Annons

Canon Eos RS/R5, är något av ryktet sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Ja DX0 visar på sensorns grundkapacitet, ingenting annat. Jag tycker den är trevlig då man kan kolla dom olika parametrarna separat, för mig tydligt och bra. Har svårt för vissa andra skolor där olika färger skall hjälpa till som jag ofta upplever som snarlika. DXO är tydligare.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Mina mätningar brukar sammanfalla med DXoMarks.
Photonstophotos, som mäter annorlunda, visar att det finns en större skillnad mellan 1D X II och 1D X III.

Du kanske blir olycklig om du försöker pressa? När man väl ser det kan man inte sluta tänka på det ^^

En som kontaktat mig hade en EOS R med stort problem med dessa färgband https://community.usa.canon.com/t5/image/serverpage/image-id/22533iC59DE3BF08B4EB71/image-size/original

Tack vare A1ex från Magic Lantern gick det med en kodsnutt i Octave att normalisera färgbandningen. Färgbandningen syns nämligen även i det fält i råfilen som inte belyses vilket innebär att pixlarna ska vara svarta. Genom att dra ned färgen till samma nivå som de övriga svarta pixlarna kan man sänka färgbandningen i samma pixelrader som är drabbade över resten av bilden. Mycket jobb.

Greg från Magic Lantern har dock lyckats bättre men önskade inte dela med sig https://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=23296.msg219609#msg219609

Mer info angående denna typ av brus som ändrar sig mellan exponeringarna https://wiki.apertus.org/index.php/Pattern_Noise
Usch det såg inte kul ut :(. Bra att veta dock.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Mer specifikationer ute på canonrumors nu. I morgon får vi se den men allt är väl i princip känt. Detta är canons största släpp på riktigt länge. Tror Canon kan återta mycket av förlusterna. Finns tre saker jag ser Canon Kan ha misslyckats med.

Video codec
Särskilt för RAW där måste de ha en bra codec. De måste ha en som redraw, braw eller prores raw. Kör de raw som är minimalt komprimerad ellerokomppirmerad kommer inte många kunna använda det.


Dymasikt omfång
Canon har legat flera år efter konkurenterna till och med en generation. D700 = 5dmkiii ,d800 = 5d mark iv. Här finns det risk att det blir en flopp igen alltså de kommer Max upp i d800 nivån.


Videohjälpmedel
Finns en risk att de snålat på olika videohjälpmedel. Peking , zebra, glade color , histogram, anamof, ljudinstöllningar, osv. Det har man fått
Förlita sig på magiclantern eller gå över till c-serien.



Vissa saker är möjligt att lösa i mjukvara då är det främst videohjälpmedel, kanske codec till en viss del men oftast är sådan låst i hårdvaran hos Canon till skillnad från black magic som använder fpga och kan lägga till mycket funktioner efteråt. Nackdelen att det drar ström.


Även om de skulle misslyckas totalt med dessa tre punkter tror jag denna kamera kommer bli en hit. Vi har nikon z7och z6 som den helt slår ut på alla punkter i princip. Även Sony a7rIV och a7sII, a7iii är helt överkörda. Det jag funderar över är hur snabbt det kommer kunna läsa ur sensor och ville teknik det bygger på skulle det vara en Sony a9-typ sensor då är Canon verkligen i mål.

På torsdag vet vi vissa saker i alla fall. Dpreview brukar ha Handson snabbt. Så mitt tips ligg och refersha dpreview om ni har semester och vill vara med på canons största släpp sen 5d mark II skulle jag vilja påstå.
 

Bengf

Aktiv medlem
Mja…. Z6/7 är Nikons första småbild spegelfri, ( vet att dom var tidiga med SPF N1 )- så mera nytt lär komma därifrån, 20bps i Live View som även 1DX III då klarar, kan kanske försvåra en aning med höga bas-iso DR, vilket jag tycker CA: 13,5 inte är så dåligt när faktiskt 1DX II hänger med efter iso 200, skillnad skulle vara om dom tappade rejält vid typ iso-1600/3200/6400, vilket jag tror R5 inte kommer att göra, Canon ägare har som alla vet tagit drösar av vinnarbilder med modeller som haft runt 11,5 i DR.

Ingen kamera kommer någonsin att bli helt perfekt för varje individ, det är inte eller alla dagar man kan köra med iso-64, blir också koncentrerat till orörliga objekt, längre tider osv.
 

Bengf

Aktiv medlem
Är inte riktigt med på vad du menar oavsett vilken när z6/z7 kom så verkar det som om r5 är bättre



Det där gamla argumentet...
Menar så här att Nikons Z6/7 tycker jag var klart bättre än Canons första R/RP. Nu kommer Canon med en helt ny kamera, så vilka intryck Nikon tänker ta med sin nästa kommande modell vet man förstås inte i nuläget, men förmodligen vassare än nuvarande. kan hålla med om att Canon överraskar riktigt rejält med R5, det verkar ha varit förändringar i Canons ledande styrelse att nu får det vara nog med hattandet och hänvisningar till deras filmkameror hela tiden. Normalt annars är väl som oftast att senaste kameran bland tillverkarna får ligga i topp under en tid innan nästa kamera släpp kommer.

Numera är det ändå inte samma tävlingshets att snabbt kontra med en
på pappret vassare kamera som jag tyckte det var förr mellan Canon och Nikon, det tog ju evigheter innan D7 och D300 fick nya ersättare tex.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Menar så här att Nikons Z6/7 tycker jag var klart bättre än Canons första R/RP. Nu kommer Canon med en helt ny kamera, så vilka intryck Nikon tänker ta med sin nästa kommande modell vet man förstås inte i nuläget, men förmodligen vassare än nuvarande. kan hålla med om att Canon överraskar riktigt rejält med R5, det verkar ha varit förändringar i Canons ledande styrelse att nu får det vara nog med hattandet och hänvisningar till deras filmkameror hela tiden. Normalt annars är väl som oftast att senaste kameran bland tillverkarna får ligga i topp under en tid innan nästa kamera släpp kommer.

Numera är det ändå inte samma tävlingshets att snabbt kontra med en
på pappret vassare kamera som jag tyckte det var förr mellan Canon och Nikon, det tog ju evigheter innan D7 och D300 fick nya ersättare tex.
Bara nyfiken. Vad är det som är så mycket bättre med Z6 jämfört med R? Jag är avundsjuk på ibis men i övrigt?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Bara nyfiken. Vad är det som är så mycket bättre med Z6 jämfört med R? Jag är avundsjuk på ibis men i övrigt?
4K med full sensorutläsning t ex, men det beror ju lite på vad man är ute efter. Även Z7 kan ju delvis använda hela sensorn i 4K, men då får man linjehoppande utläsning, så beskuret ger skarpare bild på den.

För övrigt har det nu lägligt dykt upp ett rykte om uppdaterade Z6s och Z7s till i höst (dock med coronareservation) där en del av de saker kamerorna fått kritik för påstås åtgärdas. Om ryktet stämmer eller inte återstår väl att se.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Svettigt höga priser, får väl vara glad att jag inte ens funderat på att byta förrän en ev R1:a presenterats men samtidigt ledsen då den sannolikt passerar ett sexsiffrigt belopp & då inte kommer vara inom räckhåll för vad jag är villig att lägga på att uppdatera kameraväskan.

Men det ska bli jäkligt kul att få höra vad ni som faktiskt förhandsbokat en R5:a tycker när ni får dom!!
 
Senast ändrad:

Bakwetu

Aktiv medlem
Bägge två verkar vara väldigt imponerande kameror, men jag håller med att priset är alltför högt. Det sjunker så småningom, men hur de får $3899 (amerikanska listpriset, utan skatt förstås) till 52199 kr är märkligt. Det borde vara ca 6000 kr billigare om man räknar in moms i priset (ingen tull på kameror).
Jag såg förresten denna pdf från Canon om förbättringar i R5 & R6 från R som är intressant att titta i, inte minst för att massa specifikationer finns där https://downloads.canon.com/nw/camera/products/eos/product-1/pdfs/EOS-R5-improvements-part-1.pdf
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Bägge två verkar vara väldigt imponerande kameror, men jag håller med att priset är alltför högt. Det sjunker så småningom, men hur de får $3899 (amerikanska listpriset, utan skatt förstås) till 52199 kr är märkligt. Det borde vara ca 6000 kr billigare om man räknar in moms i priset (ingen tull på kameror).
Men tittar man på priserna i EUR och GBP så hamnar man strax över respektive strax under 50 kSEK. Det är väl inte alldeles otroligt att priset backar ned precis under 50 tkr när de mest ivriga fått sina kameror, om inte någon redan från börjar går in där.
 

gamleJ

Aktiv medlem
4K med full sensorutläsning t ex, men det beror ju lite på vad man är ute efter. Även Z7 kan ju delvis använda hela sensorn i 4K, men då får man linjehoppande utläsning, så beskuret ger skarpare bild på den.

För övrigt har det nu lägligt dykt upp ett rykte om uppdaterade Z6s och Z7s till i höst (dock med coronareservation) där en del av de saker kamerorna fått kritik för påstås åtgärdas. Om ryktet stämmer eller inte återstår väl att se.
Några fördelar med R är högre upplösning. Dpaf, fokuserar till -6 ev, sensorn skyddas vid objektivbyte, roterbara skärmen, fokusguiden och riktigt bra ögon af även om Sony fortfarande är bättre osv. Mycket i övrigt är likt mellan husen. Z6 har fördelar med högre seriebildstagning och bättre videoimplementering. Det är för och nackdelar men totalt skulle Jag inte säga att z6 är klart bättre. Med Ibis på R hade jag nog valt den före z6 även om jag inte varit inlåst i Canonsystemet. Jag är medveten om att vissa fördelar jag nämner ses som nackdelar av andra och att z6 har andra fördelar som jag inte nämner, men hur jag än vrider och vänder på det så är inte z6 klart bättre totalt. Z6s däremot kommer vara klart bättre :).
 
ANNONS