Annons

Canon EOS 400D displayfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

IvaLip

Medlem
Hallå allihop!

Är ny på forumet & har en fråga ang. min kamera Canon EOS 400D.
Kan man, när man ska ta kort, titta på displayen? Det kan man på de flesta kameror men jag får det inte fungera på min utan måste titta genom titthålet varje gång jag ska fota.

Egentligen har jag inget emot det men häromdagen hörde jag att det måste gå att bara ändra på någon inställning så kan man se på displayen det man håller på att ta kort på.

Alltså, jag menar inte att titta på bilden efter man har tagit den utan före.

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Som Anders säger, det går inte.
Det börjar komma systemkameror med den funktionen, byt din kamera till en Nikon D 300 eller en Canon 40D, så får du funktionen.

/Magnus

Tack för era snabba svar! Nädå, jag klarar mig utan den funktionen men blev bara nyfiken efter att någon sa att det bara handlade om inställningar.

Du har väl insett att titta i "titthålet" (pentaprism-sökaren) är det mest optimala sättet att fotografera på, du håller kameran stadigare med armarna mot kroppen och kameran mot ögat, du blir inte störd av solljuset, och det är enklare och snabbare att komponera bilden, framför allt zooma.... Därför är sökaren överlägsen LCD skärmen.

Men det finns tillfällen en LCD skärm kan vara användbar, tex för pressfotografer som håller kameran över huvudet i en trång folkmassa, eller vid nära makrofotografering, därför börjar det som sagt komma systemkameror med den funktionen, men LCD'n är inte menad att användas vid normal fotografering utan skall ses som en option vid tex dom tillfällen jag räknade upp, jag har den möjligheten på min D300'a, men dom gånger jag kommer använda funktionen kan man nog räkna på ena handens fingrar...

/kent

Så kallad Live View finns ju även på den 40D som jag har. Men även på Canon har de uppenbarligen tyckt att det är något som man ska använda när kameran står på stativ, så att man har all tid i världen att ställa in allting. 40D saknar nämligen autofokus på sensorn. Man kan fokusera automatiskt med en nödlösning, men då får man hålla inne en knapp medan det sker, vilket också får till följd att bilden försvinner i displayen under tiden. Vill man se var den fokuserar får man titta i sökaren i alla fall.

Annars är det till att fokusera manuellt och titta på skärmen för att se hur det blev.

Jag har också funnit detta användbart ibland, just när kameran befinner sig i en konstig vinkel (nere på golvet eller så), för makro och liknande.

Å andra sidan väger ekipaget (40D, BG-E2N, EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM och Speedlite 580 EX II) 2,5 kg, såg jag när jag satte den på vågen. Så autofokus eller ej, det är inget man håller på rak arm, tittandes på skärmen, när det ska tas bilder.

apersson850 skrev:
Å andra sidan väger ekipaget (40D, BG-E2N, EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM och Speedlite 580 EX II) 2,5 kg, såg jag när jag satte den på vågen. Så autofokus eller ej, det är inget man håller på rak arm, tittandes på skärmen, när det ska tas bilder.
Lite dum fråga varför har du både sändar och blixt?
Någon slags bom?

BempaS skrev:
Menar du bara för att han skrev Speedlite före 580 EX II som blixtarna heter och du trodde han menade sändaren ST-E2?

/Benny
Skulle korrekturläst trodde det stog st-e2 och inte bg-e2n, man är lite småtrött efter all julmat.

ANNONS
Götaplatsens Foto