Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS M

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Jag köpte en idag på Elgiganten, och den hade firmware 2.0.2.
...och fokushastigheten?
För att ge en noggrann kvantitativ jämförelse:
När jag testade i butik sade EOS M "bzz bzzz bzz plipp" eller om man hade tur "bzz bzzz plipp".
Snabbare kameror, varibland någon bättre m4/3 men även Panasonic LX7 sade "bplipp".
Mellantinget Nikon Coolpix A sade "bzzzzz plipp".

Så! En objektiv mätning så god som någon.
 

Iore117

Aktiv medlem
...och fokushastigheten?
För att ge en noggrann kvantitativ jämförelse:
Inte en susning, men borde fokushastigheten skilja mot min tidigare Eos M med samma programvara?
Jag ska ha den andra rätt mycket med manuell fokus och filma klippbilder till filmprojekt istället för Gopro som inte kunde låsa vitbalans och exponering (fast nu kan visst nya låsa vitbalansen).
 

tommypeters

Aktiv medlem
Kunde inte låta bli att köpa en EOS M för 1990:-. Giganten visade bara upp paket för 2490:- med ett 16GB minneskort och en tröghetsförsäkring, men det var bara att plocka bort minneskortet och gå till kassan och betala 1990:-. Med ett 22mm/f2 från eBay så blir det nog ett riktigt användbart paket när man inte orkar dra med sig sin större DSLR.

Måste försöka intala mig det i alla fall... ;-)
 

Iore117

Aktiv medlem
Jag har funderat på att filma lite mer i framtiden och vill inte bara använda min primära 70D till det arbetet, kanske vore EOS M något?
En nackdel är att EF-M-objektiven inte har AF/M-omställning av autofokus. Jag tycker att jag ofta vill fotografera med AF men vill filma med manuell fokusering. Då måste jag in i en meny och ställa om det.
 

horvendile

Aktiv medlem
Var den uppdaterad med det nya firmware? Som dag och natt!
Det här är kanske överspelat nu, men jag har fått mejlsvar. Det var nya firmware.
Det betyder förstås inte att autofokusen är oduglig för alla och för allting, bara att för hur just jag tänkt använda den tyckte jag inte att den förslår.
 

J O Härnström

Aktiv medlem

NLC76

Aktiv medlem
Här finns ett par kvällsbilder tagna med 11-22-objektivet. Jag tycker bildkvaliteten är riktigt bra för kamera+objektiv i den prisklassen.
Det är CR2-filerna mellankonverterade till DNG eftersom min version av Adobe Camera Raw inte läser CR2-filerna.

www.teknikarv.se/temp/IMG_1427-20131213-5094 Khn MTAB 0000134.jpg

www.teknikarv.se/temp/IMG_1429-20131213-5184 Khn MTAB 0000134.jpg
Ja de såg fina ut, vad hade du för exponeringsintsällningar? Stativ eller frihand?


(Tog mig dessutom friheten att skriva ihop länkarna så de fungerar, {/url} hade hamnat för tidigt)
 

Iore117

Aktiv medlem
Stativet var lite dyrare än kameran, i detta fallet ett Manfrotto 542 ART med 503-huvud. Synd det inte länkar till exif.

Sen är nog bländare i många fall intressantare än slutartiden för bildresultat på stillastående objekt. Tycker jag...
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag föll för det låga priset och köpte paketet med 22mm och adaptern. Köpte sista paketet på Scandinavianphoto. Fick uppdatera firmware och måste säga att fokushastigheten är ok, om än inte topp. Däremot måste jag säga att den levererar i toppklass. Kör även Nex-7 och a7, men Canon M känns riktigt bra, även med de alternativen. Kanske mest som ett lätt extrahus när jag använder min 5d3. 22:an är helt enkelt lysande.
 
ANNONS