Annons

Canon R5 kontra R5 C

Produkter
(logga in för att koppla)

Ufologen

Aktiv medlem
Vad är egentligen skillnaden mellan R5 och R5 C som är 5000 kr dyrare. Är det en kamera de tagit fram efter klagomål på överhettning när man filmar med R5?
Om de är identiska i övrigt borde man kanske satsa på C varianten eller har de via uppdateringar fått bukt med problemen de hade i början med filmning på R5.
 

oXo

Aktiv medlem
Vad är egentligen skillnaden mellan R5 och R5 C som är 5000 kr dyrare. Är det en kamera de tagit fram efter klagomål på överhettning när man filmar med R5?
Om de är identiska i övrigt borde man kanske satsa på C varianten eller har de via uppdateringar fått bukt med problemen de hade i början med filmning på R5.
R5 C är en kamera i canons cinema serie och är anpassad för framförallt filmning men den är byggd på R5 och delar mycket av sin hårdvara med den.

 

gamleJ

Aktiv medlem
Efter mycket googlande kan jag konstatera att R5C passar den som har video som primärt intresseområde men samtidigt vill kunna fotografera med hög kvalitet. R5 är det motsatta. Med det sagt så har R5 med sin inbyggda stabilisering och att den använder dpaf II både för stillbild och video fördelar som R5C saknar. För många, inte minst natur och fågelfotografer kan R5 vara bättre även för video än vad R5C är. Har du råd med en av varje så är det lugnt men annars håller jag med tidigare inlägg. Läs på noga före köp. R5C har hjälpmedel och valmöjligheter i massor som underlättar vid filmning och inte minst separata menyer för video.
 

Ufologen

Aktiv medlem
Läs specarna noga om du funderar på den och tänker fotografera mycket med den. Den saknar det mesta som fågel- och actionfotograferna valt R5:an för.
Låter som ett lätt val för mig då eftersom jag mestadels fotar fåglar och är ute efter att kunna beskära mycket och ändå få en bra bild.
 

Ufologen

Aktiv medlem
Efter mycket googlande kan jag konstatera att R5C passar den som har video som primärt intresseområde men samtidigt vill kunna fotografera med hög kvalitet. R5 är det motsatta. Med det sagt så har R5 med sin inbyggda stabilisering och att den använder dpaf II både för stillbild och video fördelar som R5C saknar. För många, inte minst natur och fågelfotografer kan R5 vara bättre även för video än vad R5C är. Har du råd med en av varje så är det lugnt men annars håller jag med tidigare inlägg. Läs på noga före köp. R5C har hjälpmedel och valmöjligheter i massor som underlättar vid filmning och inte minst separata menyer för video.
Kollade precis några youtubeklipp om båda kamerorna och man har ju hört om överhettning på R5,vilket känns lite dåligt på en så dyr kamera. Fast såg nu att man kunde få det där att fungera om man inte valde värstingalternativet att filma i. Däremot pratade en om att det istället kunde vara problem för datorn att hantera Videofilerna för att det var något skumt format som sabbade äldre datorer. Han pratade något om proxy vad nu det är för att åtgärda problemet. Jag har börjat filma lite mer men oftast bara korta klipp men man vill ju kunna använda funktionen på ungefär samma sätt som jag gör nu med en 5D mark III. Sedan är ju lite frågan hur den står sig med adapter för EF objektiv och gammalt EF 500 version 1 eller 100-400 version 1.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Proxy innebär att du filmar i ett tungt format.
Omvandlar det till ett mer lättuggat format för videoredigering.
Sen när du exporterar ut resultatet så används originalformatet.
Proxy används alltså för redigering.
Jag vet inte exakt hur det funkar i praktiken.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Kollade precis några youtubeklipp om båda kamerorna och man har ju hört om överhettning på R5,vilket känns lite dåligt på en så dyr kamera. Fast såg nu att man kunde få det där att fungera om man inte valde värstingalternativet att filma i. Däremot pratade en om att det istället kunde vara problem för datorn att hantera Videofilerna för att det var något skumt format som sabbade äldre datorer. Han pratade något om proxy vad nu det är för att åtgärda problemet. Jag har börjat filma lite mer men oftast bara korta klipp men man vill ju kunna använda funktionen på ungefär samma sätt som jag gör nu med en 5D mark III. Sedan är ju lite frågan hur den står sig med adapter för EF objektiv och gammalt EF 500 version 1 eller 100-400 version 1.
Erik förklarade proxy och möjligheten att använda h265 filerna finns alltså även på äldre datorer. Börjar du filma mycket kan det dock bli ett tjatigt mellansteg med fler möjliga felkällor. Överhettningen i R5 blir ju inget problem så länge du inte gör långa och täta klipp, men tillsammans med 30 min inspelningsgräns blir det irriterande och ökar risken för missat material de gånger du gör det. Dina objektiv kommer fungera minst lika bra som på 5dmkiii eller snarare bättre så inget att oroa sig för där. Huset har även potential för ännu bättre optik om så önskas. Utifrån hur du beskriver ditt filmande så är nog R5 ändå rätt väg för dig även med dess brister. Alla hus har sina för och nackdelar men med R5 klarar sig nog majoriteten både gällande stillbild och video.
 

Ufologen

Aktiv medlem
Proxy innebär att du filmar i ett tungt format.
Omvandlar det till ett mer lättuggat format för videoredigering.
Sen när du exporterar ut resultatet så används originalformatet.
Proxy används alltså för redigering.
Jag vet inte exakt hur det funkar i praktiken.
Låter avancerat och onödigt krångligt att behöva göra om formatet varenda gång.
 

mikoto

Aktiv medlem
R5c finns det nästan ingen anledning att köpa för de flesta, speciellt om det är foto man vill ha kameran till. Funktionerna som adderas är ganska så nischade.

Mest uppenbart är att R5c inte har IBIS, stabilisering i huset. Håller man kameran på frihand mycket är detta ganska smärtsamt att bli av med.

R5c är mycket klumpigare med då den fått en stor utväxt på baksidan, vikten är inte så påverkad men den är i övrigt designad med funktion före form.

Video delen för den generelle personen ser jag inte som en större uppgradering, de extra film lägena har du egentligen bara glädje av om du behöver ha ännu bättre möjlighet till att gradera och bearbeta materialet. R5 har ju redan utmärkta möjligheter till att spara videon.

Visst är det skönt att den i princip inte kan överhettas längre men hur stort problem är det för de flesta? Man får filma väldigt mycket med kameran för att det problemet inte ska gå jobba runt.

Det är en del prat om h.265 filerna och de är absolut besvärliga. Men även de går ju jobba sig runt. Om man inte absolut behöver 10-bitars video så kan man ju filma i 8-bitars h.264 filer som är förhållandevis lätta att arbeta med. Så stor skillnad är det inte i många projekt mellan 8 och 10 bitar. Har man det behovet så tycker jag att det isf är mer attraktivt att hoppa över h.265 helt och istället filma i 12-bitars Canon-RAW som vanliga R5 har stöd för. Det behöver investeras i lagringsmedia både för kameran och datorn. Men annars så har man bättre filmmaterial att jobba i och det är dessutom lättare att arbeta med.

H.265 filerna är en kompromiss som antagligen kommer bli vettigare med tiden när fler datorer kan arbeta lättare med de.

R5c är ingen R5 MKII utan en helt annan produkt som är baserad på R5s hårdvara.
 

lonian

Aktiv medlem
En polare hade R5 och bytte till R5C då han tydligen filmat och fotat. När han skulle fota klagade kameran på överhettning. Några mer detaljer än så kan jag inte svara på. Nu senast när han fotade klagade han på saknad av bildstabilisering. :)
 
ANNONS