Annons

Canon EF 400/5,6 L

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Jag ser inte riktigt problemet, 1.6x crop är ju ganska enkelt att utföra på en bild tagen med en fullformatssensor.

Hehe,, ja det kan man ju tycka kanske.
Jag tror dock att det blir ett litet knepigt sätt att fota. Hur komponera i en sökare som inte har ramar,,, Men såklart, många fotar ju oavsett utan att tänka på vart objekten hamnar inom formatet.

Klart att folk blir van till sina gluggar utifrån den "synliga brännvidd de ger", spec med en 1,6x faktor!

/Niclas,

j3n5 skrev:
Jag tror att det skulle vara en given storsäljare om det hamnade i rimlig prisnivå.

Om jag som lekman spekulerar så inbillar jag mig att en 400 f4L IS skulle hamna för runt 35000,-SEK och en 400 f4,5L IS runt 25000,-

Jag inser såklart glappet hos Canon men som tycker serien täcker fint om man ser til bränvidden i synnerhet om vi ökar variablerna med en 1,4x. Då har vi faktiskt en 420mm f5,6, L-glas + IS för under 15000,-SEK Att en 500 f4L IS kostar 40000,-SEK mer blir enligt mig oviktigt i många år av stilla sparande. Så tänkere jag iaf.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Att en 500 f4L IS kostar 40000,-SEK mer blir enligt mig oviktigt i många år av stilla sparande. Så tänkere jag iaf.

Mvh Niclas,

Du är en tålmodig människa, Niclas! Konceptet "många år av stilla sparande" ingår tyvärr inte i min världsbild (även om det låter skönt att kunna ha det så!).

mvh

Bent

av de tre företagen jag hittade ovan verkar en vara seriös:
(enligt postningar på photo.net)

Precision Camera in Texas

Erik Schalin skrev:
Fungerar AF då?

Nej det gör det inte på 20D och liknande. Men jag skrev:

"så nästa steg blir då 400/5,6L + 1,4 (även om drömmen ju är 500/4). Då har man samma räckvidd med mer skärpa (och mistänker jag fart på AF), eller betydligt längre räckvidd med lite (kanske) sämre skärpa med 1,4an",

och syftade då till 400/5,6 jämfört med 300+1,4 (första delen) och 400/5,6 +1,4 (sista delen).

Att ha AF på en ca 500mm blir oerhört dyrt för närvarande. Magnus 500/5,6 skulle kanske vara en möjlighet, men då vill det ju till att Canon gör en sådan.

En 500/5,6 skulle dessutom bli en 700/8 med 1,4x och ge autofokus för de dyrare kamerorna. Sen är det ju faktiskt ingen katastrof att fokusera manuellt ibland... :)

Men det jag tror kommer snarast i televäg från Canon är en 200/1,8 IS och en 100-300/2,8 IS eller mer troligen 200-400/4 IS. Inga billiga saker...

Eftersom 400/5.6 inte var en storsäljare, är jag tveksam till att Canon lanserar en 400/5.6 IS (eftersom de redan har 100-400 IS).

Ett 500/5.6 (IS) hade inte varit dumt alls.. Men det är tveksamt om Canon tänker släppa ett sådant. Då tror jag på Magnus teori om ett 200-400/4 IS.. som då blir ett 280-560/5.6 (IS) med en 1.4x... eller ett 400-800/8 ;). Ett sådant hade lätt slunkit ner i min kameraväska ;)

På tal om skärpa och AF, så går det ju utmärkt att få hyffsat skarpa bilder med EF 300/4 + EF 2x, även vid röliga mål.. typ tranor ;)

(Utsnitt i 100%, 10D, 300/4L + EF 2x, MF)

Bilagor

• utsnitt-2x.jpg
    utsnitt-2x.jpg
    42.8 KB · Visningar: 476
Jeppe skrev:

På tal om skärpa och AF, så går det ju utmärkt att få hyffsat skarpa bilder med EF 300/4 + EF 2x, även vid röliga mål.. typ tranor ;)

(Utsnitt i 100%, 10D, 300/4L + EF 2x, MF)

Men AF och 10D och f 8. Har du tejpade kontakter eller "pirat"extender (något jag i övrigt inte alls förstår. Varför kan vissa 2x extenders ge AF när inte Canons egna gör det? Jag förstår att det omedelbara skälet är att extendern på något sätt inte informerar kameran om korrekt bländare, men varför gör Canons extendrar det? Det verkar ju bara vara en nackdel).

Det är inte så att autofokusen inte skulle fungera bara för att man går förbi 5,6 utan det är så att Canon anser att autofokusen blir för osäker och därför lägger in en spärr. Det kan vara snabbare att fokusera manuellt än med en långsam och osäker autofokus.

Därför funkar autofokusen med andra utom Canons egna objektiv.

Jag antog att det var något sådant. Jag skulle dock själv uppskatta om det fungerade och man sedan själv finlirade med manuell fokus sista biten (vilket jag hur som helst ofta gör med långtelar). Men Canon kanske skulle få för mycket på huden för taskiga AF om de tillät det. Det finns inget klurigt sätt att lura originalextendrarna via ett hack eller något liknande sofistikerat (en tejpbit känns som om den för eller senare hamnar någonstans den helst inte borde vara).

ANNONS
Götaplatsens Foto