Annons

Canon 580EX tillsammans med Elinchrom-blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

oee

Aktiv medlem
Hallå,

Har nyligen byggt studio för produktfotografering och kör med två Elinchrom FX400. Jag är dock inte helt nöjd utan skulle behöva lite mer ljus ovanifrån. Jag funderar då på att köpa ett FX400-huvud till men samtidigt så är jag inne på att köpa en ny blixt till själva kameran, antagligen en 580EX. Tanken jag då får är hur bra idén är att köra med två FX400 och en 580EX i studio? Någon som har testat en liknande setup?

Tanken är att 580EX inte kommer sitta på kameran utan uppsatt ovanför produktbordet. Går det ställa 580EX i slavläge så att den löses ut av FX400:eek:rna? Eller kan jag skaffa Canons ir-utlösare för att lösa ut Canon-blixten som i sin tur triggare FX400:eek:rna? I så fall skulle jag ju även slippa synk-sladden till Elinchrom:arna.

Är det någon som kan reda ut detta för mig så vore jag tacksam=)
 
Hej!

En 580 skulle ju fungera teroetiskt om den ger tillräckligt med effekt i förhållande till dina elinchrom.

Sen har du aspekten med temeperatur på ljuset. Inte säker på att det är samma på 580ex och elinchromen.

Sen kan du utlöas 580ex om du sätter en slavtändare i blixtskon.
Jag skulle dock rekommendera en blixt till istället för 580ex.
 
Nej, 580n kan inte triggas av studioblixtarna (däremot tvärtom i det fall studioblixtarna har en ljuskänslig cell).

Ja, du behöver antingen en radiosändare (ex PW) eller canons IR-sändare för att kunna styra 580n trådlöst.

Alternativet är att skaffa en TTL-kabel att koppla mellan kamera och blixt eller som Daniel skriver köpa en liten ljuskänslig slavtändare att montera i blixtskon...

Hur som helst tror jag att du får mer ut av ditt fotograferande om du satsar på ordentliga studioblixtar från början...Lycka till!
 
Du kan också använda en helt vanlig slavtändare till din 580. Hama och några fler tillverkare har varianter med blixtsko och fotocell. Lär funka helt utan problem.
 
Tack för svaren!

Jag är fullt medveten om att ett extra FX400:huvud vore den bästa lösningen. Samtidigt skulle jag gärna undvika den utgiften på 5000:- En 580EX behöver jag i vilket fall som helst och det jag egentligen behöver är bara en liten upplättning rakt ovanifrån det jag fotograferar så kraften i en 580 är jag säker på räcker.

Dock låter det där med färgtemeraturen som ett större problem, är den olika känns det inte längre som ett alternativ.

Till saken hör också att det är en USA-resa på ingång och att det där går att komma över till exempel två 580EX och Canons ir-sändare för under 7000:- Ett FX400 huvud är tyvärr för stort att släpa hem känner jag.
 
Jag behövde ett ljus till nyligen och köpte en billig 110 ws blixt från kaffebrus.com som funkar utmärkt.
Vill du ha en kamerablixt som funkar som slav så har Sigma si DG 500 Super som är billig och kan användas som optisk slav.
Jag tror ändå att ett billigt blixthuvud är bättre för ändamålet än en kamerablixt.
 
Okej nu tar vi detta från början.

Du har absolut inte någon som helst användning för en IR sändare i den uppsättningen som du talar om. Ir sändaren använder man för att få TTL på blixten när den inte sitter på kameran. Detta kommer du inte använda. Du kan självklart använda IR-sändaren till att synca 580 i manuellt läge och sen trigga de andra blixtarna med. Detta är dock inte att föredra då du kommer ha problem ifall du inte syncar med en av de stora blixtarna.

Vitbalansen kommer antagligen inte att bli något problem. Kollav vilken temperatur dina blixtar har och vilken temperatur som 580 har. Kommer nog inte skilja många grader.
 
ANNONS