Annons

Canon Eos RS/R5, är något av ryktet sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fast nu verkar det vara jätteskillnad på vilket objektiv man använder och hur pass fulladdat batteriet är! Låter mycket skumt! Kanske är detta något som kan fixas med mjukvaruuppdateringar?
 

PMD

Aktiv medlem
Batteriet kanske inte klarar att ge tillräckligt med ström vid lägre laddningsnivåer?
 

apersson850

Aktiv medlem
Batterinivån brukar vara ett större problem på kameror med mindre batterier. Modeller typ 1DX är i regel mer förlåtande. De klarar prestandaspecifikationen med lägre laddningsnivåer. Men det batteriet är ju dubbelt så stort också.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Det är kanske inte så förvånande. För att slutaren ska hinna öppna och stänga 12 gånger per sekund så går det helt enkelt inte att ha en för lång slutartid. Det gäller alla mekaniska slutare med snabb serietagning. Var gränsen går beror på bildfrekvensen.

(En liknande begränsning finns förstås även för elektroniska slutare, men mekanik är i allmänhet långsammare än elektronik).
Jo det är jag införstådd med med det är en rejäl skillnad mot om man som jag använder en 1D X, sen så skulle jag ju behöva 6st batterier för ett par timmars fotande.
 

Sabud

Aktiv medlem
Lite skvaller!

Har aldrig förbeställt en ny kameramodell och R5 blir inget undantag. Gissar att risken nog är överhängande att man måste `åtgärda´ kameror ur den 1:a batchen och i värsta fall lämna in dom.


/Stephan
 
Senast ändrad:

martinator

Aktiv medlem
Lite skvaller!

Har aldrig förbeställt en ny kameramodell och R5 blir inget undantag. Gissar att risken nog är överhängande att man måste `åtgärda´ kameror ur den 1:a batchen och i värsta fall lämna in dom.


/Stephan
Skvaller som verkar vara rena lögner....
Läs kommentarerna under artiklen - det brukar vara bra för källkritiken.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo det är jag införstådd med med det är en rejäl skillnad mot om man som jag använder en 1D X, sen så skulle jag ju behöva 6st batterier för ett par timmars fotande.
Det är samma begränsning för EOS-1DX; 1/1000 sekund eller kortare behövs för 12 bilder/sekund. (Sidan 116 i den engelskspråkiga instruktionsboken).
 
Senast ändrad:

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Det är samma begränsning för EOS-1DX; 1/1000 sekund eller kortare behövs för 12 bilder/sekund. (Sidan 116 i den engelskspråkiga instruktionsboken).
Jo det stämmer(det är ju en massa andra inställningar som påverkar om man vill ta 12 bilder/s), men den blir inte lika långsam som R5...
 

Sabud

Aktiv medlem
Skvaller som verkar vara rena lögner....
Läs kommentarerna under artiklen - det brukar vara bra för källkritiken.
Så du tyckte inte handskarna var kul ;)
Det skrivs mycket felaktigheter just nu men en sak är klar, det existerar en värmeproblematik i samband med video.
Jag skulle vilja veta MTBF för Canon R5 vid ensidig videoanvändning respektive stillbild.

/Stephan
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag påstod tidigare att min 1DX Mark II gnällde över för hög värme, efter videofilmande. Men det var fel. Den stängde av sig på grund av att tiden gått ut. Det är ju bara 7:30 när man filmar med 100 bilder/s.
 
Senast ändrad:

c.m.s

Aktiv medlem
Inget snack om att det är en fantastiskt bra kamera! Ett misstag av Canon att pusha så hårt för video-delen och kanske ge för höga förväntningar på den punkten men för de många med mig som inte bryr sig så mycket om video ser den ut som ett utmärkt alternativ.

Som Sony-användare är jag glad att Canon satsats hårt på AF och då speciellt animal-AF som ser mycket mer användbart ut i R5/6 än den i Sonys modeller. Är besviken på att Sony inte vidareutvecklat sin implementation sen den först lanserades men nu med nya processorn i A7S3 och Canon som pushar hårt på den punkten så hoppas jag se förbättringar även på Sonys sida i kommande modeller :)
 

acke

Avslutat medlemskap
Som Sony-användare är jag glad att Canon satsats hårt på AF och då speciellt animal-AF som ser mycket mer användbart ut i R5/6 än den i Sonys modeller. Är besviken på att Sony inte vidareutvecklat sin implementation sen den först lanserades men nu med nya processorn i A7S3 och Canon som pushar hårt på den punkten så hoppas jag se förbättringar även på Sonys sida i kommande modeller :)
Helt rätt inställning! 👍
Jag instämmer i att man ska glädjas åt all teknikutveckling, oavsett vilket fabrikat det handlar om. I det långa loppet gynnas alla av att kameratillverkarna pushar varandra till högre höjder. Canons nya hus verkar kanon, och jag är övertygad om att Sony och Nikon också har nya ess i bakfickorna.

Finns det något fånigare och tröttsammare än missunnsamma märkes-fans som bedriver krig mot varandra? De verkar tro att fotografi är religion. 😂
 
Senast ändrad:
ANNONS