Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
6D2 har många nya bra saker, Touch skärmen verkar att vara helt suverän utan några begränsningar, spot-AF är inte så dumt det heller, när en kamera har mycket som är bra är det nog inte så ovanligt att många önskar lite mera, ligger lite i den mänskliga naturen tror jag.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hämtade hem bildfilen som det länkades till i tråden. Vet inte om DNG-filen var redigerad, men en väldigt fin balans i bilden tycker jag, mellan ljusa och mörka partier och även fina färger. Börjar man dra i skuggorna så känns Canon igen, tycker toleransen är som tidigare, dvs ganska låg.

Stör mig på priset bara, tycker 21 och 42k för 6DII respektive 5DIV är väldigt mycket pengar. Förmodligen blir det ännu dyrare för oss utanför dollarområdet. Men om tillverkarna måste ha större marginaler pga minskad försäljning så kan den trenden förstärkas ytterligare tror jag. Vilket innebär att man sitter ännu längre på dom grejer man redan har?
 

PMD

Aktiv medlem
Självklart kommer Canon sälja många 6d mkii hus. De säljer alltid många kameror i förhållande till konkurrenter. Däremot har de med stor sannolikhet förlorat flera ambassadörer för märket. Vid varje nysläpp finns det många som är missnöjda med egenskaper som saknas eller är strypta, men inte i den grad som vid detta släpp. Här borde finnas en chans för Canons konkurrenter att plocka marknadsandelar.
Kanske, kanske inte. Jag tänker dock inte ligga sömnlös och oroa mig för hur det går för Canon. Det finns andra kameratillverkare att köpa kameror av om man blir alltför sur på Canons marknadsstrategier.

Själv har jag inte köpt någon av Canons småbildskameror utan istället en Nikon. Detta trots att jag har samlat på mig Canonobjektiv sen 1991. Jag har dock en Canon APS-C-kamera med vilken jag kan använda mina EF-objektiv.

Jag tycker helt enkelt att Canons småbildskameror är för dyra. EOS 5D-serien är de Canonkameror som tilltalar mig mest, men de kostar för mycket.
 

PMD

Aktiv medlem
Stör mig på priset bara, tycker 21 och 42k för 6DII respektive 5DIV är väldigt mycket pengar. Förmodligen blir det ännu dyrare för oss utanför dollarområdet. Men om tillverkarna måste ha större marginaler pga minskad försäljning så kan den trenden förstärkas ytterligare tror jag. Vilket innebär att man sitter ännu längre på dom grejer man redan har?
EOS 6D II ligger på ungefär samma prisnivå som EOS 6D gjorde när den introducerades, och jag tycker nog att det är lite orealistiskt att förvänta sig ett lägre introduktionspris för tvåan än det som ettan hade.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
EOS 6D II ligger på ungefär samma prisnivå som EOS 6D gjorde när den introducerades, och jag tycker nog att det är lite orealistiskt att förvänta sig ett lägre introduktionspris för tvåan än det som ettan hade.
Det kanske är så, jag som är dåligt uppdaterad? Kommer ihåg när 5DIII såldes för 25k och på nån enstaka drive för runt 23k. Dollarn borde spela roll eller är marknaden så selektiv att Sverige får ett eget pris, tror inte det. Såg precis 5DIV i Asien och det var faktiskt dyrare (eller same same) än här hemma.

Utifrån (dollar)resonemanget borde Canon blivit dyrare?
 

PMD

Aktiv medlem
Det kanske är så, jag som är dåligt uppdaterad? Kommer ihåg när 5DIII såldes för 25k och på nån enstaka drive för runt 23k. Dollarn borde spela roll eller är marknaden så selektiv att Sverige får ett eget pris, tror inte det. Såg precis 5DIV i Asien och det var faktiskt dyrare (eller same same) än här hemma.

Utifrån (dollar)resonemanget borde Canon blivit dyrare?
Just nu säljs EOS 6D för 12490 kr (det är en länk till prisjakt.nu där, men den syns inte pga Fotosidans val av font och färg för länkar), vilket ju är lite lägre än de cirka 18000 kr som den såldes för vid introduktionen. Resterande skillnad mot tvåans introduktionspris tror jag att man till stor del kan skylla på valutaförändringar.

Jag är inte tvärsäker, men EOS 6D kan ha sålts till ännu lägre pris under vissa kampanjer.

EOS 6D II kan kanske bli prisvärd om några år.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Just nu säljs EOS 6D för 12490 kr (det är en länk till prisjakt.nu där, men den syns inte pga Fotosidans val av font och färg för länkar), vilket ju är lite lägre än de cirka 18000 kr som den såldes för vid introduktionen. Resterande skillnad mot tvåans introduktionspris tror jag att man till stor del kan skylla på valutaförändringar.

Jag är inte tvärsäker, men EOS 6D kan ha sålts till ännu lägre pris under vissa kampanjer.

EOS 6D II kan kanske bli prisvärd om några år.
Absolut, 6DII kommer att justeras ner. Kollade precis dollarn, den har stigit med ungefär 2 spänn sedan 2014, eller tom mer. Sätts inte priset i dollar, det är riktpriset för Canon? Eller är marknaden selektiv och då borde euroområdet vara en del. Det säkert handelshinder och annat som påverkar priset, förutom skatter och tullar.

Tidigare har Asien varit mycket billigare men jag tyckte mig inte se det denna gången (kollade 5DIV). Har dock inte varit i Hongkong? Nu är 5DIV så pass ny, så priset kanske är world wide. Men tidigt 2014 kunde jag se tex Canon 5DIII för 15 mot 25k här hemma.

Vi följer utvecklingen :)
 

martinot

Aktiv medlem
Just nu säljs EOS 6D för 12490 kr (det är en länk till prisjakt.nu där, men den syns inte pga Fotosidans val av font och färg för länkar), vilket ju är lite lägre än de cirka 18000 kr som den såldes för vid introduktionen. Resterande skillnad mot tvåans introduktionspris tror jag att man till stor del kan skylla på valutaförändringar.

Jag är inte tvärsäker, men EOS 6D kan ha sålts till ännu lägre pris under vissa kampanjer.

EOS 6D II kan kanske bli prisvärd om några år.
Var nära att köpa en 6D när den såldes på julkampanj hos Scandinavian för ca 2,5 år sedan, inklusive objektiv (24-105 har jag för mig), Wacom Intous ritplatta, och Adobe Lr för 9995.-
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Var nära att köpa en 6D när den såldes på julkampanj hos Scandinavian för ca 2,5 år sedan, inklusive objektiv (24-105 har jag för mig), Wacom Intous ritplatta, och Adobe Lr för 9995.-
Precis, det är sådana flashar jag också har. För mig har 6D varit en kamera runt 10-12k. Då kan jag spontant känna ett visst motstånd mot dagens priser på båda Canonhusen. Vi får se vad som händer, det är vi konsumenter som i slutändan bestämmer priset :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Kanske, kanske inte. Jag tänker dock inte ligga sömnlös och oroa mig för hur det går för Canon. Det finns andra kameratillverkare att köpa kameror av om man blir alltför sur på Canons marknadsstrategier.

Själv har jag inte köpt någon av Canons småbildskameror utan istället en Nikon. Detta trots att jag har samlat på mig Canonobjektiv sen 1991. Jag har dock en Canon APS-C-kamera med vilken jag kan använda mina EF-objektiv.

Jag tycker helt enkelt att Canons småbildskameror är för dyra. EOS 5D-serien är de Canonkameror som tilltalar mig mest, men de kostar för mycket.
Ligger inte sömnlös heller men var inställd på 6dmkii så lite surt var det allt. Specarna vid introduktionen lät riktigt bra men efter hand har mycket visat sig vara sämre än förväntat. Det finns andra alternativ och det fina är att tre andra system intresserar mig. Fuji, Nikon och Sony. En bra kampanj eller billigt pris begagnat får avgöra åt vilket håll det blåser. Det får ta sin tid. Jag kan låna en 5dmkiii som backup så länge om jag ska göra något jobb som kräver två hus. Mao går det ingen nöd på mig😃. Ibland funderar jag också på att köpa ett billigt aps-C från Canon som 2:a hus och istället satsa mina pengar på nya 85 1.4 L is som är på väg.

Håller med om att 5-serien ligger väl högt i pris. Fick som tur är min 5dsr till bra beg pris.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Hämtade ut en av de första 6D2:eek:rna i veckan och har precis avslutat ett 13-timmars pass på bröllop ihop med 5D4. 6Dn fick bekänna färg kan man säga. Och den levererar. Tokbra AF, smidig skärm och riktigt snygga bildfiler verkar det som. Haka inte upp er så våldsamt på DR. I praktiken är detta en mycket bra kamera i smidigt format.

I like...
 

martinot

Aktiv medlem
Det var nog utan objektivet. Såg det erbjudandet med. Köpte mitt för 9k inkl ritplatta + 1 års CC.

/Stefan
Stämmer att det var 1 års CC (inte Lr perpetual) och Wacom Intous Medium Pro, men har bestämt för mig att det var ett Canon zoomobjektiv med IS med i paketet (minns dock inte om det var vanliga 6D, eller 6Dn). Kan dock inte svära på det till 100%. Försökte leta i mailboxen men hittade det inte nu. Var en kampanj en enda dag hos SP strax efter jul eller precis innan nyår vid årskiftet 2014-2015.

Grattis till ett riktigt bra kanonköp ivf! :)

Hade själv redan investerat i D750 då, och var lite tveksam då jag gärna vill ha en kamera till dottern, och som extra backupkamera, men lite dumt att vara i två så lika men inkompatibla ekosystem (även om jag gillade också Canons modeller). Så jag avstod trots allt efter mycket tvekande...

Fick ett litet tag senare fatt på en D610 hos CyberPhoto på kampanj för 9995.- (men utan objektiv och ritplatta). Blev lite stor för dottern, men däremot perfekt som backup/extrakamera till D750. Så var nog ett lite bättre och mer rationellt val för just mig trots allt, även om du kanske gjorde ett något bättre kap. :)
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Hämtade ut en av de första 6D2:eek:rna i veckan och har precis avslutat ett 13-timmars pass på bröllop ihop med 5D4. 6Dn fick bekänna färg kan man säga. Och den levererar. Tokbra AF, smidig skärm och riktigt snygga bildfiler verkar det som. Haka inte upp er så våldsamt på DR. I praktiken är detta en mycket bra kamera i smidigt format.

I like...
Låter mycket bra, tack för det.
 

Bengf

Aktiv medlem
Dollarn är nere i 8,10 nu, låg tidigare på 9,10, man intervjuade Amerikanska turister i Sverige härom dagen, men man tog det lugnt på saken.


Var det inte en överraskning med att priserna var låga på D600 och 6D när dom kom för några år sedan, dom dröjde med ersättare till D300 och 7D, man trodde nästan att semipro APS-C eran var över, D7200 hade dubbla kort och gick som en ersättare till D300, men var ändå inte riktigt det samma som D300. Nu skulle det säljas FF-kameror åt folket fick man intrycket av.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Dollarn är nere i 8,10 nu, låg tidigare på 9,10, man intervjuade Amerikanska turister i Sverige härom dagen, men man tog det lugnt på saken.


Var det inte en överraskning med att priserna var låga på D600 och 6D när dom kom för några år sedan, dom dröjde med ersättare till D300 och 7D, man trodde nästan att semipro APS-C eran var över, D7200 hade dubbla kort och gick som en ersättare till D300, men var ändå inte riktigt det samma som D300. Nu skulle det säljas FF-kameror åt folket fick man intrycket av.
Köper du en vara idag får du betala förmodligen runt 8,60 för en dollar.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nej jag har ingen koll på valutorna, 8,10 nämndes i ett nyhets inslag helt nyligen bara. för vanligt folk så får man bara finnas sig i sakernas tillstånds liksom som med mycket annat. Statsmakterna och storbankerna joxar med räntor och dylika ting så har det alltid varit.


Det var under många år med starten för dom första FF-kamerorna att dom hade dom största framtids utsikterna, varför skulle vi inte ha samma sensorstorlek som våra film format hade haft under 60-70 år. APS-C starka återgång upplever jag som någorlunda färska.


Man struntar även i ekvivalensen och tar med M43 på stora Amerika resan för det är så mycket behändigare att bära om kring med och så fins telefonen med som tar bättre och bättre bilder.
 
ANNONS