Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Prima mini

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Någon som har bruksanvisning till en Canon Prima mini? Jag skulle vilja veta hur kameran jobbar. Att närgränsen är 45 cm vet jag. Men inom vilket intervall jobbar programautomatiken? Har köpt den på second hand med tanke på min 10 årige son.

Tack för tipset! Det är bara tfn numret som saknas.....

Canon.se gav besked: 08-7448620

Senast ändrad:
Detta är vad jag nu lärt mig om Prima Mini: Kameran fokuserar ner till 45 cm.
Blir därmed ett lyft för min son som hitills haft en Konica pop med fixfokus!
Programautomatiken på Prima mini jobbar mellan 1/60 och 1/250 del och bländare 3,5 till 22. Ingen större risk för skakningsoskärpa med andra ord. Klarar DX-kodade filmer mellan 100-400 ISO.
Optiken är mycket skarp enligt test i fototidning, av efterföljaren Mini II, men lär vinjettera ngt på full öppning.
Om det ex jag köpt nu bara funkar som det ska så tror jag det är en perfekt analog kamera till en kille på tio år.

Ja, det mesta av infon ovan var vad jag fick fram genom att snacka med en ung tjej på Canon. Visst verkade hon en smula besvärad av frågor om en så gammal kamera (över tio år), men hon var ändå hjälpsam. Fick även bekräftat att knapparna på kamerans sida är till för att sätta på och slå på blixten manuellt, och att den gröna lampan intill sökaren tänds när den hittat fokus i kamerans mitt. Det mesta bekräftade bara vad jag själv listat ut genom att pilla med kameran utan isatt film. Skulle gärna velat veta om optiken 32mm/3,5 möjligen var tre eller fyrlinsigt men så långt kommer man inte med hjälp av gamla manualer.

Låter som samma glugg som i min förträffliga Canon Prima AS-1. Den ultimata scoutkameran. Klarar 5 meters djup, flyter och har väldigt stor sökare som funkar under vatten.

Precis! Jag hade samma tanke beträffande optiken. Det är egentligen den allväderskameran man borde ha för badhuset, cykelsemestern och skidbacken.

ANNONS
Götaplatsens Foto