Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Pixma Pro9500 Mark II -Tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Själv funderar jag dock på att byta till en pigment-skrivare då jag inbillar mig att det skall ge bättre svartvita utsrkifter. Min nuvarande skrivare ger lite "bruna" toner när jag skriver ut svart-vitt.
Beror mindre på pigment- eller infärgningsbläck, mer på profilen som används.
 

AFJ

Aktiv medlem
Beror mindre på pigment- eller infärgningsbläck, mer på profilen som används.
OK, det kanske är värt att försöka göra en bra profil till min gamla skrivare...

Jag köpte just Canons nya "Luster" papper och det gillade jag skarpt. Det finns dock ingen profil för det papperet till min skrivare så det kanske vore skäl nog att göra slag i saken och låta göra en profil...

När du gör profiler, gör du en för svartvit utskrift och en för färg, eller är det samma profil oavsett vad man skriver ut?
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Personligen skulle jag nog inte köpt en 9500 idag.

Pro-1, Pro-10 och Pro-100 är ju Canons nyare modeller och man får väl utgå ifrån att de är vassare än de gamla? Prisskillnadern är ju inte dramatiska, några tusenlappar hit och tid på en produkt som man sannolikt har i 4-5 år är inte så mycket. Dessutom är det ju bläck och papper som kostar.

Själv kör jag med Pro 9000 av första generationen och är nöjd med den - tycker att den ger riktigt bra färgutskrifter. Den skrivaren har ju "Dye-ink" vilket också Pro-100 har om jag förstår rätt och det brukar ju ge fina färgutskrifter men man får offra lite livslängd.

Själv funderar jag dock på att byta till en pigment-skrivare då jag inbillar mig att det skall ge bättre svartvita utsrkifter. Min nuvarande skrivare ger lite "bruna" toner när jag skriver ut svart-vitt.

Pro-1 och Pro-10 är ju liksom Pro 9500 skrivare med pigmentbläck som ger längre livslängd. Om jag förstår specen rätt på Canons sida använder dock Pro-1 och Pro-10 en uppdaterad variant av bläck jämfört med 9500.

För egen del tvekar jag dock lite för att byta till Pro-1 eller Pro-10 då jag är så nöjd med utskrifterna jag får idag och av de testutskrifter jag sett på mässor är jag inte säker på att Pro-1 skulle innebära någon avgörande fördel för mina färgutskrifter. Däremot är jag ganska säker på att de svartvita skulle bli bättre.

Svåra val det här.

Sannolikheten för att din säljare skulle ha 100% koll på skrivarnas prestanda och relativa fördelar är nog dessvärre ganska liten. Det är ju få som har tid att testa och verkligen jämföra, dessutom är ju några av modellerna helt nya.

Detta sagt - jag spekulerar ju bara här. Jag har ju ingen som helst personlig erfarenhet av annat än den skrivare jag har så visst finns det en möjlighet att han sålt det bästa till dig.
Ok, känns inte som helt rätt köp. Men borde jag inte kunna reklamera med tanke på att han gav helt fel info?
Han borde iaf vetat att det var 2 olika typer av bläck och kunnat berätta för och nackdelar. Om han inte vetat borde han definitivt kollat upp, jag ställde en massa frågor. Köpte den ändå på en känd fotobutik, där man ofta betalar lite mer än t.ex. Media markt för att jag trott att de har kunskapen.

Hur upplever du själv livslängden på dina foton, om man ramar in och sätter på väggen. Är det ett problem? Jag ska ju inte sälja utskrifter.
 

stefohl

Aktiv medlem
OK, det kanske är värt att försöka göra en bra profil till min gamla skrivare...

Jag köpte just Canons nya "Luster" papper och det gillade jag skarpt. Det finns dock ingen profil för det papperet till min skrivare så det kanske vore skäl nog att göra slag i saken och låta göra en profil...

När du gör profiler, gör du en för svartvit utskrift och en för färg, eller är det samma profil oavsett vad man skriver ut?
Det är en och samma profil för både färg och svartvitt. När du använder den vanliga drivrutinen går det inte att styra hur färgerna blandas. När man använder en CMYK-RIP kan man styra över hur mycket svart bläck som ska användas och när de övriga ska användas, men inte för den vanliga drivrutinen som jobbar i RGB
 

alfin

Aktiv medlem
Själv funderar jag dock på att byta till en pigment-skrivare då jag inbillar mig att det skall ge bättre svartvita utsrkifter. Min nuvarande skrivare ger lite "bruna" toner när jag skriver ut svart-vitt.
Jag köpte just Canons nya "Luster" papper och det gillade jag skarpt. Det finns dock ingen profil för det papperet till min skrivare så det kanske vore skäl nog att göra slag i saken och låta göra en profil...
Du behöver ju inte använda Canonpapper bara för att du har en Canonskrivare! ;) Testa några av Hahnemühles barytapapper när du printar svartvita bilder. Det finns profiler till din skrivare att ladda ner och senast jag jämförde var de av bra kvalitet, iallafall till Epson.

http://www.hahnemuehle.com/site/en/220/icc-profiles.html
http://www.hahnemuehle.com/media/profile_fineart.pdf
 

AFJ

Aktiv medlem
Hur upplever du själv livslängden på dina foton, om man ramar in och sätter på väggen. Är det ett problem? Jag ska ju inte sälja utskrifter.
Att reklamera är kanske inte så lätt, det är ju inget fel i varan. Men om du inte känner dig nöjd tycker jag du skall kontakta butiken och prata i lugn och ro om saken. Kanske be om några utskriftsprover från de olika alternativen, kanske ser du då att din skrivare faktiskt presterar på topp och då är allt frid och fröjd. Eller så ser du en klar skillnad till någon av de andra modellernas fördel och får väl då ta en diskussion med butiken om saken.

Vad gäller livslängd så har jag bara haft min skrivare i ca 5 år (tror jag) och ingen av mina utskrifter som jag har hängande hemma har bleknat ännu. Jag gissar att skillnaden i livslängd kommer betydligt senare, eller då man hänger printarna i direkt solljus. Själv har jag en ganska pragmatisk syn på livslängd. Skulle en bild blekna så har jag sannolikt redan tröttnat på den och kan passa på att byta till något nytt - eller så skriver jag ut på nytt igen.

Den som säljer sina printar får förstås helt andra krav än en amatör som jag som bara "leker" med min hobby.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är en och samma profil för både färg och svartvitt. När du använder den vanliga drivrutinen går det inte att styra hur färgerna blandas. När man använder en CMYK-RIP kan man styra över hur mycket svart bläck som ska användas och när de övriga ska användas, men inte för den vanliga drivrutinen som jobbar i RGB
Tack för svar. Jag hör nog av mig till dig efter helgerna så kanske jag kan beställa en profil av dig. Stämmer det att du kan göra en profil på "distans", dvs jag skriver ut en testbild som du mäter upp och skapar profilen utifrån? Eller måste du ha tillgång till skrivaren för att kunna göra en profil?
 

AFJ

Aktiv medlem
Du behöver ju inte använda Canonpapper bara för att du har en Canonskrivare! ;) Testa några av Hahnemühles barytapapper när du printar svartvita bilder. Det finns profiler till din skrivare att ladda ner och senast jag jämförde var de av bra kvalitet, iallafall till Epson.

http://www.hahnemuehle.com/site/en/220/icc-profiles.html
http://www.hahnemuehle.com/media/profile_fineart.pdf
Tack för tipset.

Jag har provat lite med Illfords papper och jag gillade papperet.. Dock så funkade det inget vidare med profilerna och deras support var ganska avvisande.

Jag har inte provat Hahnemühle men jag kanske skall göra det. Jag har Canons Fine Art "Photo Rag" som är tillverkat av Hahnemühle, men det har jag inte använts så mycket.

Jag tycker Canons utbud är bra, det finns "tillräckligt" med varianter för mitt behov och som sagt är deras nya Luster LU-101 riktigt trevligt tycker jag.
 

arli

Aktiv medlem
Efter att ha använt Ilford Gallerie Smooth Pearl under något år med för mig godkänt resultat så har jag också börjat fundera på att testa mig igenom Hahnemühle-varianterna. (på fotomässan fanns "prova-på"-satser med hela sortimentet)

Nackdelen med att det går åt en hel del bläck vid testerna men det har börjat dyka upp lösningar för att kunna fylla bläckpatronerna själv med pigment-bläck som får bra recensioner från storanvändare. Just Pro 9500 med sina PGI-9 patroner är tydligen enkla att fylla och återanvända många gånger (inget plast-skum som håller bläcket utan en robust bälg). Har just skaffat en sats bläck för 975 :- och som räcker till nästan nio påfyllningar av alla tio patronerna. Ska väl göra nya profiler när Canon-bläcket är slut och se vad skillnaden blir.
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack för svar. Jag hör nog av mig till dig efter helgerna så kanske jag kan beställa en profil av dig. Stämmer det att du kan göra en profil på "distans", dvs jag skriver ut en testbild som du mäter upp och skapar profilen utifrån? Eller måste du ha tillgång till skrivaren för att kunna göra en profil?
Det görs på distans, jag skickar dig en karta som du skriver ut. Du skickar den till mig, jag mäter upp den och skickar tillbaka profilen.
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Som jag förstått det så ger "dye" bläck bättre färger på blanka papper, men hur är det med skärpan? Ser pigment skrivarens bilder lika krispiga ut fast med sämre färger på högblank?
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Att reklamera är kanske inte så lätt, det är ju inget fel i varan. Men om du inte känner dig nöjd tycker jag du skall kontakta butiken och prata i lugn och ro om saken. Kanske be om några utskriftsprover från de olika alternativen, kanske ser du då att din skrivare faktiskt presterar på topp och då är allt frid och fröjd. Eller så ser du en klar skillnad till någon av de andra modellernas fördel och får väl då ta en diskussion med butiken om saken.

Vad gäller livslängd så har jag bara haft min skrivare i ca 5 år (tror jag) och ingen av mina utskrifter som jag har hängande hemma har bleknat ännu. Jag gissar att skillnaden i livslängd kommer betydligt senare, eller då man hänger printarna i direkt solljus. Själv har jag en ganska pragmatisk syn på livslängd. Skulle en bild blekna så har jag sannolikt redan tröttnat på den och kan passa på att byta till något nytt - eller så skriver jag ut på nytt igen.

Den som säljer sina printar får förstås helt andra krav än en amatör som jag som bara "leker" med min hobby.
Ok, ska maila butiken. Är utomlands tom slutet på januari, lite jobbigt :)
Tack för dina svar.
 

stefohl

Aktiv medlem
Ok, men om man ser pigment vs Dye i allmänhet? Samma prisklass.

Hur mycket sämre skulle du säga att svärtan är? Måste man ha utskrifterna liggande bredvid varandra för att se skillnaden?
Det är beroende på papper. På matta fine art papper är pigmentskrivare bättre på det mesta, bra svärta, bra färger, bra hållbarhet. På blanka RC-papper är dye-skrivare bättre i svärtan. Skillnaden har blivit mycket mindre idag än var det var får ett par år sedan. Men visst syns det fortfarande, framförallt om du har dem bredvid varandra.
 

fedka

Avslutat medlemskap
Några frågor

Efter att ha använt Ilford Gallerie Smooth Pearl under något år med för mig godkänt resultat så har jag också börjat fundera på att testa mig igenom Hahnemühle-varianterna. (på fotomässan fanns "prova-på"-satser med hela sortimentet)

Nackdelen med att det går åt en hel del bläck vid testerna men det har börjat dyka upp lösningar för att kunna fylla bläckpatronerna själv med pigment-bläck som får bra recensioner från storanvändare. Just Pro 9500 med sina PGI-9 patroner är tydligen enkla att fylla och återanvända många gånger (inget plast-skum som håller bläcket utan en robust bälg). Har just skaffat en sats bläck för 975 :- och som räcker till nästan nio påfyllningar av alla tio patronerna. Ska väl göra nya profiler när Canon-bläcket är slut och se vad skillnaden blir.
1. Finns det någon Pixma Pro9500 användare som har provat, testat ? Om så, är det verkligen pigmentbläck och hur fungerar det med att fylla på.

2. "Continues ink-lösningar", dvs små färgflaskor utanför skrivaren och plastslangar till patronerna. Någon som provat?

3. För övrigt kan jag konstatera att det via svenska "bläckförsäljare" dykt upp s.k. kompatibla "piratbläck-patroner" till Pixma Pro9500 skrivaren och som vid förfrågan och kontroll visat sig innehålla "vanligt" dye-bläck. Den skrivaren skall ju ha pigmentbläck. Det låter ju varken bra eller klokt. Vad händer när några patroner är dye och några pigment?
Någon som provat?
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Det är beroende på papper. På matta fine art papper är pigmentskrivare bättre på det mesta, bra svärta, bra färger, bra hållbarhet. På blanka RC-papper är dye-skrivare bättre i svärtan. Skillnaden har blivit mycket mindre idag än var det var får ett par år sedan. Men visst syns det fortfarande, framförallt om du har dem bredvid varandra.
Ok. Men när kom 9500 mk2 ? Räknar du den som en pigment skrivare där skillnaden inte är jätte stor?

Jag själv är rätt kräsen på svärtan, men jag skrev ut på canons semi gloss satin papper, svartvita bilder med mycket som skulle vara i princip kolsvart, och med det pappret tycker jag svärtan var tillräckligt bra.
Men det var ju som sagt semi gloss. Hur stor tror du skillnaden blir med högblankt? Är utomlands tom 23 januari så jag kan inte testa.

Har också testat en canon ip4500 och där verkar dom ju blanda pigment med dye bläck, där en av de svart patronerna är pigment?
Skrev från den ut på högblankt och blev inte nöjd med svärtan, fast det kan kanske iåsfall berott på att det pappret inte var anpassat för pigment?
 
ANNONS