. Hur skarp man uppfattar en bild beror på en hel massa olika faktorer varav många uppfattas olika av olika personer. De viktigaste faktorerna är upplösningen i bilden och akutansen i bilden.

Upplösning mäts i linjepar per millmeter. Akutans är, enkelt uttryckt, kantkontrast.

Din EOS 400D har potential att ge "skarpare" bilder än en EOS 350D, men det krävs en ganska stor förstoring för att man ska kunna se någon skillnad.

Hej,din farbror pratar i nattmössan!
Har haft båda och kan säga att de i det närmaste identisk bildkvalitet!
En för mig stor fördel med 400D kontra 350D är det förbättrade autofokussytemet som är mer träffsäkert!

Malle777 skrev:
Så.. Till den eviga frågan. Vad för objektiv ska man köpa? Jag är alltså en nybörjare och har knappt hållt i en systemkamera innan :D

Det verkar kul, och nu behöver jag lära mig allt.

Har du köpt kameran med kitgluggen ?
Har du det så rekomenderar jag att du använder kameran med den och lär dig, när du väl lärt dig så vet du mer vad du vill ha för slags objektiv, det är bara dumt att köpa på sig objektiv direkt innan man vet vad man behöver för sitt eget fotograferande, vi är alla olika, och det är inte säkert du tex gillar långa teleobjektiv, vad du vill ha vet du när du hållit på ett tag.

Men om du har köpt enbart huset, så kan jag rekomendera Tokina AF 19-35/3,5-4,5 istället för kitgluggen, det är också billigt, men betydligt bättre optiskt och väldigt välbyggt (metall).

/kent

Tack för svar.

Jag var ute i skogen och tog mina första bilder idag. Det är mycke teknik det där märker man direkt. Jag köpte med kitobjektivet så jag har ett 18-55 mm:ers.

ANNONS
Götaplatsens Foto