Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

dasa1203

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tidigare fotograferat med Nikons olika kameror, senast Nikon D7000. Av olika skäl sålde jag denna kamera tillsammans med objektiv och blixt för ett tag sedan. Istället använder jag en Panasonic Lumix LX100. Nu har jag tagit över en Canos eos 400d, 18 - 55 mm objektiv, 50 mm 1,8 ii samt en blixt Speedlight 430EX ii. Gillar Canon som jag tidigare använt på den analoga tiden.

Nu till min fråga. Kamerahuset har ju några år på nacken, är det läge att byta upp sig till ett annat, mer modernare? I så fall vilket? Objektiv och blixt har jag redan så det kan jag ju behålla och bygga vidare på. Gillar också Panasonics kameror, så ett annat alternativ jag funderat över är att sälja Canon-prylarna och köpa en Panasonic-kamera, t.ex. G80, istället. Vad tror ni om det?

Jag fotograferar i huvudsak barn, landskap (kust och hav) samt en del arkitektur. Några egentliga ambitioner har jag inte med mitt fotograferande och jag håller också på en del med drönarfotografering.

Vänliga hälsningar Dag
 
Senast ändrad:

Brix

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tidigare fotograferat med Nikons olika kameror, senast Nikon D7000. Av olika skäl sålde jag denna kamera tillsammans med objektiv och blixt för ett tag sedan. Istället använder jag en Panasonic Lumix LX100. Nu har jag tagit över en Canos eos 400d, 18 - 55 mm objektiv, 50 mm 1,8 ii samt en blixt Speedlight 430EX ii. Gillar Canon som jag tidigare använt på den analoga tiden.

Nu till min fråga. Kamerahuset har ju några år på nacken, är det läge att byta upp sig till ett annat, mer modernare? I så fall vilket? Objektiv och blixt har jag redan så det kan jag ju behålla och bygga vidare på. Gillar också Panasonics kameror, så ett annat alternativ jag funderat över är att sälja Canon-prylarna och köpa en Panasonic-kamera, t.ex. G80, istället. Vad tror ni om det?

Jag fotograferar i huvudsak barn, landskap (kust och hav) samt en del arkitektur. Några egentliga ambitioner har jag inte med mitt fotograferande och jag håller också på en del med drönarfotografering.

Vänliga hälsningar Dag
Beror ju helt på vad du har för krav och preferenser och om du känner dig begränsad av kameran.

Med ett nyare kamerahus får du ju högre upplösning, bättre brusprestanda, större dynamiskt omfång och bättre AF. Om du känner att nån av dessa saker håller dig från att uppnå resultatet du vill ha eller om det är nåt annat du saknar så kan det absolut vara läge att uppgradera.

Tänk dock på att alltid kolla minst lika mycket på objektiv som kamerahus då det är där det mesta av bildkvalitén ligger.
 

apersson850

Aktiv medlem
Kameran var bra 2006, när den kom. Objektivet EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 II, som antagligen skickades med till den, var billigt. Det var nog det snällaste som kan sägas om det.
EF 50 mm f/1,8 är däremot utmärkt för sitt pris. Så länge det håller ihop. Ibland delar de sig spontant på mitten.
 

RikkeT

Aktiv medlem
Tog fram min gamla EOS 450D för några veckor sedan. Tänkte att jag ville ha bättre bildkvalitet än kompakten jag använt i 4 år. En Panasonic DMC LF1 på 12 MP som 450D.

Bildkvalitén är knappt märkbar bättre med 450D och Kitobjektivet.
På 8 år så har en kompaktkamera med mindre sensor blivit lika bra som EOS 450D.

Men med ett skarpare objektiv , så slår den nog kompakten...
 
Senast ändrad:
ANNONS