Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G9 (RAW) och CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger044

Medlem
Har precis köpt mig en Canon G9 men tyvärr så kan min CS2'a inte ta emot RAW från kameran. Någon som vet vad jag kan göra? CS2 räcker för mig så jag har ingen lust att uppdatera till exempelvis CS4.
Förklara gärna enkelt så att jag förstår...

Hej,

det kanske vore lättare om du fortsatte tråden du startade för ett tag sedan.

Kameran är nyare än din photoshopversion. Detta är en mycket vanlig fråga här på FS. Har man en moderna kamera måste man hänga med i Photoshopversionerna om man vill använda Camera Raw i Photoshop. (Hittar inte nu vilken version du behöver men min kompis kör G9 och CS3).

Det finns en del alternativ
* Konvertera dina CR2 filer till DNG (gratis), sedan kan du jobba i CS2.
* Köp senaste Photoshop Elements, där kan du hantera raw.
* Lightroom är också ett billigare alternativ med raw möjligheter.

Lycka till!

Lise-Lott

Canon G9 (RAW)&CS3

Hej,

det kanske vore lättare om du fortsatte tråden du startade för ett tag sedan.

Kameran är nyare än din photoshopversion. Detta är en mycket vanlig fråga här på FS. Har man en moderna kamera måste man hänga med i Photoshopversionerna om man vill använda Camera Raw i Photoshop. (Hittar inte nu vilken version du behöver men min kompis kör G9 och CS3).

Det finns en del alternativ
* Konvertera dina CR2 filer till DNG (gratis), sedan kan du jobba i CS2.
* Köp senaste Photoshop Elements, där kan du hantera raw.
* Lightroom är också ett billigare alternativ med raw möjligheter.

Lycka till!

Lise-Lott

Jag har CS3 på min dator,(dock en fulversion),och jag får inte heller CS att ta CR2-filer(filformatet Canon använder i G9), trots att filformatet står med i formatlistorna. Om någon vet hur man skall åtgärda detta så vore det super!

Jag har CS3 på min dator,(dock en fulversion),och jag får inte heller CS att ta CR2-filer(filformatet Canon använder i G9), trots att filformatet står med i formatlistorna. Om någon vet hur man skall åtgärda detta så vore det super!

Ladda ned senaste uppdateringarna för Photoshop Camera RAW.

ANNONS
Götaplatsens Foto