Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 10D lever ännu

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Fahlström

Aktiv medlem
Kan lugna de som står i begrepp att köpa en 10D att efterföljaren dröjer många månader ännu.

Bristen på kameror beror på att Canon lagt sin tillverkningskapacitet på 300D. Den har överträffat den optimistiska prognosen med 3 gånger!!!

Övriga Canonlanseringar återkommer jag till den 9 februari. Men titta gärna efter specifikationer för EOS 1-D Mark II som jag lägger ut i morgon.

Källa?

Hej!

Jag är journalist så var hygglig och ställ inte sådana frågor :)!

Men jag skulle naturligtvis inte ta upp din, andras eller min egen tid med att skriva något som jag inte anser mig ha full täckning för.

Spec på 1D Mark II

Proboarder skrev:
spec. är ju redan släppt på diverse sidor, inkl forumet här på fotosidan.

OK, då släpper jag tanken på att lägga ut specifikationerna på 1D mark II.

Tänkte annars att det kunde vara intressant att höra det som Canon kommer att presentera officiellt i morgon, inklusive pris och leveranstid.

Gunnar, om du har bra bilder på kameran och även testbilder, så skulle säkert många uppskatta att ta del av detta.

All information är intressant, och har du svensk eller engelskspråkig som är officiellt så är det klart intressant.

/M

Proboarder skrev:
spec. är ju redan släppt på diverse sidor, inkl forumet här på fotosidan.

Är de, var då?

Säger Micke, som tror att efterföljaren till 10D blir en 8 mp med sensor på 1,3.

Skillnaden mot Canon EOS-1 D Mark II blir;
Den kommer senare, färre bilder i sekunden, mindre buffert, inte lika tät, etc, inte lika proffsig, men lika bra bilder.

Från en icke journalist ;) som inte har en aning, men som ändå vill gissa lite.

Ok,

men varför ligger då inte 10D kvar på canon.se?

Kan någon förklara för mig varför Canon väljer att tillverka en kamera i plast (300D) för 13000:- när man kan få en kamera som känns så mycket bättre att hantera (10D) för runt 16.000:-?

Vi pratar om en prisskillnad på 3.000 kr.

Det skulle inte komma som en överraskning om dom tog 10D ur produktion. Däremot skulle det vara fel. Jag förstår icke varför man har lanserat 300D när 10D finns.

Jag har en väldigt tajt budget och skulle i dagsläget inte ha råd att köpa någon av dem, men med en prisskillnad på 3.000 spänn så känns valet ganska enkelt. Jag funderar starkt på att köpa en 10D, och om Canon slutar att tillverka den tycker jag att dom är illojala mot sina kunder.

Jag hoppas verkligen att dom ersätter den med en "30D" i så fall som ligger i samma prisklass som 10D gör i dagsläget OCH som är bättre.

Det värsta som kan hända är att det uppstår ett glapp mellan den nya "EOS 1D-som-ingen-normal-människa-har-råd-att-köpa" och 300D som enligt vissa drar åt sig damm och smuts i alla plastskarvar som den är utrustad med.

När Canon för en gångs skull gör en "billig" kamera som känns riktigt bra att hantera, ja då börjar det snackas om att dom skall sluta tillverka den efter, vad är det, 1½ års tid?

Men, men, jag har ju min EOS 1000..

/Henning

Även om Canon kommer med dåliga bortförklaringar är jag övertygad om att 10D är borta för att den är slutat tillverkas och inte heller finns i lager. 1D har också slutat tillverkas, men finns kvar i lager.

Att släppa 300D när 10D var logiskt. 300D kom när 10D levt halva sitt liv. Nikon gör likadant och släpper D100 sensorn till D70. Antagligen hamnar sensorn i 1d mk II i en 3D till hösten.

Dessutom säljs ju 300D med en billig glugg. Till 10D ska du helst köpa en 17-40:a för 10 000. Så den egentliga prisskillnaden är ju större.

Jag gissar på att en 10D ersätts av en 30D under senvåren. 8-9MP och 1,6x.

Re: Ok,

Ström skrev:
men varför ligger då inte 10D kvar på canon.se?

Kan någon förklara för mig varför Canon väljer att tillverka en kamera i plast (300D) för 13000:- när man kan få en kamera som känns så mycket bättre att hantera (10D) för runt 16.000:-?

Vi pratar om en prisskillnad på 3.000 kr.

Det skulle inte komma som en överraskning om dom tog 10D ur produktion. Däremot skulle det vara fel. Jag förstår icke varför man har lanserat 300D när 10D finns.

Jag har en väldigt tajt budget och skulle i dagsläget inte ha råd att köpa någon av dem, men med en prisskillnad på 3.000 spänn så känns valet ganska enkelt. Jag funderar starkt på att köpa en 10D, och om Canon slutar att tillverka den tycker jag att dom är illojala mot sina kunder.

Jag hoppas verkligen att dom ersätter den med en "30D" i så fall som ligger i samma prisklass som 10D gör i dagsläget OCH som är bättre.

Det värsta som kan hända är att det uppstår ett glapp mellan den nya "EOS 1D-som-ingen-normal-människa-har-råd-att-köpa" och 300D som enligt vissa drar åt sig damm och smuts i alla plastskarvar som den är utrustad med.

När Canon för en gångs skull gör en "billig" kamera som känns riktigt bra att hantera, ja då börjar det snackas om att dom skall sluta tillverka den efter, vad är det, 1½ års tid?

Men, men, jag har ju min EOS 1000..

/Henning
Pris 300D: under 10.000, med 18-55 lite drygt 10.600. Pris 10D drygt 15.000 hus.

Priset på 300D när den kom var en sensation och skapade mycket uppmärksamhet kring Canon. Kameran säljer mycket bra och har tagit kunder som inte skulle köpa 10D plus (dyr) optik. En del av dessa kunder kommer att köpa ytterligare optik med Canonfattning (original eller andra) och det ökar chansen att deras nästa kamera också blir en Canon.

10D kommer inte att försvinna, den återkommer i en uppgraderad version, kanske med annan modellbeteckning. Ingen tillverkare skulle rimligen skapa det glapp du nämner, det gäller att ha produkter i olika prissegment och det gäller ju inte bara kameror (en Volvo V70 2.0 kostar rimligen lika mycket att göra som med en större motor men den kostar mindre att köpa). Enda nackdelen med den snabba utvecklingen är att andrahandsvärdet snabbt sjunker, lite som med datorer.

Prisskillnaden på 10D och 300D är ju inte 3000:- I alla fall inte med glugg och hos samma försäljare..

Håller med skaparen av denna tråden låter helt klart rimligt.

Frågan är om ersättaren kommer kosta lika mkt 10d gjorde när den kom?

ANNONS