Annons

Canon-objektiv till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hlidskjalf

Medlem
Läste om en på deviantart som hade skaffat någon slags "objektivadapter" som gjorde att hon kunde använda Nikon-objektiv på sin Canon-kamera. Det tyckte jag lät intressant, men vad kallas dessa grunkor egentligen? Var kan man hitta dessa, och funkar de bra?

Visste inte vad jag skulle söka på här på forumet för att eventuellt hitta tidigare frågor kring detta. Tack på förhand och eventuella svar!

Tja, "adapter" är väl ett bra ord...

Söker man t.ex. "nikon on canon" på ebay hittar man ett par.

Frågan är väl hur pass stor nytta det är med dem. Autofokus lär ju inte funka. Har man enklare objektiv är det nog bättre och mer prisvärt att sälja dem och köpa motsvarande objektiv till huset. Har man extrema objektiv är det nog på motsvarande sätt bättre och mer prisvärt att byta hus.

BengtJohnsson skrev:
Tja, "adapter" är väl ett bra ord...

Söker man t.ex. "nikon on canon" på ebay hittar man ett par.

Frågan är väl hur pass stor nytta det är med dem. Autofokus lär ju inte funka. Har man enklare objektiv är det nog bättre och mer prisvärt att sälja dem och köpa motsvarande objektiv till huset. Har man extrema objektiv är det nog på motsvarande sätt bättre och mer prisvärt att byta hus.

Poängen med de här adaptrarna är ofta mest att kunna använda fina gamla manuella Nikon-objektiv på en Canon. För många är frånvaron av AF eller mer elegant exponeringsautomatik inget större problem. Det finns ett stort utbud av gamla fina proffsobjektiv till Nikon som kostar en bråkdel av vad en motsvarande modern AF-version kostar.

Så fungerar det då? Kolla till gärna bland bilderna hos min gamle arbetskollega AFE:
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=8205
Han tar många fina bilder med en Nikon 35/1,4 och en Nikon 300/2.8 på sin Eos 5D.

Själv sitter jag istället med objektivvärldens motsvarighet till Svarte Petter: några fina gamla Canon FD-objektiv som tyvärr inte går att montera på någon modern kamera ... :)

Hlidskjalf skrev:
Läste om en på deviantart som hade skaffat någon slags "objektivadapter" som gjorde att hon kunde använda Nikon-objektiv på sin Canon-kamera. Det tyckte jag lät intressant, men vad kallas dessa grunkor egentligen? Var kan man hitta dessa, och funkar de bra?

Visste inte vad jag skulle söka på här på forumet för att eventuellt hitta tidigare frågor kring detta. Tack på förhand och eventuella svar!

Här är en tidigare tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=39558

Vill man använda Nikon AI så det D200 som gäller. Viss man kan använda en adapter på canon, men du förlorar automatisk nedbländning. (man måste antagligen leva med mörk sökare eller blända ner innan tagningsögonblicket.)

Fredrik Calabrese skrev:
Vill man använda Nikon AI så det D200 som gäller. Viss man kan använda en adapter på canon, men du förlorar automatisk nedbländning. (man måste antagligen leva med mörk sökare eller blända ner innan tagningsögonblicket.)
På D200 förlorar man ju den trevliga vidvinkligheten. Det blir raskt kanske inte så intressant med ett 35/1,4 längre.

Nikon är litet speciell - den har ovanligt långt registeravstånd (avståndet mellan fattning och fokusplan). Den är (tror jag) längst bland alla vanliga småbildskameror/DSLR.

Därför är det relativt lätt att sätta Nikonoptik på andra kameror, medan tvärtom är litet svårare. De adaptrar för Nikonhus, mot främmande objektiv brukar därför ha en korrektionslins (en mycket kort teleförlängare). Denna försämrar tyvärr (och förlänger brännvidden en aning) så det brukar inte bvara någon bra lösning. På Nikonkameror får man därmed inte möjlighet att fokusera på oändligt. Är det ett macroobjetiv kvittar dt ju, annars är det ju besvärande. Mellanformatsoptik går naturligtvis bra - men då blir adaptern dyr.

Optiskt fungerar adaptrar utan linser alldeles utmärkt. Ursprungsoptikens kvalitet bibehålles fullt ut - baksidan är att man går miste om exponerings- och fokuseringsstöd. Just fokusering är särskilt besvärande, på AF/DSLR-kameror med "fel" mattskiva. DSLR-hus har ju som regel indireklt mycket bra stöd för att exponera rätt, genom att man granskar bilden och/eller histogrammet.

Kaffebrus säljer enkla adapters från/till Nikon och andra märken.

Jag har använt framför allt Nikon 400mm f/3,5 på Canon 20D, se t ex bilden nedan. Det är i princip bara praktiskt när du antingen vill köra på full glugg (långa telen) eller när du har gott om tid på dig (landskap), eftersom du inte får automatisk nedbländning. Men att fokusera manuellt med 20D är svårt... Min adapter är från Fotodiox.

/Pontus

Bilagor

• gärdsmyg1.jpg
    gärdsmyg1.jpg
    95.1 KB · Visningar: 404
Grevture skrev:
Själv sitter jag istället med objektivvärldens motsvarighet till Svarte Petter: några fina gamla Canon FD-objektiv som tyvärr inte går att montera på någon modern kamera ... :)
Kontrollera med någon duktig kameratekniker om det inte går att bygga om fattningen. FD med adapter är svårt, men i vissa fall går det att bygga om bakänden med en annan fattning. Vet dock inte vilka objektiv detta gäller, men det kan ju vara värt att undersöka, i alla fall om man sitter med FD 400mm f/2,8L eller liknande!

/Pontus

Pongu skrev:
Kontrollera med någon duktig kameratekniker om det inte går att bygga om fattningen. FD med adapter är svårt, men i vissa fall går det att bygga om bakänden med en annan fattning. Vet dock inte vilka objektiv detta gäller, men det kan ju vara värt att undersöka, i alla fall om man sitter med FD 400mm f/2,8L eller liknande!

/Pontus

Jo, jag har kollat, det objektiv jag hade varit sugen på att bygga om är en gammal 85/1,2 SSC, men där är det bakersta linselementet så stort att det blir mycket besvärligt med den jämförelsevis trånga f-fattningen. Det kanske går, men lär väl kosta sisådär häften av vad man ger för en begagnad Nikon AF 85/1,4 ...

Mitt andra fina FD-objektiv är en 24/1,4, men den blir lite poänglös på en modern digital Nikon ... :)

Det känns mest så synd att två gamla fina objektiv mest står och samlar damm.

Ja, det är tråkigt!
Du får väl behålla ett FD-hus, så du kan använda gluggarna med film när lusten faller på!
Synd att sälja eftersom man inte får något för dem. Tror mest det är de riktigt dyrbara L-objektivet som det är värt att försöka bygga om.

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto