Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Håller med, du skriver bra...

Det är mycket snack om konsument, entusiast, semi pro och proffskameror. Tycker det är tillverkarna som styr bilden av hur det ser ut. Prissättning är inte alltid 1+1=2. Förmodligen finns det mer höjd i dyra kameror och vi konsumenter är benägna att betala mer för "proffsgrejer".

Apropå D750. Photography Week som jag tidigare nämnde hade åtta fullframes i sitt test i sista numret, två kameror fick full pott, 5DIV och D750 :)

Det är spännande med strategier. Varför byggde man inte D750 i ett 800-hus till ett högre pris (för prestandan är det inget fel på?) Kanske ville Nikon definitivt döda 6D och sedan ta presumtiva köpare från 5DMKIII.

Tycker prislappen avgör i vilket segment en kamera hör hemma. Idag är det spretigare med flera alternativ tycker jag, tex Canon 5DIII/R/S och IV är för mig samma segment.
Segmentering må ha inslag av marknadsföring men det är även till viss del informativt då semipro och pro segmentet är byggda för att vara lite tåligare. 5D och 5D II var inte avsedda för rent proffsbruk men användes av proffs och detta fick Canon delvis sota för p g a klagomål bl a om dålig vattentätning. 5D III och IV samt 5DsR och 5Ds fick rejälare konstruktion f u väs bättre AF. Däremot har man en väldigt hög prissättning på alla nyare modeller. Nikon är lite billigare där faktiskt f u vid lanseringspriset av D810. Detta kan dock återspegla segmenteringen och konstruktionen.

Nikon å sin sida tycks ha varit rädda att upprepa D700 vs D3 situationen och släppte en konkurrent till vad som skulle kunna tyckas vara en efterföljare till 5D II men som inte kom. Att de brydde sig om att sätta in en så vass AF i en mer studioinriktad kamera är lite udda men kanske berodde på att man inte ville att D3x kunder skulle bli avskräkta från att uppgradera. D750 blir mer av uppföljaren till D700 men här har man tagit ett steg ner i proffsegenskaperna med bl a en enklare slutare och lite klenare material. Ma kanske inte vill konkurrera med D4/D4s/D5.

Varför Nikon inte släppte D800/810 med AF som i 6D (OK för natur), D750 med slutare från D4 och samma sensor, och Df med 24mp sensor som en ren kosmetisk justering av D610 är lite ologiskt för mig. I alla övriga egenskaper f u sensorn är ju Df en D610 med annat yttre skal och gränssnitt. Nu har alla f u D810 och D5 en enklare slutare och man får nu problem med slutaren i D750. Med tanke på de högre förväntningar som nog var ställda på den efter D700 är nog slutarvalet lite märkligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är ju D4-sensorn i Df som är den kamerans raison d'être, förutom gränssnittet som kan tilltala bakåtsträvande fotografer.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är ju D4-sensorn i Df som är den kamerans raison d'être, förutom gränssnittet som kan tilltala bakåtsträvande fotografer.
Man sätter en sensor optimerad för dåligt ljus i en kamera med ett AF system som fungerar däligt i dåligt ljus. Lite märkligt. Tänk om man satt den sensorn i D750 istället.
 

afe

Aktiv medlem
De som är intresserade av Eos 6D Mk II bryr sig nog inte så mycket om Nikon Df och alla dess konstigheter...
 

PMD

Aktiv medlem
Kanske, kanske inte. De kan dock vara intresserade av att jämföra Nikon-modeller som kan tänkas konkurrera med EOS 6D II. Speciellt med tanke på att en del personer har uttryckt sin besvikelse över EOS 6D II och har annonserat att de överväger att byta system. Nikon Df är kanske inte den främsta konkurrenten med EOS 6D II, men inte heller den sämsta.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kanske, kanske inte. De kan dock vara intresserade av att jämföra Nikon-modeller som kan tänkas konkurrera med EOS 6D II. Speciellt med tanke på att en del personer har uttryckt sin besvikelse över EOS 6D II och har annonserat att de överväger att byta system. Nikon Df är kanske inte den främsta konkurrenten med EOS 6D II, men inte heller den sämsta.
Mot Df behöver Canon i alla fall inte oroa sig för at 6D Mk2 skulle ha sämre filmfunktioner. ;)
 

PMD

Aktiv medlem
Mot Df behöver Canon i alla fall inte oroa sig för at 6D Mk2 skulle ha sämre filmfunktioner. ;)
:) 4K är för veklingar! (Och video är för cineaster, inte fotografer. :)

Något slags mellanting mellan D610 och D750 är förmodligen Nikons värsta konkurrent mot EOS 6D II. Det finns ingen rak konkurrent. Det vettigaste för en EOS 6D-fotograf som hade tänkt uppgradera, men är besviken på Canon och därför vill byta till Nikon är väl att titta i samma prisnivå som EOS 6D II och se om det finns något där som är tilltalande.

Annars är även Sony ett rimligt alternativ.

Man bör dock inte avfärda Canon helt. För den som har råd så är EOS 5D-serien ett utmärkt alternativ.
 

Tmas

Ny medlem
För egen del så gillar jag främst att ta konsertfoto och då är ju dåligt ljus mer eller mindre en självklarhet. Har kört Canon 550D under sju år och har under en längre tid tänkt uppgradera till FF men aldrig hittat någon som kändes värt det i pris/prestanda. Men när så 6D Mark II till slut släpptes kände jag att det var dags. Lite besviken vid de initiala rapporterna blev jag såklart - hade som så många andra också hoppats på bättre lågISO-DR, men då jag är mest intresserad av prestandan i högISO är det det viktigaste. Nyligen kom leveransen och visst är det ett enormt lyft mot vad jag var van vid innan.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det som avslöjar D750 som en amatörkamera är att den saknar AF-on-knapp. :)

Jag tycker inte att det går att hitta regelrätta motsvarigheter bland kamerorna från Nikon och Canon. De verkar undvika att konkurrera direkt med varandra med direkt jämförbara modeller.

Ett litet aber som jag ser det med D750 är att dom gav den så pass bra autofokus, men Raw-bufferten matchar inte den samma, blir en onödig kollision där kan man tycka. Senare modeller som D500 står ju verkligen ut med sin imponerande kapacitet vad gäller Raw/jpeg, vilket också brukar särskilja till fördel för dom absoluta toppmodellerna som 1DX och D5.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kanske, kanske inte. De kan dock vara intresserade av att jämföra Nikon-modeller som kan tänkas konkurrera med EOS 6D II. Speciellt med tanke på att en del personer har uttryckt sin besvikelse över EOS 6D II och har annonserat att de överväger att byta system. Nikon Df är kanske inte den främsta konkurrenten med EOS 6D II, men inte heller den sämsta.

Jösses hur kom Nikon Df in i spelet, vet att du har ett gott öga för Df Per, Men Nikon Df blev aldrig någon hit ens för en Nikon fan, det är allmänt känt, den ligger väl i segmentet bland Sonys RXR kameror och till vissa delar några Leica modeller. Det är det närmaste jag kan komma om man skall jämföra modeller.
 

Bengf

Aktiv medlem

Bussmicke

Aktiv medlem
Hur ser du själv på denna länk, vad vill du berätta. Han börjar med att säga att 6D2 är moderat prissatt. Inga större fel med 6D2 men borde varit billigare, men kommer förmodligen att gå ner i pris ganska snart. 6D ligger nog kvar ett tag till, men när den fasas ut så hade gärna sett en modell som ligger närmare 5DMKIV med dubbla kort, inbyggd blixt, gärna 4K.
Bara delade en länk, inget mer. Har inte läst än.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
"For the same price, Nikon’s D750 offers nearly the same resolution, loads more dynamic range and a far more sophisticated autofocus system. Same goes for the Sony a7 II, though that camera is even cheaper.
Let’s be clear: The EOS 6D Mark II is, like so many other cameras, capable of outstanding images in the right hands. But even considering all the traditional Canon bonuses like great color, ease of use for video capture and comprehensive lens ecosystem, the 6D II falls too far short for us to recommend it over the competition, and therefore it doesn’t merit our highest awards."


Dpreview sågar den och ingen kamera de rekommenderar. Canon har många bra saker som jag gillar men detta är oroväckande.


Börjar verkligheten komma ikapp Canon?
Är detta deras sämsta släpp av FF?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
DR är lite lurigt, en del kameror har väldigt bra DR på bas-ISO och sedan faller det med en vinkel runt 45 grader och bruset tilltar. Nu kan jag inte garantera tillförlitligheten gällande 6D i denna graf och heller inte ingångsvärdet på låga ISO, men det ser onekligen bra ut för en allroundkamera.

Att motsvarande kameror hos andra märken har ett bättre pris (so far) beror på tiden. Hade konkurrerande modeller introducerats idag hade priset sannolikt varit mycket högre.
 

Bilagor

ANNONS