Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Kundservice

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej alla! vill bara dela med mig av för mig ett jobbigt serviceärende. Undrar om fler varit med om liknande och om det är något jag som kund bör acceptera. Påpekas skall att jag inte är NPS-kund.

Köpte mig en Nikon 85 1,4 den 24/4 på Mediamarkt Norrköping. Åkte tillbaka med gluggen redan efter ett par timmar då jag konstaterade att det var mycket svårt att sätta fokus med objektivet, den betedde sig inkonsekvent och jag kunde inte kalibrera den i kamerahuset. Personal från Mediamarkt kunde efter lite testande på plats konstatera att objektivet inte uppförde sig som förväntat och det var omöjligt att få till bra resultat med kamerans microjustering. Mediamarkt ringer upp Nikon och efter lite diskussion bestäms att jag skall skicka in både mitt kamerahus och nya objektiv, man pratar då om att jag bör få tillbaka mina grejer mot slutet av nästa vecka.

Den 26/4 landra kameran hos Nikon Sverige. Jag ringer omgående och blir av service-representanten på Nikon lovad en viss priorotering i mitt ärendet, eftersom jag fick skicka både objektiv och kamerahus för justering och att jag köpt objektivet samma dag som det fick skickas in. dagarna går och inget händer. fredagen den 4/5 framkommer att någon tagit hand om kameran men servicekillen kan inte se vem som jobbar med den. jag tror då att den kommer dyka upp mot början av veckan efter. Måndag 7/5 ringer jag Nikon igen för uppdatering av servicestatus. Det visar sig då att kameran har skickats till Foto och Videoteknik i Norge då Nikon Sverige har för mycket att göra. Ok tänker jag, surt men då kommer den väl mot slutet av veckan.

Onsdag den 9/4 ringer jag igen och får då veta att ett kostnadsförslag skickats till Mediamarkt Norrköping som jag måste godkänna. Mediamarkt säger sig inte ha fått något kostnadsförslag och efter en del strul får jag mot kvällen info om att det kommer ett kostnadsförslag nästa dag på torsdagen 8/5 som jag skall skriva på och sen skall Mediamarkt skicka iväg det. Enklast om jag kommer till Mediamarkt och gör det direkt. jag åker dit och skriver på kostnadsförslaget och mediamarkt service enhet lovar att maila Nikon svaret så de kan sätta igång med min kamera direkt.

Måste bara nämna kostnadsförslaget som jag tycker är lite komiskt. Jag meddelade Nikon tidigare att när min kamera ändå var inne för service ville jag ha en Check and Clean på kameran. I kostnadsförslaget har man konstaterat att det inte är något fel på gluggen, utan att min kamera backfokuserar. Kan stämma, men märkligt också efter som både min 24-70 af-s 2,8 och min 70-200 af-s 2,8 VR II samt min 180 2,8 af-ED alla tre fungerade mycket bra ihop med mitt hus. Tror jag fick ställa in ett par av gluggarna -5 på kamerahuset. Tycker inte det i så fall borde vara omöjligt att microjustera nya 85 1,4 till kameran. Jag tvivlar alltså på att huset var så feljusterat och är övertygad om att gluggen inte var helt frisk. Nikon ville ha ca 800 kr för justering av huset ihop med nya gluggen sen så ville de också ha 750 kr för fraktkostnader. Reagerade naturligtvis på fraktdelen eftersom det verkar som att jag får stå för frakterna till Norge fram o tillbaka. Enda förklaring jag har till det höga fraktpåslaget. Mediamarkt Norrköping hade egentligen lovat att stå för hela kalaset även om Nikon velat ha betalt av mig eftersom killen på mediamarkt även han upplevt att objektivet betedde sig underligt samt att en annan optik som jag tog med verkade fungera oklanderligt vid tillfället. Det bestämdes att jag skulle slippa fraktkostnaderna (Mediamarkt står för dem) vilket jag tyckte var ok. Orkade inte tjafsa vidare med Nikon om min kameras tillkortakommanden då jag verkligen ville ha tillbaka mina grejer, utan skrev på kostnadsförslaget utan vidare i hopp om att grejerna nu skulle komma vilken dag som helst. Det här var alltså torsdagen den 10/5.

Har nu ringt dagligen till Nikon för uppdatering, och senast igår visste de fortfarande inte på Nikon när min kamera skull komma. De trodde att efter genomgång och kostnadsförslag så lades min kamera och objektiv på fortsatt kö bland serviceärendena. Jag var ju lovad en liten prioritet men det verkar inte som om det löftet är värt särskilt mycket. Idag den 17/5 sitter jag fortfarande kameralös och kommer naturligtvis inte få grejerna förrän tidigast nästa vecka. Tycker att Nikon visar på nonchalans gentemot oss som inte är NPS-kunder. Nu blir det min 4:e helg utan kamera vilket jag tycker är riktigt dåligt. För de som sitter o är tveksamma inför vilket system de skall välja bör nog tänka både en o två gånger ifall de inte är yrkesverksamma. Är man inte NPS skiter Nikon fullständigt i en och butikerna tycks ju stå bortom all påverkan.
 

larsborg

Aktiv medlem
Hur orkar du bli dirigerad av både MM och Nikon verkstaden?

Gör processen kort, kräv att köpet går tillbaka omedelbart, rengöring/justering av ditt kamerahus får väl för fasen Nikon verkstaden ge dig, som ”goodwill”, för det utdragna ärendet, kvittar om du är en amatörfotograf och inte en profotograf!
 

Palletheking

Aktiv medlem
Hur orkar du bli dirigerad av både MM och Nikon verkstaden?

Gör processen kort, kräv att köpet går tillbaka omedelbart, rengöring/justering av ditt kamerahus får väl för fasen Nikon verkstaden ge dig, som ”goodwill”, för det utdragna ärendet, kvittar om du är en amatörfotograf och inte en profotograf!
Försökte ta reda på om MM har DOA vilket Nikon inte kunde svara på. Mediamarkt själva hävdar att Nikon vill ha in allt för koll först. Men för att DOA skall kunna hävdas måste kartong och alla tillbehör skickas. Det blev inte gjort pga att Mediamarkts serviceavdelning sa att Nikon inte ville att man gör så. Bara objektivet utan kartong skulle skickas.

MediaMarkts serviceavdelning är lite speciell. Finns en enhet i varuhuset. Men ringer man till servicen kommer man till en allmän rikstäckande avdelning som inte kan koppla till just den i Norrköpings varuhus. De kan bara registrera ärenden och sen måste man vänta på att de hör av sig. Finns också en annan möjlighet. Att man ringer Mediamarkt Norrköpings fotoavdelning direkt och som i sin tur går till sin egen serviceenhet, därefter ringer de upp. Lite krångliga informationsvägar för mig som kund.

Tycker personligen att som butik med pro-status sköter fotoavdelningens personal sina egna ärenden från början till slut utan några mellanled. Blir lite för lätt att avsäga sig ansvar med nuvarande system. Undrar om MM i Lund har samma system i sina serviceärenden. Lund och Norrköping har bägge status som pro-butiker gällandes foto. Nämnas skall att varuhusets serviceavdelning hanterar ärenden för alla butiken produkter och MM har ju en uppsjö av olika prylar.
 

Mesch

Aktiv medlem
Försökte ta reda på om MM har DOA vilket Nikon inte kunde svara på. Mediamarkt själva hävdar att Nikon vill ha in allt för koll först. Men för att DOA skall kunna hävdas måste kartong och alla tillbehör skickas. Det blev inte gjort pga att Mediamarkts serviceavdelning sa att Nikon inte ville att man gör så. Bara objektivet utan kartong skulle skickas.

MediaMarkts serviceavdelning är lite speciell. Finns en enhet i varuhuset. Men ringer man till servicen kommer man till en allmän rikstäckande avdelning som inte kan koppla till just den i Norrköpings varuhus. De kan bara registrera ärenden och sen måste man vänta på att de hör av sig. Finns också en annan möjlighet. Att man ringer Mediamarkt Norrköpings fotoavdelning direkt och som i sin tur går till sin egen serviceenhet, därefter ringer de upp. Lite krångliga informationsvägar för mig som kund.

Tycker personligen att som butik med pro-status sköter fotoavdelningens personal sina egna ärenden från början till slut utan några mellanled. Blir lite för lätt att avsäga sig ansvar med nuvarande system. Undrar om MM i Lund har samma system i sina serviceärenden. Lund och Norrköping har bägge status som pro-butiker gällandes foto. Nämnas skall att varuhusets serviceavdelning hanterar ärenden för alla butiken produkter och MM har ju en uppsjö av olika prylar.
Det här verkar det ju gått troll i minst sagt.

Jag har bara dåliga erfarenheter av Mediamarkts serviceavdelningar och bara bra från Nikons sida.

En sak som du bör tänka på är ju att, du är kund till MM, att ringa till Nikon strular egentligen bara till det. Du bör ta allt via MM, att både du och Mediamarkt kontaktar Nikon hjälper ingen utan antagligen tvärt om.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Det här verkar det ju gått troll i minst sagt.

Jag har bara dåliga erfarenheter av Mediamarkts serviceavdelningar och bara bra från Nikons sida.

En sak som du bör tänka på är ju att, du är kund till MM, att ringa till Nikon strular egentligen bara till det. Du bör ta allt via MM, att både du och Mediamarkt kontaktar Nikon hjälper ingen utan antagligen tvärt om.
Visst så kan man göra, men sanningen är ju att ingen bryr sig om min kamera lika mycket som jag själv gör. Dessutom innebär det i praktiken bara flera telefonsamtal mellan olika personer i onödan, när det räcker med ett. Fast jag är en tjatig kund, det är jag medveten om. Inget jag skäms för dock. Har väl genom åren handlat Nikonprylar för ca 300000 kr. Som jag nämnt tidigare, nonchalans och total oförståelse från Nikons sida.
 

EJM68

Aktiv medlem
Tycker att Nikon visar på nonchalans gentemot oss som inte är NPS-kunder.
Har jag fattat det fel, men det räcker med att registrera två Proprylar hos Nikon och sedan är man NPS medlem?
När jag registrerade min kamera och objektiv hos Nikon blev jag automatiskt NPS medlem. Jag har bara två "Pro" produkter och det är en D700 och ett 70-200 VR2, så du som har mer än så är väl berättigad NPS medlemskap?

Hoppas att det löser sig fort för dig.
 

blenda12

Aktiv medlem
Har jag fattat det fel, men det räcker med att registrera två Proprylar hos Nikon och sedan är man NPS medlem?
När jag registrerade min kamera och objektiv hos Nikon blev jag automatiskt NPS medlem. Jag har bara två "Pro" produkter och det är en D700 och ett 70-200 VR2, så du som har mer än så är väl berättigad NPS medlemskap?

Hoppas att det löser sig fort för dig.
Nu ser kravet ut så här..

Medlemskap i NPS är tillgängligt för alla professionella fotografer som i sin yrkesutövning använder Nikon professionella kameror, objektiv och annan utrustning.



För att bli medlem i NPS skall du uppfylla följande krav:



- Du ska kunna visa att du är professionellt yrkesverksam som fotograf genom att tillsammans med ansökan skicka kopia av presskort, anställningsbevis, registreringsbevis för egen firma eller liknande dokument som visar på yrkesmässigt utövad verksamhet.



- Du skall vara bosatt i Sverige och ha basen för din yrkesverksamhet i Sverige



- Du skall vara registrerad (på vår registreringssida) innehavare av minst två av de kamerahus som listas längre ner på denna sida. Du ska dessutom vara registrerad innehavare av minst tre av de objektiv som listas nedan. Länk till PDF-version av produktlistan finner du här.
 

ziggys

Aktiv medlem
Har jag fattat det fel, men det räcker med att registrera två Proprylar hos Nikon och sedan är man NPS medlem?
När jag registrerade min kamera och objektiv hos Nikon blev jag automatiskt NPS medlem. Jag har bara två "Pro" produkter och det är en D700 och ett 70-200 VR2, så du som har mer än så är väl berättigad NPS medlemskap?

Hoppas att det löser sig fort för dig.
Du blandar inte ihop det med NPU?
 

EJM68

Aktiv medlem
Nu ser kravet ut så här..

Medlemskap i NPS är tillgängligt för alla professionella fotografer som i sin yrkesutövning använder Nikon professionella kameror, objektiv och annan utrustning.
Jaha, jag läste aldrig villkoren, men ser att du har helt rätt.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har förståelse för att yrkesfolket skall ha förtur, men inte hur mycket som helst. Tycker ex inte att NPS-utrustning som inkommer 2-3 veckor efter mina grejer skall gå före. Tycker dessutom att mitt problem borde vara lättfixat, och inget som kräver att man skickar efter reservdelar. Tiden som gått är oacceptabelt lång och visar på ointresse från Nikons sida. Att man inte kan visa förståelse och hänsyn till kund som skickar in utrustning samma dag som vid köp av produkt, tycker jag är skrämmande dåligt. Dessutom har jag i telefon med servicerepresentant blivit lovad viss förtur sett till situationen. Tror inte jag fått någon som helst förtur.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Min uppfattning är att det är den butik där grejerna är köpta som du ska "deala" med. En parallell till ditt fall är när jag köpte ny HP Laptop för drygt 10 lakan av X-Core-butik här i Uppsala. Visade sig att det fanns ett hårdvarufel i burken, som alltså returnerades till HP. Fick veta att HPs rutiner skulle medföra att jag skulle vara utan dator på obestämd tid = oaccptabelt ur mitt perspektiv. Talade därför om för den vänliga butikspersonalen att om jag inte hade en fungerande dator inom en vecka, så skulle jag häva köpet (jag låg ju trots allt ute med 10.000 kr utan att ha en dator). Butiken fixade fram en ny och tog själva diskussionen med HP om ersättning etc. Detta tycker jag att de skötte bra - jag fick det jag köpt, de tog ev. problem direkt med HP, det slapp jag.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 

Palletheking

Aktiv medlem
Min uppfattning är att det är den butik där grejerna är köpta som du ska "deala" med. En parallell till ditt fall är när jag köpte ny HP Laptop för drygt 10 lakan av X-Core-butik här i Uppsala. Visade sig att det fanns ett hårdvarufel i burken, som alltså returnerades till HP. Fick veta att HPs rutiner skulle medföra att jag skulle vara utan dator på obestämd tid = oaccptabelt ur mitt perspektiv. Talade därför om för den vänliga butikspersonalen att om jag inte hade en fungerande dator inom en vecka, så skulle jag häva köpet (jag låg ju trots allt ute med 10.000 kr utan att ha en dator). Butiken fixade fram en ny och tog själva diskussionen med HP om ersättning etc. Detta tycker jag att de skötte bra - jag fick det jag köpt, de tog ev. problem direkt med HP, det slapp jag.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
Nja, vill nog ha det jag köpt. Kalibrerat och färdigt. Men hade jag vetat innan vilken tid det skulle ta, hade jag absolut försökt häva köpet. Blev ju som nämnt tidigare lite lurad att tro, att det rörde sig om ca en vecka. Tycker bara ärendet är så illa skött och Nikons ryckande på axlarna. Inställningen att de kan inget göra eftersom jag inte är NPS.

När sen grejerna skickas till Norge tror man ju att nu blir det snart klart. Men då skall man plötsligt vänta in och skriva på ett kostnadsförslag. När det är gjort tänker jag att nu sätter de igång direkt, men icke. Istället läggs kamera och optik på kö igen. Mycket osmidig hantering av Nikon, som verkligen visar hur lite de bryr sig om oss som inte är NPS. Trots att många av oss lägger ner mindre förmögenheter på deras produkter.
 

Mesch

Aktiv medlem
Visst så kan man göra, men sanningen är ju att ingen bryr sig om min kamera lika mycket som jag själv gör. Dessutom innebär det i praktiken bara flera telefonsamtal mellan olika personer i onödan, när det räcker med ett. Fast jag är en tjatig kund, det är jag medveten om. Inget jag skäms för dock. Har väl genom åren handlat Nikonprylar för ca 300000 kr. Som jag nämnt tidigare, nonchalans och total oförståelse från Nikons sida.
Tycker mig se en röd tråd i dessa denna-leverantör-sköter-sig-dåligt ämnen. Den är att kunden blandat sig i flera nivåer av leveransen.

Jag säger inte att det är därför det gått snett för dig, bara att det lätt blir rörigt och många missförstånd när man gör det.
 

Peterus

Aktiv medlem
Jag har som privatperson haft två serviceärenden hos Nikon i Solna. Vid bägge dessa tillfällen har servicenivån varit på topp. Första gången lagades kameran samma eftermiddag och vid den andra medan jag åt lunch. När det gäller service via större kedjor har jag dock sämre erfarenheter. Det är ju alltid trist när det går troll i sådana här ärenden eftersom de flesta är "beroende" av sina kameror.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Tycker mig se en röd tråd i dessa denna-leverantör-sköter-sig-dåligt ämnen. Den är att kunden blandat sig i flera nivåer av leveransen.

Jag säger inte att det är därför det gått snett för dig, bara att det lätt blir rörigt och många missförstånd när man gör det.
Jag har inte blandat mig i flera nivåer av leveransen. Jag har försökt få besked av de som skall kunna ge besked. Men hur det skulle kunna röra till det förstår inte jag. Att det skulle kunna irritera folk på kundservice och på Nikon kan jag förstå. Men på vilket sätt skulle det skapa röra, när kameran ligger där den ligger i väntan på att bli fixad. Kameran flyttar ju inte på sig bara för att jag ringer och vill ha reda på servicestatus. Finns liksom inget att missförstå. Jag har blivit halvt lovad att min kamera och objektiv skulle vara borta ca en vecka. Jag har också blivit lovad viss prioritet i service-kön pga att jag skickat in produkten samma dag som vid köp. Dessutom fick jag skicka in min kamera samtidigt efter önskemål från Nikons verkstad. En kamera som fungerat felfritt med tre andra objektiv.

Det kommer ha gått minst fyra veckor innan jag får grejerna tillbaka. Mycket av min besvikelse ligger i det sista som skedde då man för över en vecka sedan gav mig ett kostnadsförslag och fick mig att tro, att mina grejer var på gång. Då har man ju gjort en genomgång av grejerna för att kunna presentera ett kostnadsförslag. Efter att jag svarat har prylarna lagts på kö igen, när jag tycker att de borde vara fixade och hemma hos mig där de skall vara.

Att jag ringer o tjatar efter MINA grejer som jag betalat dyra pengar för, kring detta finns som jag ser det inget som skapar missförstånd av den art att det skulle innebära förseningar av mina produkter. Däremot kan ju folk tycka jag är jobbig, men det skiter jag i. Jag är van att fota varje dag med min kamera och eftersom jag inte är yrkesverksam har jag bara ett kamerahus. För mig är varje dag utan min kamera en plåga och jag ser varje dag förlorade bilder framför mig. hela våren har gått till spillo och det gör mig arg. hade det handlat om reservdelar som jag vet kan ta en sjujäkla tid innan de dyker upp hade min förståelse varit större.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har som privatperson haft två serviceärenden hos Nikon i Solna. Vid bägge dessa tillfällen har servicenivån varit på topp. Första gången lagades kameran samma eftermiddag och vid den andra medan jag åt lunch. När det gäller service via större kedjor har jag dock sämre erfarenheter. Det är ju alltid trist när det går troll i sådana här ärenden eftersom de flesta är "beroende" av sina kameror.
Jag tror det finns en väldig fördel i att bo i samma stad som verkstaden och kunna ta en personlig kontakt i samband med inlämnandet. det är ju precis så man vill att det skall vara. Lämna in på förmiddagen och kunna hämta ut den senare under dagen. Har hört och läst om många som bor i Stockholm som kunnat lämna in på drop in

Undrar varför inte verkstäderna kan utbilda folk i probutikerna kring just fokusjustering. Vet iofs inte hur avancerat det är men, tycks ju vara ett väldigt vanligt fel bland både objektiv och kameror. Mycket är ju mjukvaru-arbete som jag förstått det.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Ja vad skall man säga. Bedrövligt....från många sidor.

Om vi börjar i rätt ände :)

Enligt alla lagar och förordningar som finns så skall butiken där du köpt din vara stå för eventuella garantier. Inte importören eller tillverkaren. Dock har majoriteten av samtliga butiker i Sverige som säljer prylar och som importerats via generalagenten, i ditt fall Nikon Sv, säkrat sig via avtal att Nikon står som garant för alla garantireparationer. Så om Nikon hade gjort som många andra, bla Sony senast när min Nex 5n behövde lite omsorg så hade de nekat dig att skicka dina prylar direkt till dem utan hänvisat till MM. I det fallet hade du sluppit betala frakt.

Nu brukar Nikon faktiskt vara så pass schyssta att de tar emot garantiärenden direkt, fördelen är att tiden kan kortas ner då butikerna ofta skickar prylarna en gång per vecka eller så och att det går att prata med någon som faktiskt kan fotografi. Nackdelen är att du får stå för fraktkostnaderna själv. Inte så svårt att förstå då hade du lämnat objektivet till MM så hade de stått för frakten. Än så länge ser jag inget konstigt i fallet.

Inte heller rörande felfokus. Det finns INGET som säger att din kamera var korrekt justerad bara för att två av dina tidigare objektiv fokuserade korrekt. Det kan mycket väl vara precis så som Nikon påstår. Felfokus är tyvärr ett problem som är inbyggt i de konstruktioner som tillverkarna idag använder. Bedrövligt men reellt. Jag har haft 6 av 6 DSLR och 14 av 15 AF-S objektiv inne för AF justering. Tack o lov så bor jag i närheten av Lasses kameraservice som gör ett fantastiskt arbete med alla reparationer.

När det gäller löften om prioritering mm så är det en annan sak. Jag har faktiskt lite blandad erfarenhet av Nikons Sv verkstad. Både när det gäller kvalitet och tider. Föredrar Lasses kameraservice alla gånger före Nikosn Sv. Lite förvånade kanske då de ofta lånar in folk från Lasses vid större event. Men Lasses har alltid levererat snabbt och i tid. Med i tid menar jag att de oftast fixar felfokus på någon dag eller i bästa fall på samma dag.

En av anledningarna till fördröjningen kan faktiskt vara så banalt att hockey VM pågår. Förmodligen har de en verkstad i globen för pressfotograferna som tar mekaniker från verkstäderna.....

För att förtydliga det hela så förstår jag din frustration. Jag hade kännt precis likadant. Vad jag vill säga i mitt långa inlägg är att jag trots att jag förstår dig så kan jag inte se att Nikon gjort speciellt mycket fel förutom att ge dig förhoppningar som de inte tycks kunna uppfylla,,,,
 

Mankan G

Aktiv medlem
Undrar varför inte verkstäderna kan utbilda folk i probutikerna kring just fokusjustering. Vet iofs inte hur avancerat det är men, tycks ju vara ett väldigt vanligt fel bland både objektiv och kameror. Mycket är ju mjukvaru-arbete som jag förstått det.
Det kräver specialutrustningar och mjukvaror som kostar fläsk och i vissa fall är väldigt hemliga utrustningar som Nikon inte direkt vill sprida ut....
 
ANNONS