Annons

Canon EOS 100D v.s Canon M3

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här med mobilkamerans kvalitéer lämnar jag därhän, det är redan avklarat längre upp i tråden. Frågan gäller fortfarande en kamera soms kall fylla luckan mellan den avancerade kompaktkameran och den FF kameran.

Det står också helt klart att den nya kameran måste ha dedikerad optik för att inte hela grejen skall falla.

Har nu kommit så långt i mina tankegångar att det nya huset skall ha en en normalzoom i första hand. Visserligen finns det en del fasta gluggar som på FF motsvarar ca 35 mm med bländare runt 2,0 och som enligt uppgift skall vara riktigt skarpa o bra men som någon annan också skrev tidigare om det är vad jag i första hand vill ha så kan jag ju skaffa en kompaktkamera med fast optik. (också ett kul projekt men inte just nu)

Således har jag börjat kika på vilka normalzoomar som Canon i första hand erbjuder till 100D samt M3 eftersom dessa hus fortfarande är huvudkandidater.

Ang deras normalzoomar, sk kitobjektiv så går uppgifterna isär, en del säger att de numera faktiskt är riktigt bra och andra hävdar motsatsen. :-O

Det som bekymrar mig lite är den dåliga ljusstyrkan på nedåt 5,6 som bäst. Jag tänker också att dessa små, inte helt moderna sensorer förmodligen heller inte tillåter särskilt högt ISO. (man blir onekligen bortskämd med FF hus och en sensor som tål 6.400 ISO ihop med 1,4 1,8 2,0 och 2,8 optik som ibland också är bildstabiliserande) (samt möjlighet till kort skärpedjup)


Så jag måste, något motvilligt, medge att jag har börjat snegla på det här alternativet (till säkert vissas stora jubel här i tråden ;-) ;-) )

Här får jag ett hus med cropsensor och en sökare, visserligen EVF men ändå en sökare och en optik som enligt uppgift skall vara bra och inte, allt för, ljussvag)

Fujifilm X-E2S svart kamerahus + XF 18-55/2,8-4 R LM OIS

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=xe2ssv1855


Visserligen dubbla priset mot exv en M3 men förmodligen, gissar jag, kommer jag "närmare" i bildkvalitet och möjligheter att ta bilder mot vad jag är van vid från vanliga systemkameran.

Canon EOS M3 svart hus + EF-M 18-55mm 3,5-5,6 IS STM

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=eosm31855svart


Om det är någonting som jag verkligen ogillar så är det känslan av att jag har snålat på ett inköp med den ständigt gnagande känslan "om jag bara hade lagt till lite på priset så hade jag fått det jag verkligen ville ha" :)
Då lever jag hellre med "jag är visserligen kanske inte 100% nöjd med köpet men jag köpte åtminstone det bästa alternativet så just nu går det inte att få bättre" :)

(någon som känner igen sig)
 

Jag äger en M3 och är jättenöjd.

M3:an med 22mm f2 pannkakan ger kanonbilder och är inte mycket större än en kompakt.

Ett tips , jämför skärpan på the digitalpicture.com och du kommer se att alla EF-M objektiv är snäppet vassare än motsvarande EF-S.

Jag har samlat på mig ett par objektiv till min , kan säga att förutom 22:an så har 11-22 zoomen helt fantastisk skärpa , kitobjektivet 18-55 är bra men inte super. 55-200 är väldigt skarp med men tappar lite skärpa när man kommer upp på 200 mm.

Utöver dessa har jag ett tredjepartsobjektiv som är sjukt skarpt

Samyang 50mm 1.2 med ef-m fattning, otroligt skarpt. I klass med samyang 135 f2 fast för asp-c och väger bara runt 300 g.

Men för att kunna använda det har jag köpt en evf (viewfinder) så man kan köra focus peaking.

Så om valet stod mellan 100d och m3 och du ville ha en liten kamera med bra skärpa så skulle jag satsa på M3:an

Fujifilm gör väl annars otroligt bra prylar med, skulle satsa på en mirrorless iaf.

Mina 5 cents :)
 
Hetast i Sony trådar blir oftast Fujis olika modeller, så Fuji breder ut sig på bred front, deras objektivpark är tydligen helt enastående, Fuji X-E2S tycker jag ser ut mera som en just en kompakt kamera, X-T2 är ingen kompakt i vanlig mening som jag ser det. M3 verkar fin den också, jag vet inte hur många Raw-bilder den razzlar i väg innan bufferten säger stopp, förmodar att det är viktigt för konnässörer med hygglig Raw-buffert.

Fuji X-E2S har bra pris men EVF kanske inte är lika stabil som sina nya större syskon, men det vet du nog om.
 
Nu har jag inte läst allt i tråden, så mina erfarenheter kanske inte tillför något, men jag kör ändå.

När jag har ork, lust och behov använder jag en 5DII eller en 7DII, beroende på motiv. Objektiv finns i drivor här hemma, så har rätt stora möjligheter att välja en optimal utrustning för ändamålet. Som komplement har jag genom åren alltid haft någon form av kompakt, men aldrig känt mig bekväm med dem. För osmidiga, begränsade eller helt enkelt för dåliga.

Jag köpte en EOS M när den kom, men den blev jag aldrig vän med. Så galet långsam att jag nästan hade kunnat måla av motiven istället. Den blev liggande.

Jag köpte en 100D och tänkte att den skulle vara bra nog och ändå så mycket mindre än de "riktiga" kamerorna att den skulle få vara med oftare. Den praktiska storleksskillnaden med objektiv på visade sig inte vara stor nog för mig, så även den blev liggande.

Nu har jag en M3 som jag använder väldigt mycket. Fullt tillräckligt i snabbhet och kvalitet för att jag ska vara nöjd. Vill jag ha den riktigt liten kör jag med ett fast EF-M 22. Litet, tillräcklig ljusstyrka och bildkvalitet. Men har jag plats för lite mer är adaptern kanon, för då har jag hela utbudet att välja på. En ful, men rätt trevlig kombo är M3 och 17-55 2.8. Med en ljusstark 35 eller 50 blir det en nice liten normal eller porträttkamera.

Som du förstår förespråkar jag M3 före 100D. Oavsett om du och jag har liknande behov eller inte, så kommer mina erfarenheter av praktiskt testande av just M3 och 100D som komplement till "riktig" systemkamera.

Jag trodde att jag skulle bli galen utan riktig sökare, så jag skaffade ett paket med elektroniska sökaren och fick då även en liten blixt med. Blixten är aldrig uppackad. Sökaren använde jag en del i början, men jag har vant mig att köra utan så nu ligger den i någon låda och vilar. Visst är det irriterande i starkt solljus att man ser för dåligt på skärmen, men inte tillräckligt irriterande för att jag ska leta upp den lösa sökaren igen.
 
Nu har jag inte läst allt i tråden, så mina erfarenheter kanske inte tillför något, men jag kör ändå.

När jag har ork, lust och behov använder jag en 5DII eller en 7DII, beroende på motiv. Objektiv finns i drivor här hemma, så har rätt stora möjligheter att välja en optimal utrustning för ändamålet. Som komplement har jag genom åren alltid haft någon form av kompakt, men aldrig känt mig bekväm med dem. För osmidiga, begränsade eller helt enkelt för dåliga.

Jag köpte en EOS M när den kom, men den blev jag aldrig vän med. Så galet långsam att jag nästan hade kunnat måla av motiven istället. Den blev liggande.

Jag köpte en 100D och tänkte att den skulle vara bra nog och ändå så mycket mindre än de "riktiga" kamerorna att den skulle få vara med oftare. Den praktiska storleksskillnaden med objektiv på visade sig inte vara stor nog för mig, så även den blev liggande.

Nu har jag en M3 som jag använder väldigt mycket. Fullt tillräckligt i snabbhet och kvalitet för att jag ska vara nöjd. Vill jag ha den riktigt liten kör jag med ett fast EF-M 22. Litet, tillräcklig ljusstyrka och bildkvalitet. Men har jag plats för lite mer är adaptern kanon, för då har jag hela utbudet att välja på. En ful, men rätt trevlig kombo är M3 och 17-55 2.8. Med en ljusstark 35 eller 50 blir det en nice liten normal eller porträttkamera.

Som du förstår förespråkar jag M3 före 100D. Oavsett om du och jag har liknande behov eller inte, så kommer mina erfarenheter av praktiskt testande av just M3 och 100D som komplement till "riktig" systemkamera.

Jag trodde att jag skulle bli galen utan riktig sökare, så jag skaffade ett paket med elektroniska sökaren och fick då även en liten blixt med. Blixten är aldrig uppackad. Sökaren använde jag en del i början, men jag har vant mig att köra utan så nu ligger den i någon låda och vilar. Visst är det irriterande i starkt solljus att man ser för dåligt på skärmen, men inte tillräckligt irriterande för att jag ska leta upp den lösa sökaren igen.

Tack jag kan känna igen mig mycket i det du skriver så kanske är M3 ett vettigt alternativ för mej, verkar ju faktiskt vara en hel del som är nöjda med den kameran. :)
 
Canons VD har ju sagt att de ska komma med en mer avancerad spegellös, så om det är en ny variant av EOS M kanske det är värt att invänta den?
 
Har tagit mina första bilder med M3 och kit-objektivet 18-55. Den känns rapp och snabb. Har ingen direkt uppfattning om bildkvalitén men hittills känns det rätt OK. Har - som väntat - lite svårt med avsaknaden av sökare. Fotade idag i hårt solljus och då tycker jag det är svårt att använda displayen.
 
Köpte en M3 idag oxå, har velat nåt kompaktare än systemkameran emellanåt. Har kikat på Sony RX modellerna bl.a. men slog till idag. MediaMarkt hade en drive på kameran,18-55, minneskort, läderrem och Eos-m adaptern för 4790:-.
Jag får se om den kommer användas eller blir liggande, men hittills verkar den tyst,snabb och nätt.
 
Lär man sig bara hantera den väl så fungerar den rätt hyfsat. Så igår fotograferade jag ett helt bröllop från morgon till natt med en EOS M3 med EF-M 22/2.0 och den inbyggda blixten. :)
Det var en utmaning som hette duga, men jag lyckades. Håller på att sålla och välja typ av redigering, men här är en bild när bruden gör sig iordning på morgonen och en ute på dansgolvet i sentimmarna. Sista har blixten används och studsats upp mot det 10m höga taket i ladugården.
Kul utmaning som lyckades väl.

Större bild: https://www.dropbox.com/s/l2nuw9use3xdb4h/EOS M3.jpg?dl=0

/Stefan
 

Bilagor

  • EOS M3.jpg
    EOS M3.jpg
    46.6 KB · Visningar: 61
Lär man sig bara hantera den väl så fungerar den rätt hyfsat. Så igår fotograferade jag ett helt bröllop från morgon till natt med en EOS M3 med EF-M 22/2.0 och den inbyggda blixten. :)
Det var en utmaning som hette duga, men jag lyckades. Håller på att sålla och välja typ av redigering, men här är en bild när bruden gör sig iordning på morgonen och en ute på dansgolvet i sentimmarna. Sista har blixten används och studsats upp mot det 10m höga taket i ladugården.
Kul utmaning som lyckades väl.

Större bild: https://www.dropbox.com/s/l2nuw9use3xdb4h/EOS M3.jpg?dl=0

/Stefan


jaha väldigt intressant information, hur kom det sig förresten att du valde den kameran till detta uppdrag, antar att du var anlitad som fotograf iom att du var med under hela dagen?
 
jaha väldigt intressant information, hur kom det sig förresten att du valde den kameran till detta uppdrag, antar att du var anlitad som fotograf iom att du var med under hela dagen?

Pga denna tråden.... ;)
Jag hade resten av utrustningen med mig såklart så jag får mitt stuk i bilderna som ska levereras. Även om jag tycker EOS M3 är en bra kamera så kan den ju inte mäta sig med en FF med ex 50/1.4 eller 135/2.0 som jag körde stenhårt med. Men jag körde EOS M3 parallellt med enbart 22/2.0 att tillgå.
Svåra är att fota med två helt olika kameror samtidigt med all tidspress. Jag måste ju tänka om från de objekitv jag har på FF mot EOS M3s fasta 22/2.0 så det ser snyggt ut på den med,

/Stefan
 
Pga denna tråden.... ;)
Jag hade resten av utrustningen med mig såklart så jag får mitt stuk i bilderna som ska levereras. Även om jag tycker EOS M3 är en bra kamera så kan den ju inte mäta sig med en FF med ex 50/1.4 eller 135/2.0 som jag körde stenhårt med. Men jag körde EOS M3 parallellt med enbart 22/2.0 att tillgå.

/Stefan

aha ok så istället för ytterligare ett objektiv till kameran typ 35 mm så använder du M3 som det extra 35 mm optiken, i princip, är det rätt uppfattat?

just 22:an till M serien skall ju vara riktigt vass! :)
 
aha ok så istället för ytterligare ett objektiv till kameran typ 35 mm så använder du M3 som det extra 35 mm optiken, i princip, är det rätt uppfattat?

just 22:an till M serien skall ju vara riktigt vass! :)

Nä jag hade en 35:a på 6D också....
Men för varje posé och moment så tog jag några extra skott med EOS M3. Så fotade jag med 35mm på 6D så tog jag en likadan med EOS M3. Fotade jag med 135an så fick jag tänka om och hitta nya vinklar för att få det att bli intressant. Lite utmaning att tänka om om man bara hade en EOS M3 med 22/2.0 och fota något så viktigt som ett bröllop. Det är inte baar porträtten som ska med utan hela vigsel och festen med. Låt säga att det porträtten är enklare att ta än ute på dansgolvet. Mingelfotografering är en baggis det med. AF på så snabba objekt i dunkel belysning är inget för EOS M3. Sen att vinkla upp blixten så man inte får fula blixtbilder krånglar till det ännu mer. Låt säga så här, vinklar man upp blxien innan man fokuserat så utlöses den inte.

PS: Jag svär jämt över hur kass AF 6D har. Det gjorde jag igår med.. Enda som funkar är mittpunkten. Och jag som en gng hade en 5D Mk3... Den var grym den. Synd att jag valde att prioritera Astroscapefotografering DS:

/Stefan
 
Samyang har idag haft pressrelease på 35/1.2 med EF-M fattning. Dvs denna är gjord för spegellös APS-C.

Intressant med 50/1.2 som också är gjord för spegellös.

/Stefan
 
Jag tror säkert TS uppskattar konkreta förslag på alternativ, så varför inte ge några sådana?

Gör det gärna, men har väldigt svårt att göra det utan mer information.

Dels gällande vilken typ av motiv han skall främst fotografera, vilken budget han har till kamera och optik, samt även vilken vikt och storlek han är ute efter (även om det senare gissar jag är något som är lite större och rejälare än en kompaktkamera, men mindre än en normalstor DSLR).

Nu har jag varit borta på semester i några veckor, så kanske TS redan har skaffat något, men utan någon mer information (som jag sagt saknar) så skulle jag personligen tänka så här:

1- DSLR (optisk sökare, spegel, dedikerad AF-sensor) vs Spegellöst (EVF, ingen spegel).

Skall jag främst fotografera snabb sport och action med ytterligare ett kamerahus som andrakamera till existerande DSLR?

Skaffa en lite mindre och lättare DSLR (om den jag har idag är för stor, annars ta en lika dan).

Rekommendation: I detta fallet ifrån Canon då TS redan har det systemet.

Skall jag främst komplettera mitt DSLR-system med de andra egenskaper som ett spegellöst system kan ge, som tex EVF och precis underhållsfri (men långsammare) AF?

Skaffa ett helt nytt spegellöst system som du bäst kan växa med under lång tid och som bäst motsvarar dina krav (som jag fortfarande inte känner till tillräckligt väl).


2- Om spegellöst system: vilket system är rätt att välja?

Rekommendation: i brist på vidare information så blir det exempel på frågor som man kan ställa sig.

Är det viktigt att kunna videofilma i hög upplösning som tex 4K och bra kvalitet?

Kör på tex Sony eller Panasonic. Olympus är inte lika bra på 4K-aspekten, och Fuji är generellt väldigt dåliga på video.

Beskär du oftare sidorna i dina bilder jämfört med över/underkant? Vill du ha allra lättaste och minsta objektiven för optimal mobilitet?

Då kanske 4:3-formatet ifrån Panasonic och Olympus är ett bättre alternativ än 3:2 ASP-C ifrån Fuji och Sony (skillnaden i sensorstorlek efter beskärning blir då rätt marginell).

Vill du köra handhållet, och fota stillastående motiv när det är sämre ljus? Gärna vidvinkel och fast optik?

Då kan Olympus med sin ledande IBIS vara rätt val (eller alternativt Panasonic GX8 som är nästa lika bra).

Är det främst foto (och inte video) som är absolut huvudprioritet med maximalt utbud av kvalitetsoptik?

Då kanske Fuji är rätt val (gör optik som konkurrerar väl med Zeiss, och ibland slår dom. Tillverkar Hasselblads optik och för andra kräsna kunder).

Vill du ha världens minsta systemkameror (tom mindre än kvalitetskompaktkameror)?

Kika på Panasonic och deras GM5 (GM1 om du inte bryr dig om sökare).

Vill du ha bra prisvärda UV-hus för badsemester, snorkling och dykning?

Kika på Olympus tex.


Detta var ett par exempel på några frågor som man kan ställa sig, några följande exempel och tips på eventuella rekommendationer isf (om frågorna stämmer in). Men med mer information så blir det som sagt otroligt mycket lättare att ge lite vettigare och precisare tips att kika vidare på.


3- Övrigt värt att överväga starkt: du köper inte in dig i en (1) kamera

Det är viktigt att inse att man (precis som med operativsystem) köper in sig i ett helt ekosystem av produkter och tjänster.

Köper man en systemkamera så köper man sig in och investerar i ett helt system för en längre tid.

Då är det extremt viktigt att det systemet frodas och utvecklas gällande objektiv, blixtar och andra tillbehör som tillsammans avgör det totala värdet på det system du investerat i.

Kika på att de objektiv du vill ha, inte bara idag utan även om ett/några år, finns tillgängliga att köpa när du så önskar.

Här har du en lista på tillverkarnas egna objektivuppsättningar för spegellöst APS-C och Micro-4/3:

http://www.canon.se/for_home/product_finder/cameras/ef_lenses/ef-m/
http://www.sony.se/electronics/objektiv/t/kamera-objektiv?cameramount=e-mount&sensor-lens=aps-c
https://www.fujifilm.eu/se/produkter/digitalkameror/fujinon-x-mount-lenses
http://www.panasonic.com/se/consumer/foto-och-videokamera/lumix-g-objektiv.html
https://www.olympus.se/site/sv/c/lenses/om_d_pen_lenses/index.html

Not: Du kan även använda Sonys FE (fullformatsobjektiv för E-mount) på Sony APS-C (dock inte optimalt storleks/viktmässigt och bör därför normalt undvikas). Panasonic och Olympus kan använda varandras objektiv (men det är inte säkert att AF och alla andra funktioner fungerar 100%). Samyang har ett antal objektiv till alla ovan, men nästan enbart manuell fokus. Tamron har några enstaka AF-objektiv till EOS-M och Sony E. Sigma några få till Sony E. Zeiss tre stycken AF-objektiv till Sony E och Fuji X.

Lycka till med ditt systemkameraköp!

Oavsett vilket system som passar dig bäst - så lägg ner tid på att välja noga. Du kommer förmodligen (om du valt rätt) att leva med och investera i det under många år framåt.



.
 
Senast ändrad:
ANNONS