Annons

Canon Blix 550EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Arwidi

Avslutat medlemskap
Angående Canon blix 550EX......

Har problem med att få bra blixtbilder med mina Canon D1 och 10D då jag använder 550EX, bilderna blir för mörka och blixten verkar inte lysa upp ordentligt så det blir en bra exponering. Har hört flera fotografer som tycker det är problem med blixfoto

Har någon mera erfarenhet av detta eller kanske tips för att få okey bilder....

Jag har nyss köpt en begagnad 550EX som jag visserligen inte har testat på min 10D än (den är på reparation) men som jag använt på en Eos 300 och inte blev det mörka bilder inte! =) Trots att jag är nybörjare så det skriker om det!

Tycker det är svårt med blixt men jag har testat några av de råd och tips jag hittade i den här tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=18845&highlight=blixtbilder
och de har funkat flera gånger.

EOS 1D

Har provat och testat lite nu. Måste tydligen blixtkompensera för att få hyfsade bilder, har provat kompensering på blixten och kameran. fick hyfsat resultat med båda.

Jag kör med samma kombination (10D + 550EX) och jag använder också en omnibouncer flitigt när det inte blir för långa avstånd. Jag tycker det funkar perfekt och ibland underexponerar jag ett halvt steg på blixten för att få lite mjukare bilder...

mvh //Peter

Jag har plåtat mycket med en hel drös Canonmodeller och har aldrig upplevt att man skulle få genomgående mörka blixtbilder. Den ena kameran som var strulig var D60 som gav väldigt ojämn exponering.

Om du plåtar i mörker och ljuset bara består av blixt kan blixtbilder upplevas som lite mörka. Kameran är ofta rädd för att överexponera och kan klippa ljuset lite för tidigt om det finns en del ljusa ytor.

Man kan ställa in blixtkompensation på både kamerahus och blixt. Inställningen på huset har företräde, men om huset står på noll så gäller det som blixten är inställd på. Du har inte råkat ställa in blixten på minus.

Jag har genomgånde mina kameror inställda på -2/3 steg eftersom Canon-teknikerna tyligen har en annan smak än jag angående hur mycket blixt som är lagom när man blandar blixt och befintligt ljus. Det blir som Peter säger mjukare, eller en bättre blandning.

Fotograferar du porträtt i hemmastudio så ska du tänka på att nordiska hudtoner är ljusare än neutralgrått.

Det är bara när jag plåtar i situationer där det blixten är helt dominerande som jag kör med noll-inställning. Men det är ytterst sällan som jag hamnar i sådana situationer.

Magnus skriver: Kameran är ofta rädd för att överexponera och kan klippa ljuset lite för tidigt om det finns en del ljusa ytor.

Detta har jag varit med om kvällstid ute i stadsmiljö.

Situationen som jag skriver om var i en stor upplyst lokal med vanliga lampor, då jag körde blixt för att få rätt ljustemp samt inte allt för långa exponeringar...Upplevde då bilderna lite för mörka men det gick att rädda i Photoshop så det blev bra!

Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto