Annons

Canon ef 1,4 extender med sigmalins??

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag inte missminner mig så passar den inte. Men det finns säkert någon av medlemmarna här som kan ge ett exakt svar.

Nej, jag misstänker också att den inte gör det
men har fått olika svar från två firmor.
Anlednigen till att jag vill veta är att jag
har canonkonvertern och 70-200 f/4L, men funderar på att köpa sigmas 70-200 f/2,8.

Dick.

Den gluggen är väl inte "DC" och då borde det väl passa? Jag håller oxo på att fundera åt det hållet.

Även om Canons telekonverter skulle passa med Sigmas 70-200 så blir nog bildkvaliteten sämre än om du använder Sigmas telekonverter.
Objektiven behöver samdesignas med sin telekonverter för att de optiska egenskaperna ska fungera i symbios och inte själpa resultatet för mycket.
/Erik

Okej tack för inputen.
Får väl sälja både lins stativfäste och telekonvertern som paket då och köpa
sigmas EX 70-200 f/2,8 + deras telekonverter istället. Det borde väl ge likvärdig kvalite på bilderna som Canonkombinationen.

/Dick

Kan ingen som vet säga om Canons EF konverter passar på Sigma 70-200 2,8 APO EX HSM DG eller inte?

de passar inte

hej

jag har ett sigam 70-200/2.8 och ville för något år sedan köpa en telekonverter x2 då jag fick ett bättre pris på canons extender x2 så var jag på väg att köpa den men provade i affären före jag köpte och den passade inte. Tur för mig att jag provade. Så jag fick ta och köpa sigmas istället, dessutom tror jag som det ovan är skrivet att de skall konstrueras ihop
för bästa resultat

mvh mats

Men varför passar det inte? Är det inte EF-fattning på gluggen då? Jag provade någonting förut, men det var ef-s glugg. Har för mig att bakre linsen tog i någonstans.

Det bakersta linsen i objektivet stöter i den främre linsen som sticker ut på convertern..

Är det inte så att den bakersta linsen i det telet ligger typ helt i fas (i nivå) med fattningen? Det betyder att de långt ifrån passar.

Mvh Niclas,

Nix, jag kollade just på min och bakersta linselementet sitter en dryg centimeter in (oavsett zoom). Däremot smalnar ytrymmet av ner till linsen.

Nej, den bakre linsen är något insjunken hos Sigmas EX 70-200/2.8. Om jag inte missminner mig så var det inte djupet, utan diametern på den del av extendern som skall in i objektivet var för stor.

Edit: Erik vart snabbare ;)

Jaha, ja jag uppskattar att converter har ett av stånd på ca 8mm max 10mm trån det yttersta gummit till basen/fattningen.

Går ju också att skala bort lite av gummit och tjäna en till två mm... för den som vill och vågar. Rekommenderar ,,hmm nej det vågar jag inte:)

Diametern är nog inte mycket att göra ngt åt.

Bara att sälja Canonglaset och köpa sigma convertern då!! Den skall ju inte ligga långt ifrån Canons,,

Mvh Niclas,

om jag kommer ihåg rätt

om jag kommer ihåg rätt så fanns dett dessutom en pigg som stack ut från extendern som inte finns på konverten och det var det som var problemt
mvh mats

Förstår inte. Converter och extender är väl samma grej.

Tänker du alltså kanske på stiftet som låser convertern i objektivet?

Ja finns inte hålet för låsstiftet i objektivet så blir det ju svårt. Jag trodde iaf inte att det var där som problemet var.. Men kan så gott vara:)

Mvh Niclas,

Mats menar nog att Canons extender är utrustad med inte återfinns på sigkas konverter.. Men nej, den skapar inga problem, eftersom den är fjädrande.. Men allvar.. det här är väl utrett nu.

Sigmas 70-200/2.8 har en för smal diameter på bakre öppningen för att kunna montera en Canon extender. Som erik sa, så smalnar den in mot den bakre linsen, varpå canons extender tar emot innan den når bajonnetten. [punkt] ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto