Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Huh? Det är uppenbart att en lägre specad produkt är dyrare, och visst är det icke unikt, men det är knappast särskilt konkurrenskraftigt om man bryr sig om sina kunder. Det sätt som Canon valt att prissätta på visar (åtminstone för mig) att man inte bryr sig om sina konkurrenter när man tillverkat 5D Mark III, utan kör med skygglappar. Som kameraproducent som har ett kundintresse så räcker inte detta i mina ögon.

Detta lämpar sig utmärkt eftersom just 5D Mark III är ett typexempel på den här typen av "miss" som Canon uppvisat med denna kameramodell. Vilket företag med överlevnad på agendan vill inte vara bäst i sin kategori?

Jag tror alla förstått att du är missnöjd, med en kamera du inte har, och dessutom inte tänker köpa.
Det finns nog med missnöjesinlägg i dessa forum och jag känner inte att jag önskar fler.

Berätta hellre i passande forum vad du gillar, önskar eller tänker skaffa och låt oss slippa gnället för en stund.
Jag har absolut inga problem att man vädrar sina åsikter, men när man ser att somliga aldrig ger sig utan bara MÅSTE understryka hur illa man tycker om en produkt om och om igen... då tröttnar jag.

Köp den eller låt bli.
 
Även om jag inte gillar priset... så jämfört med vad 5DMk2 kostade och vad man får för pengarna i Mk3 så känns det inte helt "fel"

Tänk om det är Nikon som satt ett "allt för lågt" pris för att försöka slå sig in och ta massiva marknadsandelar?? Sålde D700 så vansinnigt bra jmf med ex 5D Mk2?

Frågan då är om Canon fortfarande kommer att sälja enligt plan, eller om man måste revidera priset, antar att tillgängligheten bör vara lite bättre på den dyrare modellen.

Självklart skulle jag vilja ha ett lägre bas-brus, och med det de fördelar man får... frågan är hur ofta man kommer att vara begränsad av att Canon inte lyckas gå runt Sony's patent och skapa något lika bra, eller bättre.

Men känner ändå inte paniken komma när jag inte kan köpa ett kamerahus som passar mina objektiv och är BÄST på allt.. får kanske nöja mig med bästa huset till mina objektiv :)
 
Nja... det var inte riktigt så jag menade. Det är väl bara det att jag läst för många inlägg där det hela tiden talas om att en produkt inte är värd pengarna och hur värdelös den är. Kanske bara har lite lågt blodsocker just nu. :0)

Nej, det har du inte. Jag anser att jämförelserna på senare tid tagit helt orimliga proportioner och börjar närmast likna en slags manisk stress över att "ligga rätt". Fast det är klart - har man sedan tidigare sneglat över staketet så kanske detta är en effektiv anledning till att byta.
 
Även om jag inte gillar priset... så jämfört med vad 5DMk2 kostade och vad man får för pengarna i Mk3 så känns det inte helt "fel"

Tänk om det är Nikon som satt ett "allt för lågt" pris för att försöka slå sig in och ta massiva marknadsandelar?? Sålde D700 så vansinnigt bra jmf med ex 5D Mk2?

Frågan då är om Canon fortfarande kommer att sälja enligt plan, eller om man måste revidera priset, antar att tillgängligheten bör vara lite bättre på den dyrare modellen.

Självklart skulle jag vilja ha ett lägre bas-brus, och med det de fördelar man får... frågan är hur ofta man kommer att vara begränsad av att Canon inte lyckas gå runt Sony's patent och skapa något lika bra, eller bättre.

Men känner ändå inte paniken komma när jag inte kan köpa ett kamerahus som passar mina objektiv och är BÄST på allt.. får kanske nöja mig med bästa huset till mina objektiv :)

Det har inget med patent att göra. Canon kan inte tillverka det som krävs för att göra det, även om de vet hur man gör.
 
Det har inget med patent att göra. Canon kan inte tillverka det som krävs för att göra det, även om de vet hur man gör.

Jag kan ingenting om denna typ av produktion så jag har svårt att förstå problemet, det mesta brukar gå att lösa med vilja och en stor hög pengar. Kanske inte stämmer i det här fallet?
 
Ska nog till att lägga de pengarna som krävs också. Så länge större delen av kunderna fortsätter köpa deras produkter kan man ju avvakta...
 
Jag kan ingenting om denna typ av produktion så jag har svårt att förstå problemet, det mesta brukar gå att lösa med vilja och en stor hög pengar. Kanske inte stämmer i det här fallet?

Klart att det går att lösa med pengar - problemet för Canon är att kamera-avdelningens omsättning på större sensorer inte är tillräckligt stor för att finansiera en hel ny linje bara sådär. Jag skulle faktiskt redan nu gissa att en stor del av priset på en 5D3 beror på att Canon (kamera) betalar ett ganska schysst överpris för sensorerna just för att sensortillverkningsdelen ska kunna uppgradera senare.

De flesta andra större spelare (Canon är utan tvekan minst av "de stora") har redan nu 130nm 300mm wafers i full produktion. Eftersom Canon dessutom säljer ganska dåligt med sensorer (DSLR-kameror är bara en droppe i havet vad det gäller bildsensorer... 14 miljoner per år vs drygt sex miljarder CMOS-bildsensorer totalt) påverkar detta naturligtvis deras utvecklingsbudget.

Vill du ha bekräftelse på detta är det bara att slanta upp 5000USD för en 3D-analys av sensorerna. Jag tänker inte riskera min kontakt för fotosidans skull.
 
Klart att det går att lösa med pengar - problemet för Canon är att kamera-avdelningens omsättning på större sensorer inte är tillräckligt stor för att finansiera en hel ny linje bara sådär. Jag skulle faktiskt redan nu gissa att en stor del av priset på en 5D3 beror på att Canon (kamera) betalar ett ganska schysst överpris för sensorerna just för att sensortillverkningsdelen ska kunna uppgradera senare.

De flesta andra större spelare (Canon är utan tvekan minst av "de stora") har redan nu 130nm 300mm wafers i full produktion. Eftersom Canon dessutom säljer ganska dåligt med sensorer (DSLR-kameror är bara en droppe i havet vad det gäller bildsensorer... 14 miljoner per år vs drygt sex miljarder CMOS-bildsensorer totalt) påverkar detta naturligtvis deras utvecklingsbudget.

Vill du ha bekräftelse på detta är det bara att slanta upp 5000USD för en 3D-analys av sensorerna. Jag tänker inte riskera min kontakt för fotosidans skull.

Behöver ingen bekräftelse, ville bara ha en förklaring och fick ett bra svar.
Tack för det.
 
Är det någon som kört Mark III raw filer i photomatix?
Sköt ett gäng idag för att pröva och låt mig säga såhär...
Det röda tar överhanden så inihoppsan...
Den blåa himlen blir rosa... :-O
 
Det har inget med patent att göra. Canon kan inte tillverka det som krävs för att göra det, även om de vet hur man gör.
Intressant att höra! Vad jag har läst på diverse forum är att Canon tydligen har två fab's för senortillverkning, en nyare och en men något äldre teknik. Kan det vara så att man utnyttjar den nya linan för 1Dx och den äldre, men högre yield, får spotta fram 5D-sensorer ?

Tråkigt om Canon vet hur man skall göra, men inte kan får fram dessa sensorer p g a ekonomi. Då blir det ju en form av "dödsspiral" :( Frågan blir ju hur utvecklingen blir om det bara är Sony som skall tillverka sensorer till high-end kamerorna..
 
Jaså? Jag tycker precis att det är problemet med Canon MkIII, funktioner, prissättning och filosofi som jag diskuterar.

Menar inget illa med det, men du jämför 5D3 med D800 och det görs hela tiden i den tråden, medan denna är tänkt att handla om 5D3. Den andra tråden startades just därför att denna skulle få handla om den kamera som rubriken säger.
 

Var är like knappen?

Stämmer bra med mina första ovetenskapliga tester, var nyfiken på om ISO 6400 var användbart så jag tog några snabba...
www.sorkin.se/temp/_D3_0005.zip
En zippad råfil (den femte från min kamera) på ISO 6400 i ljussättning av en glödlampa.
Du behöver camera raw i beta eller DNG converter...
http://labs.adobe.com/downloads/cameraraw6-7.html
http://download.macromedia.com/pub/labs/cameraraw/6-7/dngconverter6-7_r1_win_030612.exe
För att se den.

Kolla hur den blir med en måttlig brusreducering och fundera på om den är användbar.
 
Var är like knappen?

Stämmer bra med mina första ovetenskapliga tester, var nyfiken på om ISO 6400 var användbart så jag tog några snabba...
www.sorkin.se/temp/_D3_0005.zip
En zippad råfil (den femte från min kamera) på ISO 6400 i ljussättning av en glödlampa.
Du behöver camera raw i beta eller DNG converter...
http://labs.adobe.com/downloads/cameraraw6-7.html
http://download.macromedia.com/pub/labs/cameraraw/6-7/dngconverter6-7_r1_win_030612.exe
För att se den.

Kolla hur den blir med en måttlig brusreducering och fundera på om den är användbar.

Gud vad kul! Tack! :)
 
ANNONS