Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Alve Henricson

Aktiv medlem
ISO pixel peeping

Har fått frågor om kameran. Laddar därför upp 100 % förstoringar (du kan behöva klicka på bilden för att se den i 100%). OBS: inget vetenskapligt test ;)

Bilder tagna en tidig morgon med några sekunders mellanrum med 5D4 på ett rörligt objekt. Mellan bilderna har jag ställt om zoomen från 560 mm till 400 mm genom att koppla bort inbyggd extender. Auto-ISO har tagit hand om exponeringen vilket gör att ISO hålls på lägsta möjliga nivå.
 

Bilagor

jeduven

Aktiv medlem
... (Det som irriterar på 7D2 är nödvändigheten att behöva trycka på två knappar för att byta antalet fokuspunkter.)
5D4 fortsatte jag att använda på 24-70 och 70-200 där den kom till sin rätt. Gillar direktåtkomst till manövrering av autofokus och börjar vänja mig vid att ha åtkomst till exponeringskompensation vid auto-ISO via SET-knappen.
...
Du kan ju programmera knapparna så de fungerar exakt lika på 7DII och 5DIV.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Du kan ju programmera knapparna så de fungerar exakt lika på 7DII och 5DIV.
Var har du hittat den informationen? Har du båda kamerorna?
För det första skiljer sig knapparna på kamerorna. För det andra gjorde de en ändring i programmeringen på 7D2 jämfört med 70D där det var möjligt att ändra antalet fokuspunkter med bara en knapp. Jag önskar de överfört den funktionen från 70D till 7D2.
Enligt vad jag vet finns ingen möjlighet att ändra antalet fokuspunkter på 7D2 med bara en knapptryckning om nu det inte kommit ny programvara. Berätta gärna annars hur du gör.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Använder vredet runt joysticken för "Direktval av AF-område" på 7DII.
Och hur ändrar du antalet fokuspunkter med bara en knapp? Det är det som är frågan.

Låt säga att du ena stunden fotar en hovrande kungsfiskare, då behöver i alla fall jag använda mig av alla fokuspunkter. Nästa sekund har du en häger som fångat en fisk och står mellan vassen, då vill jag ha en (1) fokuspunkt för att slippa fokusera på vassen. I sådana sammanhang vill inte jag behöva trycka på några extra knapptryckningar för att ändra antalet fokuspunkter.
(Exemplet är taget från vad som hände mig för ett par dagar sedan.)
 

jeduven

Aktiv medlem
Och hur ändrar du antalet fokuspunkter med bara en knapp? Det är det som är frågan.

Låt säga att du ena stunden fotar en hovrande kungsfiskare, då behöver i alla fall jag använda mig av alla fokuspunkter. Nästa sekund har du en häger som fångat en fisk och står mellan vassen, då vill jag ha en (1) fokuspunkt för att slippa fokusera på vassen. I sådana sammanhang vill inte jag behöva trycka på några extra knapptryckningar för att ändra antalet fokuspunkter.
(Exemplet är taget från vad som hände mig för ett par dagar sedan.)
Kanske enklare om du ser vredet som en knapp och nej, du behöver inga extra knapptryckningar med vredet heller...

(Själv använder jag AF-ON-knappen till en af-inställning och *-knappen till en annan. Exponeringslås har jag lagt på Mfn-knappen vid avtryckaren. Vredet använder jag för exponeringskompensation vid M och AUTOISO. SET-knappen använder jag till bildgranskning, Förstora/Förminska, vid aktiv fokuspunkt.)
 
Senast ändrad:

jeduven

Aktiv medlem
Och knappmöjligheterna är exakt lika mellan 5DIV och 7DII. Enda skillnaden rent fysiskt är att vredet på 7DII har ändrats till en knapp på 5DIV.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Och knappmöjligheterna är exakt lika mellan 5DIV och 7DII. Enda skillnaden rent fysiskt är att vredet på 7DII har ändrats till en knapp på 5DIV.
Ni har givetvis rätt, jag borde inte gjort kommentarer utan att hålla kameran i handen. Kan man ta bort de senaste inläggen :) :) (Pinsamt ... Jag får skylla på att jag den senaste tiden använt så många olika kameror vilket givetvis inte är bra. Knapparna ska ju sitt i ryggmärgen ...)
 

MichaelB

Aktiv medlem
GRYMT BRA TIPS!
Skall jag ställa in på mina hus, kommer vara otroligt användbart för min del!!! Tack så mycket för länken! :)
Detta använder jag på min 7DmkII det skiljer lite granna men just att kunna köra t.ex autoval 61 af-punkter på af-on & en focuspunkt på *-knappen är riktigt bra när man fotar t.ex fågel bara att flytta tummen när man ska ändra focusmetod.. Sen har jag kopplat dessa olika varianter till C1-C3 funkar riktigt fint.
Det bli mer & mer intressant att byta från 5D mkIII till 5DmkIV det finns ju en del saker som saknas på mkIII.

Dessa saker blir man sugen på.
30MP sensor
bättre DR
WiFi
GPS
AF-systemet
bättre vädertätning
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Kanske missade vad han menade med "only on 5D MkIV" men att ställa in olika fokusfunktioner på olika knappar kan man även göra på andra modeller. Iaf på både min 1DX och 5DsR.

Vet inte hur det är på 5d MkIII ?

Hur som helst - ett fantastiskt tips! Visste inte om detta :)
Efter det jag lärt mig från er på den här tråden och från filmen som refereras till har jag lagt märke till att autofokus fungerar lika dant på 7D mark ii. Tack! ;)

(För övrigt märker jag en mycket stor skillnad i ISO-egenskaper jämfört med 7D2, mycket, mycket bättre på 5D2 och lär nog fortsätta använda 5D´n även om jag får mindre "räckvidd" med fullformat på teleobjektiv.)
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Efter det jag lärt mig från er på den här tråden och från filmen som refereras till har jag lagt märke till att autofokus fungerar lika dant på 7D mark ii. Tack! ;)

(För övrigt märker jag en mycket stor skillnad i ISO-egenskaper jämfört med 7D2, mycket, mycket bättre på 5D2 och lär nog fortsätta använda 5D´n även om jag får mindre "räckvidd" med fullformat på teleobjektiv.)
Jag fotar nästan bara med fasta tele. Hade 7D2 för extra räckvidd och 1DX för övrigt. Bytte dock 7D2 mot 5DsR. Halva mängden bilder/s men tystare - och framför allt räckvidd och lite mer vidvinkel i en kamera kan man säga. (den har samma pixeltäthet som en 7D2 så jag kam croppa 1,6x och ändå ha samma MP som en 7D2)

Ju mer man croppar, desto sämre ISO egenskaper dock (såklart).
Ocroppat är den som en 5D3 och 1,6 croppat som en 7D2.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bättre får jag hoppas

Jag fotar nästan bara med fasta tele. Hade 7D2 för extra räckvidd och 1DX för övrigt. Bytte dock 7D2 mot 5DsR. Halva mängden bilder/s men tystare - och framför allt räckvidd och lite mer vidvinkel i en kamera kan man säga. (den har samma pixeltäthet som en 7D2 så jag kam croppa 1,6x och ändå ha samma MP som en 7D2)

Ju mer man croppar, desto sämre ISO egenskaper dock (såklart).
Ocroppat är den som en 5D3 och 1,6 croppat som en 7D2.
Vet inte riktigt vad du menade men visst är väl en 5Dsr lite bättre än en 5D3 (bildmässigt). Fast du kanske bara menade bildvinkeln? Dock är den nog väldigt lik en 7DII även bildkvalitémässigt i croppat läge.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad du menade men visst är väl en 5Dsr lite bättre än en 5D3 (bildmässigt). Fast du kanske bara menade bildvinkeln? Dock är den nog väldigt lik en 7DII även bildkvalitémässigt i croppat läge.
Ja det var det jag menade. Samma bildvinkel som en 5D3.
Ett 500mm på en 7D2 blir ju ca 800mm. Men kommer djuret "för nära" så måste det bytas kamera/objektiv.
Med en 5DsR får jag både ~800mm som på 7D2 och 500mm som en 5D3 (och allt där i mellan) så att säga :) Nästan som en zoom :D
 
ANNONS