Annons

Canon EOS 7D

AFJ

Aktiv medlem
Får nog skriva till tomten att jag önskar mig en 5D till julen och om den är slut får jag väl stå ut med en 7D. :-D
Kunde inte hålla mig, skippade tomten och har beställt en 7D med batterigrepp och den nya zoomen 18-135 (Den gluggen hamnar på min gamla 400D).

Så snart finns en 40D med batterigrepp till salu...
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Tack för den.
Jag skulle gärna se mer jämförelser av 7d och olika kameror vid ISO 100 - 800 av detaljåtergivning kontra brus.
Om man får önska alltså :)
Någon annan får göra det, jag har inte tid just nu.
här kommer 800iso 7d och d300 + Camera raw
7d har betydligt högre upplösning än d300 vilket ses mellan 40-50 där d300 luddar igen i jämförelse.
7d till höger
 

Bilagor

kingfisher

Aktiv medlem
2600kr billigare från USA ink frakt, moms, tull mm

$1700 för kameran hos B&H
$100 frakt

30% tull & moms

tot $2340 x 7kr/$ = 16380kr

Pris i Sverige 19000kr

Skall det vara så?
 

edvardwendelin

Aktiv medlem
$1700 för kameran hos B&H
$100 frakt

30% tull & moms

tot $2340 x 7kr/$ = 16380kr

Pris i Sverige 19000kr

Skall det vara så?
Vad som kan vara värt att tänka på här är väl att kronan har stärkt sig rätt ordentligt, både mot dollarn och euron. Antar att leverantörernas kurser släpar efter och baseras på ett snitt över en längre period för att gardera sig mot svängningar. Medelkursen mot dollarn var 7.75 i juni. 2340 * 7.75 = 18135. Med en "toppnotering" på 8 kr vilket skulle föranleda ett pris på 18720 kr. Alltså inte helt långt ifrån aktuellt svenskt pris. Nu vet jag inte vilken valuta vi är mest känsliga för, yen lär väl vara en kandidat och den har jag ingen större koll på.

Jag tror att en del av förklaringen till skillnaden i pris ligger i svängningarna på valutamarknaden.

mvh,
Edvard
 

Vapo

Aktiv medlem
$1700 för kameran hos B&H
$100 frakt

30% tull & moms

tot $2340 x 7kr/$ = 16380kr

Pris i Sverige 19000kr

Skall det vara så?
Glöm inte att räkna in ALLA kostnader som B&H lägger på OM de ska sköta hela exporten (prova att lägga en produkt i deras varukorg och välj skeppa till Sverige + att de skall sköta exporten hit)

VAT
Duties
Disbursement
Security & Handling
Carrier Surcharge
UPS Worldwide freight

Blir nog närmare 2530 USD ~ 17800 kr (räknat på Forex.se).

Sen har du privatimportören endast garantireperation i USA.
Sen har du privatimportören ingen möjlighet att lägga upp det på räntefritt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Glöm inte att räkna in ALLA kostnader som B&H lägger på OM de ska sköta hela exporten (prova att lägga en produkt i deras varukorg och välj skeppa till Sverige + att de skall sköta exporten hit)
Vet inte om B&H ändrat sina rutiner, men när jag handlat har de bara debiterat frakt (inkl "handling" och sånt), omkring 100 USD. Tull och moms sköter speditören när paketet kommer till Sverige. Och uppgifterna B&H ger angående tull och moms på en 7D stämmer ju inte alls.
 

Vapo

Aktiv medlem
Vet inte om B&H ändrat sina rutiner, men när jag handlat har de bara debiterat frakt (inkl "handling" och sånt), omkring 100 USD. Tull och moms sköter speditören när paketet kommer till Sverige. Och uppgifterna B&H ger angående tull och moms på en 7D stämmer ju inte alls.
Prova att lägga en Nikon D300s i korgen (1799,95 USD), den ger följande;

Duties and Taxes are calculated based on the combination of destination country, item type and the country where item was manufactured.

When choosing B&H to handle your Duties and Taxes, the order total is 100% guaranteed. There will be no additional charges due upon delivery.

VAT:$524.67
Duties:$233.19
Other Taxes:$0.00
Brokerage:$0.00
Disbursement:$22.74
Security & Handling:$13.31
Carrier Surcharge:$15.00
UPS Worldwide Saver: $65.55

- Sen kan man kryssa i om man vill betala detta själv till UPS

[ ] I don't want B&H to collect any additional money to prepay my taxes and duties. I will pay them when my product(s) arrive into my country.

Total: $ 2,674.41 = SEK (Forex.se) 18809 kr på en kamera som är 100 USD / 704 SEK dyrare än EOS 7D.

Verkar som om Björn "BugEyes" Sorkin gjort en bra bokning hos sin lokala handlare!
 

ErlandH

Aktiv medlem
- Sen kan man kryssa i om man vill betala detta själv till UPS
Det är nog en bra idé att kryssa i det -- eftersom B&H inte verkar ha en aning om svenska tullregler. Det är, som sagt, ingen tull på digitala kamerahus. Istället för 524,67+233,19 (=757,86 USD) handlar det i verkligheten om en moms på ungefär 450 USD -- alltså 300 USD mindre än B&Hs beräkning.
 

Vapo

Aktiv medlem
Det är nog en bra idé att kryssa i det -- eftersom B&H inte verkar ha en aning om svenska tullregler. Det är, som sagt, ingen tull på digitala kamerahus. Istället för 524,67+233,19 (=757,86 USD) handlar det i verkligheten om en moms på ungefär 450 USD -- alltså 300 USD mindre än B&Hs beräkning.
Rätt, tittade inte så noga. Självklart är DUTIES = TULL och ska inte vara med och man får dra av knappt 300 USD.

Med detta sagt borde en importerad 7D landa runt 16000 kr inkl alla avgifter. Sen får man själv värdera lokal garanti.

Anledningen till att de är billigare där, förutom olika starka och svaga valutor - är ''väl'' att Canon har ett slutkundspris om 1699 USD i USA - och 1999 EUR i vår lilla världsdel?
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag köpte min första nya bil 1989. Det var en Volvo 744 GLT 16 valve, som här i Sverige kostade ca 210000 kronor, färdigutrustad och klar.

Året efter var jag i USA för första gången. För skojs skull gick jag och tittade hos en Volvohandlare i Phoenix, Arizona. För motsvarande svensktillverkade bil med motsvarande utrustning ville han ha ungefär 150000.

Detta har förstås inte med kameror att göra, men visar lite på prisanpassningarna på olika marknader.
 

rannug

Avslutat medlemskap
Mycket har skrivits om priserna i USA.
Min fråga är hur ligger priserna i England jämfört med Sverige?
Med tanke på hur pundet har utvecklats.

En fundering om kamerahuset har jag också.
Fungerar autofokus med Canons 400/5,5 + teleconverter 1,4?
Alltså på samma sätt som på 1D Mark III.

/Gunnar
 

apersson850

Aktiv medlem
Det blir ju i praktiken en 560 mm f/8. EOS 7D kräver minst f/5,6 för att fokuseringen ska fungera, så i det avseendet är den sämre än 1D Mark III.
 

growingart.se

Aktiv medlem
När den första upphetsningen lagt sig så blir det bra julklappspris och ungefär samtidigt kommer momsen tillbaka från Skatteverket. Genialt upplägg.
 

kingfisher

Aktiv medlem
Att prata om kameran är också svammel...

Eftersom den inte finns ute än är allt snack bara spekulation och gissning. Jag tycker pris information och var man borde köpa kameran känns högst relevant, åtminstone för mig.
 
ANNONS