Lars Johnsson skrev:
Givetvis är där många detaljer och saker som spelar in. Men det är inte så att precis mellan 8-10 MP så slutar bilden att se bättre ut.
Om optiken kräver högre detaljnivå. Ja det beror ju helt på vilken optik ditt resonemang utgår från. Jag vet ju inte vilken optik du tänker på eftersom du inte skrev det. Men de flesta bra objektiv klara mer än 8-10MP
Beror på hur man ser det: Antag att du har en optik som klarar 10 mp (bara som exempel) och en kamera som har en sensor på 16,7 eller varför inte 21mp (kommande 1dsMkIII).
Då kan ju inte sensorn återge vad den faktiskt är kapabel till. Och gör du en delförstoring som är 10mp så klarar inte optiken att återge den heller p g a optikens linjeupplösning vs sensorns pixeldensitet.
Däremot om du har en optik som matchar sensorn fullt ut så blir ju utsnittet bättre än om optiken har en lägre linjeupplösning.
Personligen har jag ff inte sett någon optik som fullt ut klarar att återge vad en 1dsMkII-sensor kan fånga upp. Inte ens de med röda ringar på.
Och pixeldensiteten är ännu högre på en D2Xs än en 1DsMkII.
Det kanske därför är det som gör 5D så populär: Den har en FF-sensor som matchar de bättre optikerna. En 1DMkIII har samma pixeldensitet som
1DsMkII. Det kan vara orsaken till att många som köpt den inte tycker att detaljåtergivningen är bättre på den än den gamla 1DMkII eller 1DMKIIn.
Hursomhelst är vi alla fall överens om att 5D är en jäkla bra kamera. Sedan tror jag att Nikon med sin D3 är inne på en mycket vettig linje. FF-sensor på 12mp och sedan en massa andra förbättringar i ergonomi, praktiska inställningar mm som underlättar för fotografen. Det betyder mer än några mp hit eller dit.
Och då hamnar vi återigen på 5D med sina drygt 12mp. Den kanske ligger helt rätt. Precis som 20D/30D som med sina cropsensorer har högre pixeldensitet än 5D och därför är det rätt att de försågs med 8,2 mp.
Lennart
Lennart