Annons

Canon EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat2

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte köpa en digital Canon för runt 5000:- och funderar på en begagnad 350D men har också fått erbjudande om 10D med batterigrepp. Vad tror ni om 10D idag? Står den sig mot 350D i bildkvalitet mm? Jag läste recensioner om att 10d är långsam både i uppstart och vid visning av bilder men vet inte hur mycket det kommer att märkas.

Vilken skulle ni ha valt?

//Johnnie

Nu grundar jag detta på just vad du skriver, d.v.s. vad jag tror och på hur JAG skulle resonerat i din situation. Har inte ägt någon av dem.

10D är en större och mer rejäl kamera, bättre rent ergonomiskt (för mig). Något äldre konstruktion, är osäker på vilken processor som finns i den. 6.3 Mpix. Kan ej ta EF-S-gluggar.

350D mindre, något plastigare och mindre ergonomisk (åter, för mig). Nyare teknik, digicII-processor, brusfriare bilder (framför allt vid höga ISO), 8 Mpix. Kan även ta EF-S-gluggar.

Inställningar, finesser mm kan jag inte men det känns inte så viktigt för mig i detta valet.

Jag väljer alltså inte till dig, bara ger några saker att värdera utifrån.

Jag ägde en 10D tidigare, bra kamera, rätt stor, men allt över iso800 är mycket brusigt. Annars en grym kamera, 350D känns som en leksak i jämförelse men den har nog finare brus vid hög iso.
Brusfria bilder på hög iso tror jag inte du kan få med någon av dessa kameror, beror iofs på vad du anser vara hög iso?

Jag har en EOS10D som jag kör med Sigma 17-70 som normalzoom. Jag saknar ingenting. Visst hade det varit trevligt med snabbare kamera och mindre brus vid ISO800. Jag valde bort EOS350D eftersom den är liten och plastig. Testa och jämför så känner du nog vad som känns rätt för dina händer.

Hej!
Har ägt båda kamerorna. Om jag skulle välja idag skulle jag tagit Eos 10D:n.Denna kameran känns betydligt mer som en riktig kamera, lättare i menynavigeringen, och framförallt så kommer man inte åt seriebildstagningen.På minussidan så är det mycket riktig så som du skriver att den tar tid på sig i buffringen, vilket ju gör att det tar sin tid att få se bilderna på displayen. Sant är oxå att den brusar mer men tycker ändå att den är ett bättre val om du hittar en med få exponeringar och i fint skick.Men tycker ändå att du ska känna och klämma på dem innan du gör ditt val.
VH Daniel

Jag har en 10d kvar (av två jag haft) som iof bara samlar damm nu för tiden. Skulle faktiskt inte drömma om att ta 5000:- för den ens med BG trots att det är en ok kamera. Man får ju anta att majoriteten av 10orna hunnit gå ett antal exponeringar vid detta laget så om slutaren inte är bytt nyligen är nog runt 3-max 4 papp ett rimligare pris. Tycker jag.. Min andra sålde jag för 3000:- för knappt två år sedan med BG. Den hade runt 20.000 exponeringar bakom sig då.

Tack för svaren.

Jag menar förstås inte brusfri på höga iso utan snarare att det är en viktig faktor med lågt brus. =)

Skulle någon kunna lägga upp en bild på 800 iso och en på 1600 iso med 10d så att man kan se hur det ser ut?

Jag ska fota lite bröllop med den och kanske en del sport också. Har precis fått tag i ett 80-200/2.8L och tänkte mig ett 50:a och en blixt till.

Har haft en 350d innan och var nöjd med bildkvaliteten men det är klart att det inte är världens roligaste kamera i handhavandet.

Bruset är minst sagt kraftigt vid 1600, men hur illa det framstår beror ju också på ljuset. Bifogar ett 100% utsnitt från första 10d-bild jag fick upp plåtad på 1600 iso med f 2,8 (med 24-70.) Allt går dock att avhjälpa med brusreducering..

Jag har haft bilder från 10d utställda i 50x70format utan att skämmas. Bl.a på Alsters herrgård i fjol.

Bilagor

• 400_1.jpg
    400_1.jpg
    99.5 KB · Visningar: 706
Tusen tack Lotta! Tror nog att jag kan leva med det där bruset ändå. Det är som du säger viktigt att exponera rätt. Vad hade du valt, 350d eller 10d?

Jag hade även jag tagit en 10D. Har aldrig ägt någon(bara 20D) men sökaren är väl bra mycket bättre.

Men jag tycker att 5k är för mycket.

För det priset ska den vara servad, ny slutare(om den inte har använts lite) och nytt batteri.

Dock är det väl svårt att få folk att släppa något som en gång varit så dyrt för runt 3000, vilket i min mening är ett rimligt pris.

johnniedunberg skrev:
Hej!

Tänkte köpa en digital Canon för runt 5000:- och funderar på en begagnad 350D men har också fått erbjudande om 10D med batterigrepp. Vad tror ni om 10D idag? Står den sig mot 350D i bildkvalitet mm? Jag läste recensioner om att 10d är långsam både i uppstart och vid visning av bilder men vet inte hur mycket det kommer att märkas.

Vilken skulle ni ha valt?

//Johnnie

Jag skulle valt EOS 10D framför en EOS 350D, du får helt enkelt mer apparat för pengarna, EOS 10D är bättre än 350D på alla punkter förutom bildkvalitet och brus på höga ISO.

Men jag har sett en del EOS 20D för runt 5000 kr på begagnatbörserna den sista tiden och det är mycket mer kamera än både 10D och 350D, jag tycker att du ska vänta in rätt erbjudande eller annonsera efter en 20D för runt 5000 kr.

Re: Re: Canon EOS 10D

Chasid skrev:
Jag skulle valt EOS 10D framför en EOS 350D, du får helt enkelt mer apparat för pengarna, EOS 10D är bättre än 350D på alla punkter förutom bildkvalitet och brus på höga ISO.

Men jag har sett en del EOS 20D för runt 5000 kr på begagnatbörserna den sista tiden och det är mycket mer kamera än både 10D och 350D, jag tycker att du ska vänta in rätt erbjudande eller annonsera efter en 20D för runt 5000 kr.

Jo, en 20d ger väl både det bättre huset och den bättre sensorn. Men kan jag komma ner på 3000:- för en 10d ger det lite utrymme för objkiv och blixt och det är ju kul. =)

Jag skulle utan tvekan släppa min (välanvända) för 3000:-, så mitt tips till dig Johnnie är att tala om för din säljare om h*n verkligen vill sälja att du vet en annan 10D med BG, manualer, laddare, kartong, fjärrutlösare för det priset. Kanske vill säljaren gärna sälja och finner sig i prisnedgång då.

Fast är säljarens bara lite använd tycker jag upp till 4000:- är ett ok pris. Är den nyservad och med ny slutare så kanske upp till 5000:-

lottawe skrev:
Jag skulle utan tvekan släppa min (välanvända) för 3000:-, så mitt tips till dig Johnnie är att tala om för din säljare om h*n verkligen vill sälja att du vet en annan 10D med BG, manualer, laddare, kartong, fjärrutlösare för det priset. Kanske vill säljaren gärna sälja och finner sig i prisnedgång då.

Fast är säljarens bara lite använd tycker jag upp till 4000:- är ett ok pris. Är den nyservad och med ny slutare så kanske upp till 5000:-

Det låter bra. Jag har skrivit till honom om detta och dessutom sett att det finns flera 10d här på fs till salu för mindre pengar.

Är det så illa med reservdelar skulle jag inte köpa en 10d för några pengar i världen om den inte var nyservad med ny slutare.. Då skulle jag föredra 350d av alternativen.

Värt att kolla upp innan köp tycker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto