Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon batteripack CP-E3?
- Trådstartare oee
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Jag använder föregångaren CP-E med 6 batterier i. CP-E3 har 8 batterier. Största skillnaden är att du får fler blixtar innan det börjar sega.
Med NiMh-batterier får du väldigt snabb uppladdningstid.
Med NiMh-batterier får du väldigt snabb uppladdningstid.
Lieden.se
Aktiv medlem
Det beror nog på hur du använder blixten. Återuppladdningstiden vid reguljär blixtfotografering där blixten är främsta ljuskällan kortas ner ordentligt, blir nog under sekunden. Detta gäller för slutartider under 1/250s, dvs när blixten *inte* arbetar i "hi-speed sync"-läge.oee skrev:
Kan denne någon uppskatta skillnaden i uppladdningstid med och utan batteripack? Är det värt 2000:-?
Använder man blixten som fyllnadsblixt med exponeringstider under 1/250s har man redan utan batteripack en mycket kort återuppladdningstid, blixten hänger utan vidare med på en salva om 6-7 bilder med 5bps från min 30D. Fotar man i hi-speed sync (dvs snabbare slutartider än 1/250s) med CP-E3 hänger blixten kanske med på 3 bilder av de 5bps (mot 1 utan CP-E3), två exponderas utan blixt, innan blixten hunnit hämta sig och börjar fyra av igen, för de senare bilderna i serien.
Så om det är värt 2000kr beror på hur du använder blixten, hur mycket de extra blixtarna är värda för dig. Sedan måste man ju tänka på att man plötsligt har en ganska stor pack dinglande någonstans, enligt Canon får packen bara skruvas fast direkt på ett hus ur 1D-serien. Vi andra måsta ha den sittande på stativet eller hängande vid livremmen, och väskan som skall användas för sådana ändamål är inte speciellt bra designad, remmarna är för korta.
Mvh, Ulf
mr_rockster
Aktiv medlem
Blir bilderna bättre så är det värt de 
Jag använder min flitigt och du kan köra mycket fler blixtar och får betydligt lägre uppladdningstid.
Jag har i stort sett alltid (när jag är på motortävlingar och så iaf) svarta "blåbyxor" på mig och batteripacket går perfekt ner i en av fickorna där.
Men det är mycket pengar för en liten plastlåda..
MVH
Johan
Jag använder min flitigt och du kan köra mycket fler blixtar och får betydligt lägre uppladdningstid.
Jag har i stort sett alltid (när jag är på motortävlingar och så iaf) svarta "blåbyxor" på mig och batteripacket går perfekt ner i en av fickorna där.
Men det är mycket pengar för en liten plastlåda..
MVH
Johan
oee skrev:
Hallå,
Hur korta uppladdningstiderna på Canons 580EX än är känns de alltid för långa=)
Är det någon som använder Canons separata batteripack CP-E3 till sin 580?
Kan denne någon uppskatta skillnaden i uppladdningstid med och utan batteripack? Är det värt 2000:-?
froderberg
Aktiv medlem
Det finns ju ännu kraftigare doningar som Quantum om man vill ha ännu mer kräm. En fördel med Quantum är att du kan ha två blixtar till samma batteri. Populärt hos en del pressfotografer som kör mycket blixt, typ kändisfotografer.
mr_rockster
Aktiv medlem
Vad är det för grejjer? Vad kostar de och vart finns de?. Aldrig sett men e nyfiken 
- Johan
- Johan
froderberg skrev:
Det finns ju ännu kraftigare doningar som Quantum om man vill ha ännu mer kräm. En fördel med Quantum är att du kan ha två blixtar till samma batteri. Populärt hos en del pressfotografer som kör mycket blixt, typ kändisfotografer.
Lieden.se
Aktiv medlem
froderberg
Aktiv medlem
http://www.qtm.com
Hasselblad var tidigare agent för Quantum. Men nu tror jag att de saknar agentur i Sverige.
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=NavBar&A=search&Q=&ci=7034
Hasselblad var tidigare agent för Quantum. Men nu tror jag att de saknar agentur i Sverige.
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=NavBar&A=search&Q=&ci=7034
oee
Aktiv medlem
Tack för svaren!
Efter ännu en dag med jobb och väntandes på blixten så känns det som om det är dags för ett inköp.
Blandad pressfotografering är det som gäller, och jag tror att ett extra batteri skulle göra susen. Om jag har fattat det rätt så ska det gå att montera batteriet under kameran (1D)?
Efter ännu en dag med jobb och väntandes på blixten så känns det som om det är dags för ett inköp.
Blandad pressfotografering är det som gäller, och jag tror att ett extra batteri skulle göra susen. Om jag har fattat det rätt så ska det gå att montera batteriet under kameran (1D)?
froderberg
Aktiv medlem
oee skrev:
Om jag har fattat det rätt så ska det gå att montera batteriet under kameran (1D)?
Jepp. Men jag fattar inte varför den inte skulla passa på andra kameror. Mina två CP-E moterar jag på alla slags kameror.
froderberg
Aktiv medlem
Lieden.se skrev:
Att man inte kan montera packen under andra hus än 1D har tydligen att göra med att då kommer packen för nära kamerans sensor, vilket tydligen kan leda till elektriska interferenser. På 1D ligger kamerans eget batteri emellan, vilket skärmar av packen.
Men då borde det inte vara några problem om man har batterigrepp på kameran.
MartinAdolfsson
Aktiv medlem
Kastar mig in i diskutionen, har precis köpt två st CP-E3 och jag får dom inte att funka. Har laddat dom med 8 st helt nya batterier och kollat så att batterierna sitter rätt ett flertal gånger MEN dom funkar inte, indikator lampan på CP-E3 lyser inte och 580:an är helt stendöd när jag kopplar in kontakten till den. Har något stött på ett liknande problem med detta batteripack?
/Martin!
/Martin!
froderberg
Aktiv medlem
MartinAdolfsson skrev:
Kastar mig in i diskutionen, har precis köpt två st CP-E3 och jag får dom inte att funka. Har laddat dom med 8 st helt nya batterier och kollat så att batterierna sitter rätt ett flertal gånger MEN dom funkar inte, indikator lampan på CP-E3 lyser inte och 580:an är helt stendöd när jag kopplar in kontakten till den. Har något stött på ett liknande problem med detta batteripack?
Har du batterier i 580:n. Det måste man ha. De ttar slut snabbare än de i batteripacket. Annars kan jag inte komma på nått.
MartinAdolfsson
Aktiv medlem
Du är grym!
Tack!
Tack!