Annons

Canon 80-200L 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulo

Aktiv medlem
Hej Någon som har erfarenhet av Canon EF 80-200L 2.8 som alltså är föregångare till canon EF 70-200L 2.8?

M.v.h

Paulo

Hej!
Det är en alldeles utmärkt glugg som dessutom är optiskt bättre än 70-200L/2,8.

Jo skillande är nog mätbar, men knappast synbar...

Dessutom saknas USM på den gamla gluggen, den har en något sämre närgräns samt att du inte kan använda Canons teleconvertrar på den pga att det bakre linselementet inte är inskjutet i gluggen.

Ett begagnat 70-200 USM ligger runt 10-12000 och ett begagnat 80-200 ligger väl runt en 6-8000. Så det är frågan om man vill lägga 4000:- för USM, närgräns samt att man kan använda orginal TC...

TAck för era svar! Är 4500 ett ok pris? Tydligen finns det en liten repa på frontlinsen på den aktuella gluggen.

M.V.H

Paulo

En liten repa på frontlinsen brukar inte medföra några problem utom då möjligen i direkt motljus, men vem fotograferar i det? ;)

Hursomhelst..kolla det bakre linselementet så det är i bra skick, det är nämligen mycket viktigare att detta är ok.

Jag har en sådan och det är den finaste glugg jag har. Ruggigt skarp och med härliga färger! Den är lite långsam bara. men det stör mig inte eftersom jag väldigt sällan använder AF! Skall dock sälja min och köpa något annat eftersom jag aldrig lyckas hitta ett stativfäste till den..

Jag har en såndär. Köpte den i fint skick för fyra tusen. Har kört med den i ett år nu. Bra, fin kvalité men tung som &%¤/)!
Därför tar man inte med den spontant, och därför finns den inte med då man behöver den.
Långsam AF, svårt att fokusera för hand. Stort motljusskydd, dålig fysisk kvalité. På min har zoomringen hoppat av, kör med gummisnoddar. Den svarta färgen är avskavd här och där. Sen är den där knappen för fokusering inget vidare.

Tror de har en:
http://www.madeco.se
klicka på "Fynd" och "Begagnat och inbyten".

Att bildkvalitén är på topp, men att den håller på att falla ihop rent fysiskt, som jag beskrev ovan.

Falla ihop? Gluggen är en gedigen, tung pryl! Hur har du lyckats få den på det viset. Jag har en 70-200/2.8 också och den känns "plastigare" och klenare än 80-200!

EF 80-200 2,8 L är byggd som en stridsvagn.
Optiska kvalitén är mycket bra speciellt vid 200mm läget. AF är något osäker.

ANNONS
Götaplatsens Foto