Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF USM 3,5-5,6/28-135 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

johanca

Aktiv medlem
Är lite sugen på detta objektiv, skulle vilja veta vad det har för konkurenter, samt vad som talar emot eller för dessa konkurenter. IS är inget krav men vad jag förstått så verkar det ju jäkligt bra att ha.

Kommer köra objektivet på min gamla EOS 1000 (tills jag köper en ny analog!) och på min 300D.

Vill helst inte lägga mer en 5000;- (vilket ovanstående kostar på technikdirekt.de)

Fint objektiv.. Ett av konkurrenterna som jag kommer på sådär direkt är Tamrons nya 28-75/2.8 Di LD. Inte lika långt i teleläget.. men nästan 2 steg snabbare vid 75mm, vilket motsvarar det man vinner på IS.

ok.. skulle nog vilja ha zoomomfånget..
Men tack ändå! det är nu med på min objektivlista!

Kostar ju även ca 120 euro mindre.. det är ju fint..

Vill ju ha ett objektiv som i princip gö att jag slipper använda kitobjektivet till 300D'n

vet ni förresten hur Tamron SP 3,5-5,6/24-135 IF C/AF är? det kostar ju nästan samma som Cannons.. 24 istället för 28 känns som det kvittar. och ingen "IS" eller? Är det bättre på något?

Det är svårare om du fotograferar mycket vidvinkel.. då behöver du typ minst 20mm.. och zoomar därifrån brukar inte sträcka sig så långt upp...

Men Canons EF 28-135/3.5-5.6 IS USM är bra.. helt klart.. Så lågt som 1/30 med stadig hand är inga problem på 135mm. "Problemet" är väl att det drar en del ström..vet dock inte hur mycket..

ström.. det hade jag inte alls tänkt på. Det är IS som drar strömmen eller? drar USM mer än andra motorer med?

Har på sikt tänkt köpa ett "riktigt" vidvinkelobjektiv med (dem e´ju så dyra!).. men i dagsläget vill jag hellre ha någorlunda zoomomfång.. (har ju kitobjektivet som mitt vidvinkel.

jcarls38 skrev:
ström.. det hade jag inte alls tänkt på. Det är IS som drar strömmen eller? drar USM mer än andra motorer med?

Jag har aldrig upplevt något 'strömsluk' med mitt iaf. Jag fyller lätt mitt 512MB-kort innan ett färskt batteri tar slut, med IS påslaget. In fact, jag har det i princip aldrig avslaget, förutom då jag kör med stativ.

Helt klart ett superbt objektiv för den summan.

ANNONS
Götaplatsens Foto