froderberg
Aktiv medlem
Jag ska tillägga att sökaren på 1D mark II är utmärkt, men sökaren i 5D är ännu bättre.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
froderberg skrev:
Jag ska tillägga att sökaren på 1D mark II är utmärkt, men sökaren i 5D är ännu bättre.
mange78 skrev:
Sökaren på 1ds MkII och 5d är näst intill identiska, men skillnaden är att 5d visar 95%. Sökaren på 1d MkII är aningen sämre än 5d. Korrekt?
froderberg skrev:
FouFoto skrev:
Här exempelbilder med 5d. Dock "bara" vidvinkel 24mm.
http://www.dpreview.com/gallery/?gallery=canoneos5d_preview/
froderberg skrev:
Den hänger med med autofokusen. Klart att du får färre bilder, men 3 bilder är inte långsamt. Det är inte längesedan 3-4 bilder per sekund var proffsprestanda.
Eos 1D mark II är en otroligt kompetent kamera. Men det är lätt att bli fänglsad av 5D med sin skärpa, korta skärpedjup, bildkvalitet och stora sökare.
5D har problem med vinjettering och kantskärpa. Men du bör nästan prova själv. Nedbländat är det inte så farligt. Och hur ofta plåtar man landskap med bländare 2,8?
Även om det finns bättre vidvinklar än Canons, blir det inte bättre skärpa av att välja 1D mark II:
agge28 skrev:
Om jag nu väljer en 5D vilket objektiv ska jag välja till som vidvinkel?
Jag har:
Sigma 70-210mmf/2,8
Canon 100mmf/2,8 mackro USM
Canon 100-400mmf/4,5-5,6 IS USM
-Ale skrev:
Vill bara tipsa Agneta om att Mattssonsfoto i lund har en (eller flera)5D inne , om det är ett alternativ att ta sig ner dit.
Mvh Ale
Bjucke skrev:
Jag köpte min på Japan Foto i Malmö på Södra Förstadsgatan för ett par veckor sedan. Dom hade i lager när ingen annan hade i stan. [/QUOTE
]
Nyfiken som attan, vad fick du betala för den?
Bjucke skrev:
29 998 kr inkl moms
agge28 skrev:
Bjucke skrev:
Jag köpte min på Japan Foto i Malmö på Södra Förstadsgatan för ett par veckor sedan. Dom hade i lager när ingen annan hade i stan. [/QUOTE
]
Var i Malmö ligger det? Känner inte till Malmö särskilt väl.
agge28 skrev:
agge28 skrev:
Bjucke skrev:
]
Var i Malmö ligger det? Känner inte till Malmö särskilt väl.
http://www.gulasidorna.se/kartor/
Och skriv "Södra Förstadsgatan Malmö" i sökfältet.