Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Goore

Aktiv medlem
Vet att det säkert bara är fel skrivning i hasten.

Men PPI (= pixels per inch) har inget med utskrifter att göra.
Det har bara med skärm upplösning att göra. Men det är lätt att blanda i hopp det.

Däremot DPI (= Dots per inch) har bara med utskrifter att göra och inget med upplösningen på skärmen
 

alfin

Aktiv medlem
Du har fel. Bildens ppi avgör hur mycket skrivardrivrutinen behöver interpolera när den rastrerar bilden till skrivarens utskriftsupplösning. Bilden är i ppi, skrivarens bläckpunkter är i dpi, men det är två helt skilda mått i sammanhanget.
 

Goore

Aktiv medlem
Du har fel. Bildens ppi avgör hur mycket skrivardrivrutinen behöver interpolera när den rastrerar bilden till skrivarens utskriftsupplösning. Bilden är i ppi, skrivarens bläckpunkter är i dpi, men det är två helt skilda mått i sammanhanget.
Nej, du tänker på MP, PPI har fortfarande inget med saken att göra.
23MP är bättre än 12MP för interpolering.
PPI har med pixel tätheten att göra i skärmen. En skärm med 24" imot 32" med en upplösning på 1080p kommer att ha högre DPI eftersom pixlara sitter tajtare.
Högre upplösning på mindre skärm ser bättre ut för det är svårare för ögat att se pixlarna.
Du kan aldrig tala om upplösning på en bild i PPI, för det finns inte i bilden.

Altså, En högre PPI ger snyggare bilder på skärmen
Men det har och göra med pixel tätheten i upplösningen i skärmen, t ex 1080p vs 4k på 24"
En bild på 12mp och 10 DPI sparat på en dator skulle bli skit om du skrev ut den.
Tar du sen 8mp med 300 DPI så kan du skriva ut den i samma storlek som 12mp bilden, så kommer kvalitén fortfarande bli bättre.

Det är därför du sparar DPI inställningar på bilder, så en bild på 12mp med 10 DPI eller 300 DPI kommer du inte se någon skillnad på, på en bild skärm. Där PPI har med saken att göra.
Fast när vi snackar bilder talar vi om upplösning MP, för hög PPI har med s
 

alfin

Aktiv medlem
Du kan aldrig tala om upplösning på en bild i PPI, för det finns inte i bilden.
Och varför tror du man väljer upplösning när man skickar bilden till printern? Upplösningen avgör hur stor bilden blir i utskrift (vanligtvis mätt som pixlar per tum, ppi) och hur skrivardrivrutinens algoritmer hanterar bilden.

Så din kommentar "Men PPI (= pixels per inch) har inget med utskrifter att göra." är helt fel.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En modern fotoskrivare har en massa trick för sig. Bland annat kan den variera storleken på punkterna. Sedan sprutar den ju bläck från 8-12 olika nyanser som den anväder efter behov.
Så om jag ställer skrivaren på 1440 DPIeller max 2880 dpi så ör det inte lätt att förstå vad som verkligen hamnar på papperet.
Ju fler nyanser den använder desto högre dpi borde det bli. Fast hur många det blir är svårt att säga.
Det vi vet är att ju högre PPI vi utan ha utan interpolering desto finare kommer detaljerna bli i utskriften.
Sedan minskar vår möjlighet att se skillnaderna med våra ögon. Att gå från 180 PPI till 360 gör en klart synbar skillnad. Att gå från 360 PPI till 720 är knappt synbart. Där får man börja plocka fram luppen.
Detsamma gäller om man ställer skrivaren på 1440 dpi eller 2880 dpi spelar ingen större roll. Det är mycket svårt att se någon skillnad.
PÅ betraktningsavstånd helt omöjligt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Och varför tror du man väljer upplösning när man skickar bilden till printern? Upplösningen avgör hur stor bilden blir i utskrift (vanligtvis mätt som pixlar per tum, ppi) och hur skrivardrivrutinens algoritmer hanterar bilden.

Så din kommentar "Men PPI (= pixels per inch) har inget med utskrifter att göra." är helt fel.
Inte lätt det här. Man får nog hållit på med utskrifter ett tag för att hänga med.

Blandar vi sedan in också interpolering så blir ändå svårare att hänga med.

Om jag har en kamera som bara klarar att ge 180 PPI vid A2 och en Canon 5Ds r som klarar 360 PPI vid den storleken. Så kommer det bli mindre skillnad mellan de båda resultaten än man tror.
För jag skulle ha skrivit ut cokså bilden från kameran som bara klarar 180 PPI i 360 PPI.
Då räknar LR upp bilden till 360 PPI precis som jag bett den om.
Den skapar i princip pixlar som inte finns i ursprungsbilden.
Det gör den väldigt bra med dagens teknik. Så skillanden i resultat blir mindre än vad skillnaden i MP mellan kamerorna antyder. Det gör att skillnaden mellan 5D MKIII och 5D MKIV blir när man jämför 2 utskrifter mindre än vad man tror om bara tittar på MP sifffrorna.
DPI som skrivaren spottar ur sig har vi egentligen ingen större kontroll över. Vi kan bara sätta maxvärdet.
 

Goore

Aktiv medlem
Och varför tror du man väljer upplösning när man skickar bilden till printern? Upplösningen avgör hur stor bilden blir i utskrift (vanligtvis mätt som pixlar per tum, ppi) och hur skrivardrivrutinens algoritmer hanterar bilden.

Så din kommentar "Men PPI (= pixels per inch) har inget med utskrifter att göra." är helt fel.
Och vi ska göra det lätt och kort. Vissa tycker att det är okej att säga båda, vissa inte.
Med i teorin så är det rimligare att prata om PPI i digitala filer och DPI i utskrivna bilder.
Ja det är lite ord polis idag för många anväder ppi som DPI och tvärtom.

Och när tillverkarna ibland för försökte göra det lättare för oss så har dom bara gjort det snuringare. För vanligt folk.

En digital bild fil, har ingen PPI om man ska vara nogran.
För den har en upplösning. 100x100pixlar
En bildskärm har däremot en yta att visa en bild på, tex 24"
Är upplösningen då 100x100pixlar så kommer du ha väldans låg PPI
Tar du 4k på en 24" så får du högre PPI.

Men visar du en bild på skärmen. Som är 100x100 pixlar. Så blir den större på skärmen med lägre PPI.

Skrivare skriver i punkter. DPI.
Hur många punkter det är inom en inch bestämmer kvalitén.
Sen får du bättre kvalité på upplösningen om du har högre upplösning på bilden.
Vill säga 100x100pixlar vs 1,000,000x1,000,000pixlar.

Alltså DPI hur många punkter i en utskrift.
PPI hur många pixlar som ryms inom en tum på en bild skärm
Sen har vi upplösning som säger hur stor upplösningen är på skärmen.
1PPI på en bildskärm skulle betyda att pixeln på skärmen är 1 tum/inch
 

Goore

Aktiv medlem
Mjo det är då klart att med en modern skrivare så blir det annorlunda med DPI, men 100 kommer ändå bli bättre en 10 dpi i maxuplösning. Beroende på hur nära betraktaren står utskriften.
Affischer har ofta tex ganska låg dpi. Igemfört galleri utskrifter.

Men om kan ska kolla på det uttrycks mässigt med ppi dpi och mp.
Så kan vi snacka en svart /vit skrivare tex.
När du försöker skriva ut en bild ska skrivaren tolka digital info till analog.
Och då är ändå högre MP bättre. Men det beror med på max dpi på skrivaren och vad vi har satt för max dpi på bilden.
Sen beror mycket på kvalitén av dom pixlarna med. Tex mobil kamera vs system kamera med samma MP.
Där har vi ett bra exempel med.
System kamera med 24mp har mycket lägre PPI på sin sensor imot en mobil kamera med 24mp.
I fallet av system kameror brukar ofta lägre PPI vara bättre för att spara info på.
Även om det ändras med tiden att vi kan ha högre PPI på sensor med samma kvalité som innan.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mjo det är då klart att med en modern för skrivare så blir det annorlunda med DPI, men 100 kommer ändå bli bättre en 10.
Men om kan ska kolla på det uttrycks mässigt med ppi dpi och mp.
Så kan vi snacka en svart vid skrivare tex.
När du försöker skriva ut en bild ska skrivaren tolka digital info till analog.
Och då är ändå högre MP bättre.
Sen beror mycket på kvalitén av dom pixlarna med. Tex mobil kamera vs system kamera med samma MP.
Där har vi ett bra exempel med.
System kamera med 24mp har mycket lägre PPI på sin sensor imot en mobil kamera med 24mp.
I fallet av system kameror brukar ofta lägre PPI vara bättre för att spara info på.
Även om det ändras med tiden att vi kan ha högre PPI på sensor med samma kvalité som innan.
Nu börjar du hamna på riktigt svag is.
Större pixlar är ofta per pixel bättre. Fast fler pixlar men mindre ger trots det oftst ett kvalitetslyft eftersom hela sensorn samlar in mer ljus.
Men nu är vi allt bra långt från ämnet.
Frågan var hur mycket skall man förstora en bild på skärmen för att det skall efterlikna en utskrift. Mitt svar det beror på.
Fast att det ligger långt under 100% är åtminstone en sanning.
För en icke 4k skärm utan en gammal normal skärm kan man säga att 25-30% förstoring är en guideline.
 

Goore

Aktiv medlem
Nu börjar du hamna på riktigt svag is.
Större pixlar är ofta per pixel bättre. Fast fler pixlar men mindre ger trots det oftst ett kvalitetslyft eftersom hela sensorn samlar in mer ljus.
Men nu är vi allt bra långt från ämnet.
Frågan var hur mycket skall man förstora en bild på skärmen för att det skall efterlikna en utskrift. Mitt svar det beror på.
Fast att det ligger långt under 100% är åtminstone en sanning.
För en icke 4k skärm utan en gammal normal skärm kan man säga att 25-30% förstoring är en guideline.
Skrev att lägre PPI oftas är bättre för att spara info. Vill säga på en sensor. Men det har också med kvalitén.
Och det har med sensor teknologi och kamera linsor att göra.
 

jeduven

Aktiv medlem
Vet inte om detta inlägg borde ligga som ny tråd, beror väl på om det är lätt att svara på eller inte. Jag undrar lite kring högupplösta kameror och hur jag ska tänka när jag granskar bilder från tex 5d mkiv. Efter att ha skrivit ut många bilder tagna med 5dmkiii så har jag nu en känsla för hur (illa) bilden kan se ut i 100% och ändå bli bra i tryck. Går det att lätt räkna ut i vilken motsvarande % en fil från 5dmkiv ska ses i för att det ska motsvara mkiii vid 100%? Kan jag räkna ut det genom att jämföra förhållandet i storlek mellan pixlarna på de olika sensorerna?
Oj, den här frågan om hur man bäst granskar filer från två olika kameror på skärm drog visst ut i en massa oväsentligt dravel om utskrifter.

Svaret på frågan om hur granska på skärm är lätt om du gör som i mitt förra svar.

När det gäller utskrifter räcker en bildfil på 6 Mpix för alla utskriftstorlekar om man kollar på ett betraktningsavstånd som motsvarar diagonalen på bildutskriften.
 

Goore

Aktiv medlem
Hehe jag hade en känsla av att det skulle göra det med. 😂
Stora skillnaden mellan 5dmk3 och mk4
Är nyare sensor lite bättre teknologi, med bättre AF och lite fler MP.
Och Touch skärm! Och bättre AF vid lägre ljus.
Sen får man inte glömma nya duel pixel funktionen. Som ger större RAW bilder för att kunna göra micro skysterar i fokus efter bilden är tagen. Och vad är det 7fps i stället för 5 fps?
 

jeduven

Aktiv medlem
Det är många små förbättringar i 5DIV jämfört med 5DIII. Det jag gillar mest är Dual Pixel AF. Mer pixlar att "dreja" med är alltid bra då "leran" blir lättare att forma. Små förbättringar av AF är också bra, speciellt med f8-möjlighet på alla punkter med rätt kombo av objektiv och extender o.s.v. Sen gillar jag att Canon är så konsekventa i utformning av kamerorna i samma klass. 5DIII, 5DIV och 7DII är ju väldigt lika när det gäller responsivitet, knappologi, menyer och form.

6 bps i 5DIII vs 7 bps i 5DIV är en liten skillnad men som betyder mer än många tror ~17% snabbare. Lika stor höjning som i sensorupplösning.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ojoj här tog det fart minsann :). Kanske bäst att tråden kring betraktningsprocent flyttas? Är det forumvärden som gör det eller kan jag göra det? För mig gör det såklart inget om ämnet blir kvar om inte någon misstycker.

Tack för många svar även om jag inte lyckats tugga i mig informationen ännu. Behöver läsa och sålla lite :).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Enklast är det att jämföra vid ~20/30 = 0,67. D.v.s 67% för 5DIV vs 100% för 5DIII.

Bäst jämförelse är att skala ner till samma pixelmängd, t.ex. 8 Mpix för båda.
Tack för svar. Betyder första delen att fil från en 5dsr ska ses vid ca 40% dvs 20/50 eller sätter då andra faktorer käppar i hjulet?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker diskussionen om ppi, dpi och utkskrifter bör avslutas/flyttas.

När det gäller ökningen från 6 till 7 bilder per sekund är det synd att man inte kunde ta ett steg till, kanske vill man ha ett betryggande avstånd till 1D för att inte göra 5D för intressant för sportfotografen?

När jag gick från gamla 7D med 8 bps till 5DmkIII med 6 bps så upplevde jag det som en påtaglig försämring, vid sport. Att fota t ex tennis eller golf där man gärna vill ha bollen i bild i rätt position till spelaren är märkbart svårare med 6 vs 8 bilder per sekund.

Blir intressant att se hur 7 bps komer att upplevas, tror ändå man märker en klar förbättring jämfört med 6.
 

Saxtorp

Aktiv medlem
Jag tycker diskussionen om ppi, dpi och utkskrifter bör avslutas/flyttas.

När det gäller ökningen från 6 till 7 bilder per sekund är det synd att man inte kunde ta ett steg till, kanske vill man ha ett betryggande avstånd till 1D för att inte göra 5D för intressant för sportfotografen?

När jag gick från gamla 7D med 8 bps till 5DmkIII med 6 bps så upplevde jag det som en påtaglig försämring, vid sport. Att fota t ex tennis eller golf där man gärna vill ha bollen i bild i rätt position till spelaren är märkbart svårare med 6 vs 8 bilder per sekund.

Blir intressant att se hur 7 bps komer att upplevas, tror ändå man märker en klar förbättring jämfört med 6.

Trea vs fyran :)

http://media.the-digital-picture.com/Sounds/Canon-EOS-5D-Mark-III-IV-Burst.mp3
 

jeduven

Aktiv medlem
Tack för svar. Betyder första delen att fil från en 5dsr ska ses vid ca 40% dvs 20/50 eller sätter då andra faktorer käppar i hjulet?
Ja, det är en rättvisande betraktningsskillnad på skärm men det är nog bättre att välja 50% för 5DIII, 20% för 5Dsr och ca 35% för 5DIV. Att titta på en bildfil i 100% säger eg inget om nånting.
 

AronG

Aktiv medlem
Finns det något stalltips på hur jag får snabbast möjliga leverans på en mk iv?

Jag har varit i kontakt med ett par handlare som angett mitten av oktober, kanske om jag har tur, vid beställning nu. Canon själva lovar leverans sista sept. Eftersom den kostar lika mycket, dvs en njure, överallt så sponsrar jag hellre någon lokal handlare än ger hela slanten till Canon.
 
ANNONS