StudioG
Aktiv medlem
AFE skrev:
Justja - den kan visst inte fokusera rätt med AF i vissa lägen. Lite märkligt, men går som sagt säkert att lära sig jobba runt.
Låter ju inte som något höjdarobjektiv om AF
strular ..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
AFE skrev:
Justja - den kan visst inte fokusera rätt med AF i vissa lägen. Lite märkligt, men går som sagt säkert att lära sig jobba runt.
StudioG skrev:
Låter ju inte som något höjdarobjektiv om AF
strular ..
fredriklindstrom skrev:
Problemet med AF ar nar du jobbar nara nargransen och anvander mitt AF punkten, det blir bakfokus.
Tydligen ar det en konstruktionsbegransning, men jag har aldrig markt av det, men a andra sidan kan jag inte saga att mittpunkten ar vad jag anvander nara nargransen.
Tagen med 5D och 50 1.2 med mittpunkten.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/906889.htm?set=lp
fredriklindstrom skrev:
Problemet med AF ar nar du jobbar nara nargransen och anvander mitt AF punkten, det blir bakfokus.
Tydligen ar det en konstruktionsbegransning, men jag har aldrig markt av det, men a andra sidan kan jag inte saga att mittpunkten ar vad jag anvander nara nargransen.
Tagen med 5D och 50 1.2 med mittpunkten.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/906889.htm?set=lp
Låter i mina öron som ett helt oacceptabelt fel. Det är väl just de stora bländaröppningarna man vill kunna utnyttja på en sån här optik.vectrex skrev:
Nej, så är det inte riktigt. Felet med objektivet är att det har ett fenomen som gör att skärpeplanet flyttas lite när objektivet bländas ned. Autofokus görs ju alltid med fullt öppen glugg och sedan i ögonblicket du tar bilden bländas gluggen ner. Detta ska tydligen bara vara ett problem på avstånd nära närgränsen och vid bländare upp till ca 4.0. Vid större avstånd eller mindre bländare är skärpedjupet så stort att felet inte märks längre.
Så summa summarum, använd gluggen helt vidöppen eller fokusera manuellt med DOF knappen nedtryckt i situationer där felet yttrar sig.