Annons

Canon 5D vs. Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var nere på en fotoaffär nere på stan och frågade om de hade en canon 5d. Och det hade de inte, men han sa däremot att de hade en 7D som han även sa vara fullformat och som var "uppföljaren till 5d".
Är det så? Efter min research så ser jag inte att 7d:n är fullformat.

Kanske lite OT, men får man fråga vad det var för butik egentligen? Maken till säljarlögn var det länge sen jag hörde.

Jo, men 5D mkII är bättre iofs..

Men en intressant övning är också vad man har för optik för om man behöver exempelvis 85mm brännvidd på crop kameran för lämpligt utsnitt och då väljer det billiga och bra objketivet 85 f/1.8, men till en ff-kamera behöver du motsvarande brännvidd och ett 135 mm f/2.8 är ju ungefär lika mycket (eller mer) ljussvagare som 5D mkII är bättre vid hög ISO så i praktiken kommer det av de valen troligen ges bättre bilder med en 7D med ett 85 f/1.8 påskruvat än med en 5D mkII med ett 135 f/2.8 påskruvat. Sätter du på ett 135 f/2.0 L USM på 5D mkII så ger det antagligen bättre möjligheter till fantastiska bilder, men då till ett högre pris och klumpigare lösning...

]Bengt, helt klart de slutsatser jag dragit och försökte förmedla här. Bra förklarat

Efter fältester av båda så var jag 5d inte aktuell för mig. I en miljö där man inte kan påverka avstånden och om man vill få ut max brännvid och ljustyrka för pengarna så piskade 7D. Lite påminnande är ju rockfoto då man ofta är hänvisade till fasta platser. Det är ju som i allt annat, man skaffar de verktyg som är bäst till det man vill lösa

Om jag enbart valt kamera utifrån miljöbilder så skulle jag tveklöst valt en 5D.

Kanske lite OT, men får man fråga vad det var för butik egentligen? Maken till säljarlögn var det länge sen jag hörde.

Jag vet inte vilken butik han var inne i men för ett tag sen var jag inne på Elgiganten på Kungsgatan i Stockholm när de hade Canondagar där och kände på 7D och 5D Mk II. Mycket trevliga kameror båda två och jag tycker själv att en 5D Mk II skulle sitta bra nån gång när jag får råd. En säljare kom fram och undrade om jag hade någon fråga. Då frågade jag vad skillnaden var på en 7D och en 50D, som de också hade där, och då påstod han att 7D hade större sensor. Men det är väl APS-C-kameror båda två sa jag och försäljaren såg ut som ett levande frågetecken och retirerade klädsamt rodnande när han förstod att jag kommit på honom med okunskap om det han säljer.

Min erfarenhet är att i riktiga fotobutiker vet de vad de säljer, medan man om man ska köpa något i de vanliga elektronikkedjorna måste veta själv exakt vad man vill ha.

Jag vet inte vilken butik han var inne i men för ett tag sen var jag inne på Elgiganten på Kungsgatan i Stockholm när de hade Canondagar där och kände på 7D och 5D Mk II. Mycket trevliga kameror båda två och jag tycker själv att en 5D Mk II skulle sitta bra nån gång när jag får råd. En säljare kom fram och undrade om jag hade någon fråga. Då frågade jag vad skillnaden var på en 7D och en 50D, som de också hade där, och då påstod han att 7D hade större sensor. Men det är väl APS-C-kameror båda två sa jag och försäljaren såg ut som ett levande frågetecken och retirerade klädsamt rodnande när han förstod att jag kommit på honom med okunskap om det han säljer.

Min erfarenhet är att i riktiga fotobutiker vet de vad de säljer, medan man om man ska köpa något i de vanliga elektronikkedjorna måste veta själv exakt vad man vill ha.

Hehehe de är ju bara inte sant, den butiken har jag erfarenhet av. Helt klart OT, men så otroligt roligt. Tro om det är samma säljare jag träffade där? Skrev så här tidigare här på forumet om en upplevelse jag hade i just den butiken,:

Var på jobb i Stockholm och stegade in i en av Elgigantens butiker. På min axel hänge min Canon 40D med batterigrepp och gluggen som satt på var min 50 mm 1,2. Fram stegar en hurtig säljare med Nikons instegsmodell i näven (utrustad med kittgluggen). ”Hög tid att byta upp sig, den här skulle bli ett lyft för dig” utbrister han till mig. Först såg jag nog ut som en fågelholk och fick inte ur mig många ord. Men när jag samlat mig räcker jag över kameran och frågar om han vidhåller att jag skulle byta upp mig. Han vänder och vrider på min kamera och utbrister ”Detta är ju stenåldersprylar, det är ju inte ens någon zoom”.

ANNONS
Götaplatsens Foto