Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon försättslins

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Nilsson

Aktiv medlem
Jag har ett 50mm makro som går ner till 1:2. Behöver komma närmare men funderar på att skaffa en försättslins (canon original) istället för mellanring. Detta för att slippa ta loss objektivet i tid och otid (damm på sensorn). Någon som har erfarenhet av originallinsernas kvalititet? Jobbar oftast med liten bländare.

Jag har haft och har ett par av Hamas försättslinser och jag tycker nog att resultatet är mycket bra. Speciellt i förhållande till priset!

Canons 250D och 500D-modell är av betydligt högre kvalité än "vanliga" försättslinser. De är nämligen (till skillnad från vanliga 250 o 500-serien) utrustade med dubbla glas. Men smakar det så kostar det.

Fast du tänker väl snarast på den orginalmellanringen som är speciell för EF 50/2.5 Macro. Dvs. Life-Size Converter. Fast det är ju ingen mellanring i den bemärkelsen, eftersom den innehåller glas. Men det kostar en slant, det gör den.

En 52mm 250D kostar typ 850:- eller så..

Nej jag tänkte inte på konvertern utan på en vanlig mellanring. Jag började plåta på sextiotalet och då var försättslinser inga höjdare men det kan kanske vara så att speciallinser (märkes) är bättre nuförtiden.

Mellanringar fungerar ju bra, behöver inte vara specifikt Canon, det är bara luft som transporteras. Kenko har ett set med 12-24-36mm som kostar ungefär som en orginal mellanring. Annars har som sagt Canon sin D-serie av försättslinser som är betydligt bättre än de billigare på marknaden.

Tackar för råden, jag går nog på en original Canon försättslins. Allt för att slippa ta loss gluggen för ofta!

Kjell Nilsson skrev:
Tackar för råden, jag går nog på en original Canon försättslins. Allt för att slippa ta loss gluggen för ofta!
Jag tror att de dubbla glasen tar bort den lilla kantoskärpa som skapas av vanliga konvexa försättslinser, vilket ger en minimal kvalitetsförlust. De kallas akromatiska försättslinser och det är som sagt deras D-serie. Om du inte vill lägga de extra pengarna på D-linser så tycker jag nästan att du hellre bör köpa Hoya eller B&W:s försättslinser som troligen är minst lika bra eller bättre men till en billigare peng.

Titta på Nikons linser också. En 4T brukar vara mycket billigare än en Canon 250D, men lika bra. Båda finns i 52 mm. 4T är något svagare än 250D.

Äger själv en 500D, och har inget direkt negativt att säga om den. Svårt dock att testa skärpa och sådant ordentligt, när man skjuter på (billig) negativ film :)

Du kan kolla på http://davidnaylor.org/gallery/

En del av bilderna där är tagna med 500D längst ut på en 75-300. Eftersom 75-300an inte är något mirakel i skärpa i sig, så är det kanske svårt att bedöma hur bra 500D är i kombination med det objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto