Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 400/5,6 L

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst märker man skillnad i hastighet men med EF1,4x så är det rättså marginellt.
Hur de båda linserna står sig i hastighet vet jag ej, kört bägge, ägt den ena men vet ej.

En längre brännvidd känns ofta segare eftersom brännvidden är längre, naturligt nog;)

Om 400mm är det som gäller ser jag inte 300 f4 som konkurrent skärpemässigt.

/Niclas,

Sant, 300mm även i fullformat håller länge och långt viid fotbollsplanen. Jag har ägt och använt 400 5,6L och 300 2,8L vid t ex fotollsplan och föredrar (om jag måste välja) 300 2,8L. 300 f4 ligger inte långt borta i snabbhet utifrån ljusstyrkan sett.

Kanske en EF300 2,8L USM är det du söker,,, runt 17000,- i OK/bra skick,,,typ

/Niclas,

Senast ändrad:
1,4:an ger inte långsammare AF, men det gör 2x.

Sen påverkar det också hur snabbt objektivet är i sig. 300:an är snabb och antagligen är 400:an det också.

300:an är rätt lätt att få tag på, 400:an är betydligt ovanligare.

Niclasfoto skrev:
Sant, 300mm även i fullformat håller länge och långt viid fotbollsplanen. Jag har annvänt 400 5,6L och 300 2,8L och föredrar (om jag måste välja) 300 2,8L. 300 f4 ligger inte långt borta i snabbhet utifrån ljusstyrkan sett.

Kanske en EF300 2,8L USM är det du söker,,, runt 17000,- i OK/bra skick,,,typ

/Niclas,

De gäller bara att hitta en EF 300 2,8L USM för de priset...

//Micke

300 2,8 för 17000 borde gå att hitta för runt 17000 om man letar lite,, kolla i Norge= billigare där både med optik och hus medräknat valutan,,,

När det gäller hastigheten med EF1,4x så menar iaf jag att man märker en sänkning i hastighet även om den är liten. B,vidden blir ju längre ch därmed så känns det ju också lite trögare mellan oändligt och närgränsen.

/Niclas,

lillaborkrigel skrev:
De gäller bara att hitta en EF 300 2,8L USM för de priset...

//Micke

I så fall tycker jag att Sigma EX 120-300/2,8 APO HSM är en starkt kandidat. Den är mer flexibel än en fast 300:a med zoomen och har ändå en enastående skärpa.

Jag kör Sigmat och tycker att det är perfekt för sport och konserter där motiven flyttar på sig snabbt men man själv ofta inte kan välja fotoposition.

FouFoto skrev:
japp, och ser du till priset så är den ännu snabbare!

Tveklöst;)!

+ formatet,,,

Som jag sagt i andra trådar så menar jag att EF300 f4L IS USM är ett av de mest, kanske det mest attraktiva telen som finns på marknaden. Sett till prestation, pris, format och generell kvalitet.
Konkurrenter har det knappt,,,, om inte Nikon kommit med sitt VR i ien liknande nu nyss.

/Niclas,

Om du vet hur stort ett EF 300/4L IS är, så lägg bara till 3,5 cm. Det är i mångt och mycket samma objektiv som 300/4L, bara aningen förlängt.

Får hem mitt andra exemplar (första var defekt) på måndag, kan visa hur "stort" (eller litet) det är då.

Jeppe skrev:
Om du vet hur stort ett EF 300/4L IS är, så lägg bara till 3,5 cm. Det är i mångt och mycket samma objektiv som 300/4L, bara aningen förlängt.

Får hem mitt andra exemplar (första var defekt) på måndag, kan visa hur "stort" (eller litet) det är då.

Kanon! Jag väntar...

//Micke

Här är en storleksjämförelse.

Från vänster till höger:

EF 17-40/4L
EF 28-70/2.8L
EF 70-200/2.8L
EF 400/5.6L

Bilagor

• lobjektiv.jpg
    lobjektiv.jpg
    46 KB · Visningar: 385