Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Britt-Inger

Aktiv medlem
Jag tycker bilderna blir lite oskarpa på min 40D. Är det fler som har det problemet ?
Eller kan det bero på UV-filtrena, hur många kör utan filter ?
Och sen undrar jag, om man sätter upp skärpan på kameran, syns det även på RAW-bilder eller märks skillnaden enbart på jpg-bilder ?

Det beror knappast på Uv filter, deras påverkan på skärpa är försvinnande liten om du inte jobbar med jättelånga teleobjektiv.
Att ställa upp skärpan i kameran påverkar inte raw bilden alls. Fotar du raw så måste du skärpa i efterbehandlingen.

40D har kraftigare AA-filter än sina föregångare och kräver lite hårdare uppskärpning för att upplevas som skarp. Av någon anledning är standardinställningen på JPG-bilderna lite väl softad från början.

Jag har satt skärpan till "7" i Standardprofilen för JPG-bilder, tycker kameran lämnar från sig rätt skarpa bilder då.

Ett tips om du fotograferar i RAW är "framkalla" bilderna i DPP som Canon skickar med - jag tycker att det ger mycket skarpare bilder än någon annan RAW-framkallare.

Jag tycker som du. Mindre skarpt blir det.
Jag saknar faktiskt den skärpa jag fick på jpegbilder från min tidigare 20D.
Jag har precis nu ställt upp skärpan till max, =7.
Hoppas att detta skall göra mig nöjd.
Jag tycker nämligen att det är praktiskt att kunna använda en del jpeg direkt från kameran även om jag också sparar raw så jag kan jobba med de (få) bilder som är värda lite extra pyssel.

Ska bli intressant att höra vad du tycker after att ha skruvat upp skärpan i kameran.

mvh
Pa

Tack för era svar, nu blev jag klokare om varför de blir lite softare. Ska testa att sätta skärpan på 7 och jpg och se om det blir förändring. Återkommer när jag testat. Har bara fotat i RAW-format på denna kameran än så länge.

Nu har vi visst pratat lite förbi varandra.
Jag menade alltså jpegbilderna.
Fast det stämmer väl ändå att man även får skärpa upp raw-bilderna mera än de från t ex 20D

Jag jämförde min 350d med 40d. Och jag fick ha skärpa på 40d på +3 till 4 för att få samma skärpa som 350d presterar på 0.

Jag köpte en 450d först men blev så oerhört besviken precis efter köpet på grund av utebliven skärpa att jag tog det säkra före det osäkra och bytte upp mig till 40d, där det var likadant då förståss.

Jag gläder mig åt känslan i huset och de andra finesserna och har nu övergått till att bara fota i RAW. Så med nya grundinställningar i Adobe Camera Raw känns det bra.

Det låter helt klart som du gått rätt väg från början. Det ska inte ge någon skillnad i RAW-bilderna när du ändrar skärpeinställningen i kameran.

Vilket program använder du för att framkalla RAW-fileran?

Britt-Inger skrev:
Tack för era svar, nu blev jag klokare om varför de blir lite softare. Ska testa att sätta skärpan på 7 och jpg och se om det blir förändring. Återkommer när jag testat. Har bara fotat i RAW-format på denna kameran än så länge.

Jag använder DNG, jag har bara CS2 så det finns inga andra alternativ eftersom dom inte uppgraderar CS2.
Sen ibland tar jag bara DPP och ändrar dom där till jpg.

Det går utmärkt att fixa till RAW-bilder i Canons eget DPP. Med tanke på vad det programmet kostar är det fantastiskt.

Kör RAW och Aperture 2 (Mac). Har inte haft något som helst problem med oskarpa bilder. Använt Sigma 30/1.4 (lite mjuk på största bländaren, skarp från 3 ungefär) samt mina Contax objektiv (28, 50, 135).

Jag har ställt kameran på skärpan 7 och laddar ner bilderna till DPP där jag kan fixa dom i RAW-formatet innan jag konverterar dom till jpg. Och det fungerar jättebra, det blev bättre skärpa och roligare bilder. Ska testa lite till så man kan jämföra bilderna lite mera.

Jimmy_S skrev:
Det ska inte ge någon skillnad i RAW-bilderna när du ändrar skärpeinställningen i kameran.
Det där är en sanning med modifikation. Jag läste en tråd på dpreview där en fotograf hade problem med sågtänder på sneda linjer och det visade sig att DPP läser skärpeinställningen från EXIF-infon och lägger på den skärpan även på raw-bilder. Jag har inte testat detta själv, dock. Detta gäller bara DPP och inte andra råkonverterare.

Länk till tråden:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1019&thread=28368328&page=1

Detta beror på att DPP äser av alla bildinställningar i kameran och använder som standard för den bilden. Du kan alltså ta tio bilder med tio olika inställningar så följer dessa inställningar med resp bild in i DPP.

Alla värden, utom iso, bländare och tid, inställda i kameran kan ändå justeras i efterhand i DPP.

Genom att välja bildstilen neutral med skärpa på +7 får man en bra förtitt på kamerans skärm. Justera sedan till önskad nivå eller byt bildstil i DPP för önskat resultat.

Koppla oxå bort högdagerprioritet och all brusreducering, utom den för långa exponeringstider, vid rå-fotografering.

Marek Pola skrev:
Det där är en sanning med modifikation. Jag läste en tråd på dpreview där en fotograf hade problem med sågtänder på sneda linjer och det visade sig att DPP läser skärpeinställningen från EXIF-infon och lägger på den skärpan även på raw-bilder. Jag har inte testat detta själv, dock. Detta gäller bara DPP och inte andra råkonverterare.

Länk till tråden:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1019&thread=28368328&page=1

Det beror på att när man för över dem till datorn ska den Picture Style man valt komma upp direkt, men det är bara att "nolla" inställningarna i DPP eller ändra till en annan Picture Style om man så vill.

Andra converterare bryr sig som du beskriver inte sig om Picture Style vad jag vet i alla fall.

Nu har jag lyckats bemästra hur jag ska skärpa upp bilderna på bästa sätt. Tack vare många tips, det tackar jag för.
Jag har ställt in kameran på skärpa 7 och sen så konvertarar jag bilden i DPP. Jag behöver inte göra något mer för bilderna blir så bra. Jag har satt upp en bld på min sida som heter blommor som jag gjort så med och jag tycker skärpan blev bra.
Så nu ska jag ut och fota mera och se hur det går med en blandad bildserie och andra objektiv.

Ni som har 400D och övriga kameror i xxxD serien - vilken skärpeinställning använder ni? Själv har jag "bildstil" inställt på standard på min 400D, dvs +3 i skärpa.

Mvh/Pär

Min "Standard" har jag heller inte rört. Däremot har jag gjort en egen, baserad på standard, där jag jagat upp inställningarna för att få "mer krut", om jag vid något tillfälle fotograferar med tanken att köra kabeln direkt in i printern från kameran. Fest eller nåt, där folk vill ha bild på direkten.

Ursäkta, detta gäller nu min 40D. 400D används numera bara när det behövs två kameror.

ANNONS
Götaplatsens Foto