Annons

Canon EF 300 L F4 USM VS Sigma 400 F5.6

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Tjenare

Nu bär det snart av för köp

Jag har 2 modeller att välja imellan, det blir tele för hela slanten, antingen ett Canon EF 300/4 USM eller ett Sigma 400/5.6 APO
detta skall användas med min Canon D60 och antagligen en 1.4 eller 1.7x converter.

Någon som har förslag till vad jag skall köpa? och varför?`

MvH Martin!

EF 300/4L.. Varför..? DÄRFÖR!

Skämt åsido.. Det är en viss klasskillnad på dessa två. Dessutom får du två i ett, nämligen ett 300/4 och ett 420/5.6 (med 1.4x). Men köp nu inte någon billig konverter. Unna dig en Kenko Pro300 eller tom en begagnad EF 1.4x.

Tänk på att det blir manuell fokus om du skulle välja Sigman och sätta en konverter på.

Dessutom får du med D60:an då ytterligare 1.6x FOV Crop (jmfrt med en 35mm). Dvs brännvidden blir 480 eller 672mm med ett 300mm.

Jeppe, du skrämde skiten ur mig, jag sitter och lyssnar på soft trance här, och varje gång jag får ett mail blir det som en stöt i hörlurarna dock bra när jag skall vakna till liv! tack :)

ok till frågan

så det blir nog ett 300 EF för mig då, Kommer jag få bra / Klara bilder? Jag är otroligt missnöjd med bilderna jag får nu, det är inte pga av mig det vet jag, det måste vara linsen, jag kör ett dåligt Soligor 100-400 F6.7 i 1600kr klassen, jag köpte detta som ett "test" objektiv, men det måste vara därför jag inte får direkt klara, min kamera e ju bra som satan tycker jag, jo D60'n ger mig 1.6 förlänging, så 640 mm klarar man sig lätt på, 1.4 tele är bättre än ett 1.7 i ditt ställe? Kanske bra med båda! /M

Tänk på att det är väldigt lätt att få skakoskärpa är du fotar med sånna bränvidder. Stativ och spegeluppfällning är praktisktaget ett krav. Testade min D30 med 135mm + Ef2x och det blev väldigt lätt skakigt. Då då har jag IS på det objektivet.

Ville bara nämna detta för det kommer inte att bli bättre för att du köper ett L objektiv. Däremot kommer bliderna bli grymma om du får stabilitet...

Ja.. jösses.. de där 1600:- du la på den där toalettrullen kunde du sparat till en fin konverter istället.

Soligors 100-400 är.. umm.. ja.. att kalla det för objektiv är.. ja.

Ps. Nu får du en ny stöt ;)

vbg_snake skrev:

så det blir nog ett 300 EF för mig då, Kommer jag få bra / Klara bilder? Jag är otroligt missnöjd med bilderna jag får nu, det är inte pga av mig det vet jag, det måste vara linsen, jag kör ett dåligt Soligor 100-400 F6.7 i 1600kr klassen,

Om du kommer att få bra bilder eller ej är förstås upp till dig själv som fotograf. Men möjligheterna till bra bilder ökar ju drastiskt med en riktigt bra glugg på huset. 300/4L behöver verkligen inte skämmas för sig. Det bör ju ändå (utan att ha testat ditt Soligor) vara en viss skillnad på ditt nuvarande objektiv för 1600:- och Canons 300/4L för i runda slängar 20000:-.

Du kommer med all säkerhet att bli nöjd. Men följ gärna Martins råd angående användande av stativ (om det passar för den typ av motiv du avbildar). Där finns mycket att vinna ur skärpesynpunkt. Om du dessutom tänker fotografera när ljuset blir lite svagare..då är det som Martin skriver nästan ett krav på att du använder ett stativ.

Senast ändrad:
Martin... nu får du förklara dig lite tydligare.. Du har ett 135mm med IS.. alltså måste det vara ett 28-135? och till den funkar inte en EF 2x..

En stilla undran bara..

Jodå den funkar. Men bara i 100-135 läget. Om du kollar in i 28-135:an så ser du att glaset rör sig fram och tillbacka när du zoomar. Jag var ju tvungen att testa. Gäller att ge sjutton i att zooma. Dock funkar inte AF:en så det är inget rekomenderbart packet... :)
Men IS'en är trevlig. 70-200 2,8 IS USM måste vara ett grymt objektiv, synd att man är student...

Halloj grabbar
jorå, jag är en gammal fågelskådare så jag har ett väldigt bra Stativ, ett Manfrotto som är stabilt och väger ungefär ~2kg, är det bra att köra med spegelreflexen uppfälld? det blir ju en svårighet när man fotograferar fåglar då man behöver sökaren för att kolla fågeln, och fåglar rör sig hela tiden också så det är nog dummt.

300/4 L USM gluggen går att hitta ifrån 6500 till 8500 begagnat, så d blir nog ett använt objektiv jag sätter mig på, och en 1.4 eller 1.7 converter.

Jo soligor-gluggen är inte mer än en toalettrulle, svårt att få riktigt skarpa bilder, väldigt jobbigt med zoom, dock använder jag alltid bara 400 läget, så med min 1.6crop fov på D60'n blire ett 640mm, dock för oskarpt för det jag vill ha

MvH Martin!

martinh skrev:
Jodå den funkar. Men bara i 100-135 läget. Om du kollar in i 28-135:an så ser du att glaset rör sig fram och tillbacka när du zoomar. Jag var ju tvungen att testa. Gäller att ge sjutton i att zooma. Dock funkar inte AF:en så det är inget rekomenderbart packet... :)
Men IS'en är trevlig. 70-200 2,8 IS USM måste vara ett grymt objektiv, synd att man är student...

kan bara svara på den frågan, om telet vet jag inte, men 70-200 IS är grym, behöver "aldrig" oroa sig för skakningsoskärpa.. att få 200/1 förut kunde ibland vara jobbigt. men nu vet jag att kan handhålla objektivet i 60/1 minst. *dock undrar jag varför inte canon släppte ett 28-70 2.8L IS*

ANNONS
Götaplatsens Foto