Annons

Canon 50/2,5 Macro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Jag är sugen på en Canon 50/2,5 Macro. Någon som har några erfarenheter kring denna glugg?

Jag fotar inte så mycket närbilder, bara några vattendroppar eller andra småprylar då och då. Fungerar gluggen bra till dessa ändamål? :0)

Hälsningar,
Jessie

Du får "bara" 1:2 med den, om du inte köper till EF Life-Size konvertern. De tillsammans kostar i princip lika mycket som ett EF 100/2.8 Macro USM, som jag tycker är ett bättre val.

Den är förvisso skarp, och ger ett fint 80mm på din 10D. Men för macroarbete tycker jag personligen att 100mm är en bättre brännvidd.

Jag har ett sådant. Har haft det sedan början på -90-talet. Har egentligen inte använt det så mycket. Hade tänkte jobba mer med det när jag köpt min digitalkamera (300D).

Men visst har jag tagit bilder med det, men kan inte jämföra det med andra macro (har inte plåtat med andra), men det kan vara lite långsamt vid fokusering. Men annars har jag väl bara positivt att säga, nu finns det väl bara som begagnat (antar jag), och hittar du ett objektiv med fin finish, så är det ett bra köp.

//Thomas

Med en 25mm mellanring får du också 1:1. Har objektivet och gillar det, det heter inte Compact Macro för intet. Det är trevligt med möjlighet att fokusera närmare än med en vanlig femtia. Håller dock med Jeseper om att 100mm (eller mer) kan vara trevligt vid macro, och har också ett 100mm macro just därför.

ANNONS
Götaplatsens Foto